Stor etterspørsel etter dieselbiler

Basse
31.10.2018 kl 17:59 3229

Markedsutviklingen er akkurat som forventet, lavere nybilsalg/leasing av diesel gir press på andrehåndsmarkedet. Lønnsomt å importere sin dieselSUV selv!

https://www.side3.no/motor/diesel-populaert-som-bruktbil-6699161


"selger som varme wienerbrød"

https://www.side3.no/motor/servicehefte-n-ting-er-viktigere-enn-alt-annet-ved-innbytte-6712138
Redigert 04.12.2018 kl 09:50 Du må logge inn for å svare

Stemmer nok dette, at noen tror diesel er «ut» er helt feil. Elbiler har sine fordeler men jammen har de sine problemer og, til og med i Norge der man får de for halv pris.

Så hvordan tror dere dette er i utlandet der man ikke favoriserer elbiler? I andre normale land er elbiler kun for spesielt interesserte.
Dispute
31.10.2018 kl 19:27 3161

Det er ikke alle som bor i Oslo eller Bergen og risikerer å bli stengt ute på vinterdager om de kjører diesel.
Videre er det ikke alle steder det er jernringer med bommer og høye priser for dieselbiler heller.....
01.11.2018 kl 17:52 3064

"I oktober 2018 hadde 14,2 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, i oktober 2017 hadde 19,9 prosent av de nye personbilene dieselmotor."

Det går raskt mot null her.

I Norge ja men internasjonalt går det alt annet enn raskt mot null.

Og der har du problemet, Norge med et nærmest kommunistisk regulert marked er totalt i utakt med hva de store bilfabrikkene må levere. Det er derfor ventetiden er og blir lang på elbiler, fabrikkene prioriterer naturlig nok ikke produksjon ab et nisjeprodukt.
mishka
01.11.2018 kl 18:08 3039

Den endringen skyldes ganske enkelt WLTP. Når bilfabrikkene rundt nyttår får godkjenningen i orden får vi en ketchup-effekt. Her i Berlin er som nevnt i andre tråder hele p-plassen på den nye flyplassen leid av VW alene til mellomlagring. Det sies at det står et femsifret antall biler der. Det vil sikkert i Norge være noe nedgang, men jeg tipper at det har flatet ut noe nå. Skal man få et ordentlig bilde må man ta lenger intervaller enn 1 mnd. og vente til styret med WLTP er over.
Redigert 01.11.2018 kl 18:09 Du må logge inn for å svare
01.11.2018 kl 18:24 3025

OK mishka, la oss se på dieselbilenes markedsandel når januar er tilbakelagt. Jeg tipper 12,9% dieselandel i januar 2019.
mishka
01.11.2018 kl 18:44 3007

Ja vi får se, men se an 1. halvår 19 mot 18 så er det mer realistisk. Men som Fjordgubben sier så har jo dette mest med subsidier å gjøre. Norge blir igjen annerledeslandet.
pengex
01.11.2018 kl 20:51 2968

Blir heftige bruktbilspriser på diesel etter 2025.
02.11.2018 kl 08:04 2903

"Og han legger også til at de slett ikke er noen miljø-verstinger.
– Nei, nei. Det er de ikke. De nyere dieselmotorene har et veldig lavt CO2-utslipp, takket være gode og effektive rensesystemer. Så man skal absolutt ikke ha dårlig samvittighet for å kjøre en nyere dieselbil."
Ja, vi må jo gi bilselgeren rett i det med CO2-utslippet selv om det bare er en flik av sannheten: Bilselgere fornekter seg ikke. Kan det være trådstarter som har sneket inn et intervju med seg selv?
mishka
02.11.2018 kl 09:09 2874

