Starte investeringsselskap som student

hsl
02.11.2018 kl 06:32 1103

Hei!

Jeg studerer IT og er arbeider ved siden av studiene. Dersom jeg tjener mer enn 177 257 (pr. 2018) kroner i året, blir stipendet fra Lånekassen delvis kuttet. Jeg klarer meg naturligvis svært godt på langt mindre enn 177.000 i tillegg til studielånet, men vil gjerne spare så mye som mulig.

Jeg har sett for meg følgende løsning:

- Etablere et aksjeselskap og fakturere min nåværende arbeidsgiver i stedet for å være ansatt.
- Betale ut lønn etter behov, men under lånekassens inntektsgrenser.
- Investere overskuddet i aksjeselskapet (i fond eller enkeltaksjer).

På denne måten kan jeg jobbe som mye jeg vil uten at det koster meg stipendet. I tillegg kan jeg investere de pengene aksjeselskapet tjener direkte, uten å først betale skatt. (Slik jeg nå gjør som ansatt privatperson).

Jeg regner med at det er utfordringer jeg ikke har tenkt over, og hører gjerne fra dere om dette. Erfaring med å føre regnskap selv er også svært interessant. Jeg har lite erfaring med å føre regnskap, utenom for et enkeltpersonsforetak med få bilag per år.

ArtDude
02.11.2018 kl 07:42 1060

Bommer du på oppgaveplikten, løper det gebyrer. Aksjeselskap er regelstyrt, og formelt. Går alt galt med regnskap, aksjonærregisteroppgave, selvangivelse og a-oppgaver, løper gebyrene.

Når det gjelder mulighet til å fakturere fra aksjeselskap til oppdragsgiver, så må du vurdere fordeler ved å være ansatt. Selv om man ved å spare i et aksjeselskap ikke får inntekter privat, kan det være Lånekassen har regler om det. At det oppfattes som omgåelse av regelverket.

Selv om du betaler noen kroner i skatt, vil alt du betaler gå i pensjonsrettigheter. I så måte vil all skatt for din del, være rettigheter. Det er riktig at du ikke vil noe motytelser hvis stipendet minsker.

Min anbefaling ville vært, bruk tiden på studie, jobb mindre og få bedre karakterer. Ikke glem å tøyse litt med jentene!
hsl
02.11.2018 kl 08:27 1029

Gode poenger. Takk skal du ha!

Dersom noen andre også har erfaring de kan dele – gjør gjerne det!
Redigert 02.11.2018 kl 08:28 Du må logge inn for å svare

Hei! Finner meg selv i samme situasjon nå. Hva endte du opp med å gjøre? Har du lyst til å dele dine erfaringer? :)
IQ 713
24.07.2019 kl 11:48 214

Har vurdert det samme men nei.
Kost og tid er penger som vil gå tapt hvis man ikke har enorme beløp.
Investere og aldri selge er den beste strategien hvis du bare har småbeløp og er ung.