Enda en spiker i Nel kista.

Etter flere tiår med forskning og prøvemodeller så blir solcellebilen endelig en realitet. Den kommer garantert til å bli en gigantisk suksess. Vi kan vel alle nå slå fast at hydrogenbilen aldri kommer til å ha livets rett. Solcellebusser har allerede eksistert i noen år i det store utland, og etterhvert som panelene blir mer og mer effektive så vinner de den kampen, og da er det ut med hydrogenbussen. Bra at EU ikke kastet bort mer penger enn de gjorde på de stakkars 600 hydrogenbussene i sitt prøveprosjekt. Tog og ikke minst skipsindustrien har allerede levert spennende bygg med ren solcelleenergi som eneste framdriftskraft i flere tiår. Herlige tider for oss som ønsker og drømmer om en ny og renere verden.

ttps://www.engadget.com/2018/11/01/hyundai-and-kia-solar-panel-cars/?guccounter=1
Redigert 02.11.2018 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
Admoff
03.11.2018 kl 12:12 1028

På samme måte som du notorisk er negativ til hydrogen, er jeg skeptisk til at batteriteknologien skal nå dit du med flere mener. Dette spesielt opp mot industrien. Videre er jeg meget skeptisk til at deltagere her på forumet er så bombastisk når det gjelder hydroteknologien. Flere å flere bedrifter, fabrikanter og politikere favner om Hydro, til tross for dette sitter du og andre med lommekalkulatorer, ingenør og forskningskompetanse å uttaler dere skråsikkert om hyrdogenets undergang. Som jeg har nevnt tidligere så får vi ta en oppsummering om noen år.
Ønsker deg en fin helg Mr Gunner.
really
04.11.2018 kl 10:02 833

Her var det mange bombastiske meninger. Om en skal le eller gråte av det er opp til den enkelte. I mitt hode må vi ha gått over til grønne teknologier skal det bo mennesker på jorda om hundre år. Hvilken eller hvilke er knekkende likegyldige. Vind og sol er lovende, nesten uten bivirkninger, bølger teknologisk krevende men kan være mulig, atomkraft bra om vi kan kontrollere alle reaktorene absolutt hele tiden.

Problemet med de fleste er at strøm ikke lagres der og når den brukes. Flytting har vi gode løsninger for om det ikke er for langt, diskusjonen her går om lagring pluss litt annet.

Mitt postulat er at det finnes både hydrogen og batterier i fremtidens løsninger. Forhåpentligvis bedre batterier enn dagens siden det ikke er tilstrekkelig verken litium eller kobolt i verden til at verdens kjøretøyer kan gå på batteri. Alle vet at da blir dessuten batterier for dyre.

Solceller på biler/tog gir lite energi PR m2, men kombinert med batteri finnes det sikkert behov som kan dekkes på den måten. Det testes også strømførende veier der kjøretøy får strøm direkte fra veien, bl.a. I Sverige. Det kan fungere som energikilde til drift, men også som rekkeviddeforlenger til batterier.

Hydrogen har noen fordeler ved at det er energitett, enkelt å frakte, raskt å fylle og brencelceller veier lite og har få bevegelige deler. Det er ubegrenset tilgang til råstoffet, men den grønne varianten bruker strøm for å produseres. Ulempen er at energieffektiviteten er vesentlig lavere enn batterier. Men mye taler for at hydrogen spiller en stor rolle i fremtidens energisystem.

Poenget er at det er ikke HOs debattanter forsøk på å slå hverandre ihjel med ord som avgjør hvilken vei dette tar. Det gjør markedet innenfor rammene satt av myndighetene. Løsningene som fungerer effektivt til lav pris vinner, og de er ikke bare en.

Bare tull å bruke HO til å krangle Hydrogenets rett vs batteri. Her vil nok i tillegg krav om overgang til grønn energi markedskreftene slå inn etterhver. (Bruksområder - behov - etterspørsel) Se på dette som bensin og diesel som nå får en utfordring. Kanskje det blir ja takk begge deler til sine behov. Ha en fin søndag.