Norge og Frankrike er omtrent de eneste stedene i verden at dieselbiler har et høyere utslipp av co2 enn elbiler. Norge pga vannkraft og Frankrike pga atomkraft. I alle andre land slipper f.eks, Tesla ut omtrent det samme som en BMW 530d. Ca. 130 g.co2 pr.km. Og det er på Tysk strømmiks som er ca.50% fornybar. Prøv det samme i et land med bare 10% fornybar energi:-), Så det er ingen tvil om at elbil passer bra i Norge. I andre land derimot er det mer usikkert. Og tallene EU ønsker bilparken ned på er 95 gr. co2 pr. km. men det ser nå dårlig ut fordi folk i Tyskland kjøper mye SUV,er og pga usikkerhet omkring fanteri fra myndighetenes side med diesel begynner de å kjøpe mer bensinbiler. Og Merkel fortviler for utslippet av co2 har i det siste snudd opp igjen. Og om Norge går foran her så betyr det null og niks. Det er bare plaging av folk flest.
mishka
02.11.2018 kl 09:19 2862

Og som en liten kuriositet: Tar man U-bahn eller S-bahn i Berlin så er det folk som har regnet ut at i snitt slipper hver passasjer ut 75g.co2 pr.km. Til sammenligning er det masse småbiler bare ligger ca. 20gr. over dette. Og jo flere avganger som kjøres på tider med lite folk jo mer øker det gj.snittelige utslippet.
Hektar
02.11.2018 kl 09:24 2841

Ift energi er det flott med elbil i Norge. Ift geografi er det ren idioti, det finnes vel knapt et land som er dårligere egnet for å faktisk kjøre elbil enn Norge.

Dette hysteriet og bortriving av elbiler vil få en brå slutt, og de som har kjøpt ny elbil nå vil få seg en kjempeoverraskelse når de skal hive ut denne på finn for å kjøpe seg de nyeste versjonene om et par år. Da kan man få handlet Tesla til minimum 50% rabbat, jeg vil tro at de som betaler 750k for en i dag vil sitte igjen med kanskje 40% av verdien, eller 300k, etter 2 år. Selv om man skulle spare 5000 i måneden på drivstoff (som nærmest ingen gjør), er det et ganske massivt verditap på kort tid.
TreeRex
02.11.2018 kl 09:35 2819

Tipper det EU har fokus på det og tester ut med i første runde 600 H2 busser; )
EU har planer om 1.500 H2 busser/år, hvis testen går etter plannen.
I dag er det rundt 350.000 diesel bybusser i EU...
Kilde: NEL CEO og presentert på Q3 møtet i går. Fikk ikke med meg, hvilken kilde han har dette ifra, men han er bra informert, da NEL er leverandør til prosjektet.
I tillegg vil vi se en del H2 tog i fremtiden, når alle diesel tog strekninger, skal byttes ut.
Her er H2 klart billigste alternativ.
Gjetter selv på, at potentialet for H2 tog og buss gjennerelt kan bli veldig stort.
mishka
02.11.2018 kl 09:41 2804

Hydrogen skal i Tyskland testes ut i bedrifter som er store nok og har mange nok lastebiler til nærdistribusjon til at de kan ha egen fyllstasjon.
QKEN
02.11.2018 kl 14:44 2741

Nybilsalget faller jo først og fremst pga at det ikke leveres nok elbiler. Dermed venter mange med å kjøpe. (I tillegg WLTP proppen I know).

Mtp KIA og Hyundai som har lansert hver sin elsuv med lang rekkevidde, men som ikke klarer å levere, så tror jeg Tesla får carte blanche neste år med model 3, USAs mest solgte bil i august.
De produserer ca 5 000 i uka nå, målet er 10 000. De kan mette det norske markedet ganske kjapt. KIA f eks, sier de forventer å få 2 000 biler neste år.., helt latterlig når ventelista er på 7000+.
Redigert 02.11.2018 kl 14:48 Du må logge inn for å svare
Brande_n
02.11.2018 kl 23:31 2687

De elbilene som lages nå er jo helt forferdelig dårlig design på. Kunne virkelig ikke tenkt meg noen av dem. Men det er vel bruk å kast-biler så da spiller ikke utseendet noen rolle?
Basse
14.11.2018 kl 18:07 2417

Det er vanskelig å lage pen bil når man skal ha plass til det enorme batteriet og dette batteriet er så sårbart at innkapslingen(karrosseri) må limes med komplisert teknikk

samtidig er vekten av batteri og el-motorer høy og behovet for å minimere rullemotstand ekstremt sentralt

det er VANSKELIG å få et godt understell og mekanisk veigrep om rekkevidde og vektbegrensinger skal tilfredsstilles i batteriavhengig EL-drift

så EV er alle dømt til å bli misslykket for en designer.....den versjonen som ender i produksjon vil bli rar/stygg, den vil ha lite bagasjeplass, den vil bli tung, den vil ha liten rekkevidde(sammenlignet med vanlige biler) osv osv ELLER veldig stor og veldig dyr..og fortsatt ikke i nærheten en vanlig bil i funksjon

det er ikke uten grunn at EV som fungerer LITT er ekstremt store tunge og koster mer enn de fleste folk har råd til å betale...utenfor det landet der man subsidierer prisen (Norge)
Redigert 14.11.2018 kl 18:12 Du må logge inn for å svare
wilfred
14.11.2018 kl 18:54 2391

Har ikke Porche bestemt seg for å kutte ut diesel? Honda CR-V kommer nå bare dieselfritt. Tuder vel på at det ikke bare er Norge som er i utakt..
Basse
14.11.2018 kl 19:11 2371

wilfred

Porsche har aldri laget dieselmotorer. De får sine dieselmotorer fra Audi/VAG. VAG har ingen planer om å slutte å lage dieselmotorer, istedet har de investert stort i utviklingen av sine dieselmotorer. Porsche har sannsynligvis sett at forholdet mellom hvor mange kunder som ønsker dieselmotor kontra hva VAG vil forlange betalt for neste generasjon dieselmotorer ikke tilfredsstiller kravet til lønnsomhet. Selv om Porsche har brukt en VAG dieselmotor til å lage verdens "beste" og raskeste dieselbil i den nye Panamera Diesel så er det nok slik at de kundene som vil ha Porsche....først og fremst vil ha sportsligheten i en bensinmotor og ikke bryr seg om hvor mye drivstoff bilen bruker på mila. Porsches argument for bruk av elektriske hjelpemotorer er også basert på mer ytelse..ikke drivstofføkonomi.

Honda har nettopp lansert ny dieselmotor til CR-V med en ny moderne 9 trinns automatkasse, men av en eller annen grunn blir disse ikke tatt inn til Norge. Med hhv 1 eller 2 turboer får man 120hk/300nm eller 160hk/350nm versjon av den nye dieselmotoren til CRV.

I Norge tilbys Honda CR-V kun momentsvake bensintørste bensinvarianter med håpløse automatkasser som ikke er verdig en ny SUV i 2018. https://www.autocarindia.com/car-reviews/2018-honda-cr-v-diesel-review-test-drive-409330

Hvorfor ikke Norge, med sitt terreng og klima, får tilgjengelig en drivstoffgjerrig og sterk motor med en skikkelig girkasse i Honda CRV er ikke til å bli klok på. Den som kjøper CRV med bensin kan ikke ha sett seg rundt på hva andre alternativer som finnes blant konkurrentene..

Redigert 14.11.2018 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
wilfred
14.11.2018 kl 19:44 2344

Vet at Porche ikke produserte Diesel selv, men brukte VAG. De slutter i alle fall å lage biler med Diesel.
Finner ikke at Honda CR-V komme med de diesel-motorene du nevner, i alle fall ikke i Europa?
mishka
14.11.2018 kl 20:56 2310

Svaret på alt dette er enkelt: Diesel har alltid hatt lavt forbruk og derav lavt utslipp av co2. Diesel har gitt noe høyere utslipp av Nox (partikler). Bor man i USA betyr utslipp av partikler alt og forbruk null og niks pga latterlig lave drivstoffpriser. Derfor har man tradisjonelt kjørt bensin i USA og østen og diesel i Europa. Nå har dieselen blitt så bra at den kombinerer begge fordeler, men den blir dyr. USA vil derfor fortsatt kjøre bensin.
Basse
14.11.2018 kl 22:06 2270

wilfred
Den nye dieselmotoren i CR-V kan du lese om i linken jeg la inn over. Sannsynligvis tar ikke Honda denne inn til Europa fordi salget av CRV er så lavt her at å investere i de teknologiene som kvalifiserer den iht Euro 6d ikke er regningssvarende sammenlignet med å prioritere produksjonen for land i Asia som ikke krever denne type utslippsteknologi. Det er trist, men de "trofaste" CRV kundene her er godt vant med bensinmotorene som er å få, de klarer å leve med den dårlige trekkkraften og det høye forbruket, for "slik har CRV alltid vært". Honda prøver mao ikke å kjøre aggressivt mot markedslederne fra Ford og VW, de vil ikke lykkes med å ta en slik satsning uansett...på bunnlinjen. Mao vil du ha bil til å dra campingvognen eller hestehenger...da er ikke Honda stedet å gå i Norge.

Noen annen logisk forklaring er vanskelig å se.

Porsche har problemer med å tilfredsstille EUs krav for flåten. Det skyldes at boxermotorer i utgangspunktet er noen "bensintørste utslippsmonstre", men helt nødvendig motorkonsept for å fylle ønskene til Porsches kjernekunder. Derfor elektrifiserer Porsche bredt i de modeller hvor kundene ikke er så eksentriske at de må ha boxermotoren med egenartet karakter, med påskudd om økte ytelser.
Porsche Taycan er en compliance car, dvs de dropper å kjøpe dyrere dieselmotorer fra VAG og bruker pengene på å kjøpe batterielektronikk fra Korea, produksjonen av KoreaPorschen er ventet å gå med tap i mange år, men vil bety at Porsche vil klare EUs utslippskrav for flåten uten å måtte gå løs på boxermotoren i 911 på en måte som bare ville bety slutten for selskapets eksistens.

Porsche kutter og stokker om for å redde sitt eksistensgrunnlag. Om de noengang klarer å overbevise markedet om at det er verdt å betale småproduksjonspris for et produkt som ikke har ekte Porsche-motor gjenstår å finne sitt svar.

Jeg tror ikke noen gidder betale overpris for en EV bare fordi den er påklistret "Porsche"-emblem på karosseriet. Det som vil skje er at Porsche en gang i løpet av de neste 10 årene vil forsøke å "selge" varianter av boxermotor-utstyrte biler med el-hjelpemotor i girkassen slik de gjør på Panamera og Cayenne...når de klarer å kamuflere denne el-motorens "hjelpende hånd" så godt at de kresne sportsbilentusiastene ikke savner noe i kjøreopplevelsen og batteriet er så lite og lett at det krever en ekspert for å klare å finne ut hvor det er plassert.

Med den utviklingen som nå skjer på dieselmotorer er det heller ikke bombesikkert det ikke blir å finne dieselmotor i fremtidige Macan og Cayenner. Dieselmotorer er nødvendig for å nå CO2 mål fra transportsektoren i Europa, det kommer man ikke utenom. Renseteknologien fjerner allerede mer partikler enn det som vanligvis finnes i luften vi puster i, og med ulike energigjenvinningssystemer og el-hjelp...drivstofforbruket og C02 utslippet lavere enn den tar en elbil å "ta igjen" over livsløpet pga alt utslipp i batteriproduksjon.






Redigert 14.11.2018 kl 22:22 Du må logge inn for å svare
EBITDA
14.11.2018 kl 22:17 2255

Tok noen sjetonger av aksjemarkedet og kjøpte en Hybrid Panamera Sport Turismo. Var det lurt, hva skjer med prisen på denne bilen fremover?

Seff. har den sportseksos.
Redigert 14.11.2018 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Basse
14.11.2018 kl 22:37 2235

EBITDA
Jeg VET at det er ekstremt tungt å selge brukte batterikjøretøy. Jeg VET at mange som har bestilt bl.a e-tron og i-pace har avbestilt når de nå har fått vite mer om hva produktene er. Jeg registrerer at Tesla er totalt ødelagt for "flipping" pga gjeldsslaver har benyttet seg av DnBs subsidierte finansieringspakker og forsøker å underby hverandre i et marked hvor det virker å ikke finnes noen som vil ha en brukt Tesla lenger...det er dødt.

Samtidig er markedslederen i bruktbil dvs den mest omsatte biltypen i Norge, igjen utstyrt med dieselmotor. Nybilsalget faller videre...

Skyldes dette renteutviklingen eller er det at folk ser at media har presentert elbil på en missvisende måte i lang tid, som om dette faktisk er utprøvd teknologi som nå er på høyde med det man er vant med fra en vanlig bil. Realisasjonen om at elbil fortsatt er langt unna en slik status kan ha betydning.

Problemet med å selge hybrider skyldes nok at de aldri var egnet i utgangspunktet, men igjen var finansieringsreklamen og medias ensidige "hyllest" med på å farve leiekontraktene...

Lagrene er store, prutningsmonnet stort, men hjelper lite for muligheten til å velge noe som verken har funksjonell rekkevidde eller bagasjeplass.

Kollaps i bruktverdien på EV og ladbar hybrid? Jo det kan skje, la oss få to rentehevinger til så gjeldsslavene virkelig begynner å svette.
Redigert 14.11.2018 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
EBITDA
14.11.2018 kl 23:04 2220


Ja:-)

Gi elbilfantastene inn! Jeg er ikke en av dem...
Panamera er en grisebillig luksus Porsche som bare benytter elmotor til boost i akselerasjonen og avgiftslette. Jeg lader den ikke, tror ikke jeg noen gang kommer til å lade den fra nettet heller :-)
KentaH
15.11.2018 kl 00:05 2192

Drivstoffprisen skal kraftig opp de neste 5 årene. Kjører bare bensin selv, men min neste bil blir en EV
Basse
15.11.2018 kl 07:13 2123

KentaH

Strøm er det drivstoffet som øker mest i pris og skal bli mye dyrere i årene fremover. Prisen på hurtiglading settes utifra andre faktorer enn strømpris og medfører påslag på strømprisen. Å bruke en EV koster allerede mer enn å fylle bensin flere steder i landet og aktørene ønsker å skru prisene videre opp.

Når man dessuten ikke får gratis parkering eller gratis passering i bomstasjoner. Hvor mye skal man egentlig gidde å betale i MERkostnad for å slite med en EV som man stadig må stå 1-2-3 timer på en ladesplass og vente på? Hva er muligheten til å snike i kollektivfelt egentlig verdt...en fordel som allerede er svært begrenset av rushtidsregler og køen av andre batterikjøretøy i samme felt?

Nei bil i Norge er og blir statens melkeku, uansett drivstoff. Den beste økonomien ligger i å kjøpe en dieselbil og eie den leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge.

Vi skal være takknemlig for at bilprodusenter nå kommer med dieselbiler som har ER-systemer som gjør forbruket latterlig lavt og rensesystemer som gjør byluften renere! Dette er de EKTE miljøbilene. Vil man ha ekte nullutslippsbiler sørger man for å bedre tilgangen på diesel produsert av fornybare råvarer som organisk avfall fra mat- og skogsindustrien.

Batterigiften som hoper seg opp i Norge vil bli en STOR hodepine for myndighetene ila 10-15 år, men som vanlig skyver de problemet foran seg og overlater til neste generasjon politikere å rydde opp etter at elbilboblen har sprukket.

Noen vil nå ødelegge norsk natur for all fremtid med gigantisk profittkåt vindmølleindustri, en industri som aldri vil demme opp for energibehovet, men sørge for at turistene forsvinner og fremtidige generasjoner aldri vil få oppleve ren norsk uberørt natur. SKAM DERE VINDEKSTREMISTER!
Redigert 15.11.2018 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Basse
15.11.2018 kl 07:44 2102

EBITDA
Da er vi på samme bølgelengde :)

Jeg ser ikke noe feil i å ha muligheten til å regenerere energien som brukes når jeg trår på gasspedalen til å redusere forbruket og gi en ekstra boost i akselerasjon. Men å skulle dra en ledning og lade fra nettet er uaktuelt.
15.11.2018 kl 10:35 2048

Basse - ser at du VET at mange har avbestilt I-Pace. VET du hvor mange? Håper det er mange slik at jeg snart kan få den bilen jeg bestilte for et halvt år siden.
Basse
16.11.2018 kl 10:27 1919

Hermann

Det ligger 27 I Pace ute til salgs på Finn.no
De er omtrent bare er kjørt av og på bilhengere og aks-testet mellom parkeringsplassene

hvorfor ikke bare avbestille og gå for en av disse? så får du prøvekjørt først også. I-Pacene i private hender kan du sikkert prute ganske mye på, for det gløder ikke av telefonene deres for å si det sånn..

hvorfor sitte å vente? Det er kjøpers marked på batteridrevet nå.
Redigert 16.11.2018 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
QKEN
17.11.2018 kl 02:22 1843

Det er kjøpers marked på batteridrevet nå.

Hahahahahahhah. Trenger en liten SUV til rundt 350 000 jeg, Hyundai Kona eller Kia e-niro. Skaffer du det?
Basse
17.11.2018 kl 16:19 1738

nei sånn drit er ikke å få brukt ennå, å kalle disse "SUV" er sannelig å ta i... de er begge utstyrt med innmaten til mini-MPVen Ampera-e og takket være store hjul har de høy bakkeklaring. intet mer.

men bare vent til den første containeren med dette batteriavfallet ankommer...kort tid etter er Finn.no full av disse også, ingen som helst grunn til å stille seg på liste...for å være blant de første som tar den først jafsen av verditap
Redigert 17.11.2018 kl 16:25 Du må logge inn for å svare
mishka
17.11.2018 kl 18:14 1687

Hehe. Basse, å lese dine innlegg må jeg si er mildt sagt underholdende og et friskt pust på bilforumet. Skal jeg være helt enig i alt du skriver er det gjerne en lørdag etter at lunsjen er fortært på den utmerkede italienske restauranten som befinner seg midt i dette bil-eldoradoet her og skylt ned med litt for store mengder Chianti med et par Grappa "på huset".

http://remise.de/Classic-Remise-Berlin.php

Tyskland er bare herlig 😀🍷

Redigert 17.11.2018 kl 18:20 Du må logge inn for å svare

Det hadde vert miljøvennlig om de faens senilingeniører som propper nye biler full av unødvendig(e) dyre systemer - som kommer at gå kaputt med den følge at bilen kondemneres etter 7-8 år frem for 18-20 år!

Heng et par stykker foran byporten til skrekk og advarsel!
Redigert 17.11.2018 kl 21:19 Du må logge inn for å svare
Basse
04.12.2018 kl 09:49 1282

Vet ikke hvor varme wienerbrød selger så fantastisk godt, men at brukte bensin og dieselbiler er ettertraktet er det ingen tvil om.

https://www.side3.no/motor/servicehefte-n-ting-er-viktigere-enn-alt-annet-ved-innbytte-6712138
joni
04.12.2018 kl 16:49 1221

Møller Bil som er intervjuet her ved sin representant Fredriksen er jo veldig fremtidsrettede. Les bare: «Da jeg begynte, kjøpte vi små rubrikkannonser i Aftenposten for å markedsføre bilene våre. I dag er det langt lettere for forbrukeren å orientere seg. Man kan sitte hjemme i sofaen og finne interessante biler uten å bruke dagevis på å reise rundt til forskjellige forhandlere», slutter Fredriksen.
Redigert 04.12.2018 kl 16:52 Du må logge inn for å svare
joni
04.12.2018 kl 16:50 1218

mishka: Mulig for deg for en gangs skyld å poste et innlegg hvor noen av ordene Tyskland, Berlin eller autobahn ikke forekommer?

Redigert 04.12.2018 kl 17:00 Du må logge inn for å svare
mishka
04.12.2018 kl 16:59 1210

Vanskelig å få til det, for Tyskland er biler og biler er Tyskland. Norske bilavgifter og fartsgrenser var en sterkt medvirkende årsak til at jeg begikk republikkflukt som det ble kalt i gamle DDR. :-)
joni
04.12.2018 kl 17:00 1207

Må være bittert å tenke på at de eneste nybilene som det om noen år vil være tillatt å selge innenfor EU er 20% billigere her i gamlelandet.
mishka
04.12.2018 kl 19:16 1168

Hehe, dream on. VW har uttalt at i 2030 vil maks 15% av deres produksjon være elbiler. Og skal jeg fortelle deg en hemmlighet:
Tysklands samferdselspolitikk avgjøres i styrerommene i Wolfsburg, Stuttgart, Ingolstadt og München. Og ja det kommer elbiler i Tyskland også. Som bybiler. Og den politikeren som tar fra "Fritz" dieselbilen blir ganske enkelt ikke valgt. AfD har allerede nærmere 20% og SpD driter omtrent i buksa for det er derfra stemmene i første rekke kommer.

Jeg har allerede funnet fram popcornet for å bivåne innføringen av den nye bomringen mellom Oslo og nabokommunene i 2019. Nå må folk som ikke har noe valg også betale bompenger. Folk som bor på "svenskegrensa" og jobber i Oslos østlige bydeler. Jobber de innenfor neste ring kan den månedlige regninga lett overstige det å lease en Mercedes S-klasse i Tyskland. 😅. Om de ikke foreløpig har kjøpt elbil.

Og så skal jeg fortelle deg hemmelighet nr. 2:
Vet du hvorfor også elbiler snart må betale? Fordi hvis ikke går ikke budsjettet til Erna opp. Og grunnen er at NAV betaler rekkehus for "fødetelt" med 5 unger 20 lapper i måneden bare for å leie dette og 20 lapper for mat. Og da blir det enda større grunn til å sitte i B-vitaminenes hjemland å le. Tenk folk som trodde de skulle spare bompenger med ny elbil, men plutselig må betale. Det raseriet skal det bli interessant å se enden på.

I Tyskland har vi også asylsvindlere, men de bor fortsatt i køyesenger på gate14 på den nedlagte terminalen på Flughafen Tempelhof som en herre med bart konstruerte på 30 tallet. Og når de får arbeidstillatelse så treffer vi dem på restaurant kl. 21 om kvelden hvor de fallbyr roser til gjestene.
Tysk nav betaler slike i beste fall 490 euro i måneden.
mishka
05.12.2018 kl 09:41 1047

Og her har vi et typisk eksempel på hvordan norsk løgnmedia vrenger og vrir biltoppenes uttalelser:

https://www.nettavisen.no/na24/dieselens-dager-er-talte-hos-volkswagen/3423566034.html

Og hvis man leser hva VW bossen har sagt på orginalspråket, så har han ikke nevnt DIESEL med et eneste ord.
Det han har sagt er at fra 2026 bygger vi ikke lenger en bil med REN FORBRENNINGSMOTOR.
Men for en norsk løgnjournalist betyr det at de bare skal bygge elbiler.
Med dette mener VW bossen at alle bilene fra 2026 enten vil være hybrid eller elektriske.
Og i 2040 regner han med at de produserer den siste bilen med forbrenningsmotor,
Det bilfabrikkene kommer med nå er hybrider hvor forbrenningsmotoren ofte er en diesel fordi diesel har langt lavere utslipp av co2 enn bensinbiler.
Det er ikke mer enn 3 mnd. siden produksjonssjefen hos VW uttalte at kun 10-15% av bilene de lager vil være elbiler i 2030.
Les artikkelen på orginalspråket og bli litt klokere:

http://www.waz-online.de/Wolfsburg/Volkswagen/VW-Chef-Stratege-Jost-Ab-2026-bauen-wir-keine-reinen-Verbrenner-mehr


Redigert 05.12.2018 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
joni
05.12.2018 kl 13:04 1001

Poenget er at forbrenningsmotoren har fått dødsdommen. Det tar litt tid som det står i artikkelen å snu en supertanker som VW, men forbrenningsmotoren er på death row.

Elektrofahrzeuge seien deshalb nicht irgendein neues Geschäftsfeld, sondern „das“ neue Geschäftsmodell. Einen „Supertanker“ wie den VW-Konzern mit allen seinen Marken auf diesen Kurs zu bringen sei nicht einfach, doch der Transformationsprozess – auch hinsichtlich der Digitalisierung – sei bereits im vollen Gange.
mishka
05.12.2018 kl 13:24 982

Ja, det er riktig at elbilene vil komme mer og mer og det plager ikke meg. For når de en gang om en del år kommer for fullt vil de måtte ha ladetider ned mot det som er fyllingstiden på vanlige biler i dag. Ingen vil akseptere å gå tilbake til reisetider som man hadde på 50 og 60 tallet. For de forhistoriske reisetidene er realitet i dag med elbiler på lange strekninger. For meg spiller det ingen rolle om katten er svart eller hvit, bare den fanger mus.

Det som er den store forskjellen på Norge og Tyskland er at i Norge påtvinges man en bil som kun passer for noen, mens i Tyskland har man fritt valg. Og på toppen av det hele har vi en presse som åpenbart har en agenda. De utelater og oversetter feil det ledelsen hos bilfabrikkene sier.

Den nevnte artikkelen som bl.a sto i nettavisen og Aftenposten stammer sef. fra venstreradikale NTB.
De klarer å oversette: "Fra 2026 bygger vi ingen rene forbrenningsmotorer lenger". TIL: "Dieselens dager er talte".
Hvorfor har de denne agendaen er mitt spørsmål.

Og for den som følger med litt så vet man at dieselhybrid er det store som kommer nå.

I all tysk presse er Michael Jost sitert korrekt, mens NTB dikter, legger til og trekker fra.
mishka
05.12.2018 kl 14:32 950

Jeg sendte en mail til NTB og vaktsjefen "la seg flat". De har endret overskriften, men det hjelper jo lite så lenge både Nettavisen og Aftenposten og sikkert en drøss andre MSM allerede har trykket "fake news".
OZZY
05.12.2018 kl 14:44 932

Diesel skandalen preger VW sine regnskap. Milliardene renner ut i bøter. Neste år kan bli det væreste året til VW ever sier konsernledelsen. Nye titals milliardbøter må betales til flere land. Sålangt har diesel skandalen kostet VW mere enn kr 270 milliarder kroner. https://min.e24.no/a/l1Rq5e
Flere tusen fake utslipp dieselbiler står på lager. Nå er det snart slutt på fossile biler fra VW. De andre bikfabrikkene kommer etter
https://e24.no/bil/volkswagen/dieselens-dager-er-talte-hos-volkswagen/24510010
Bare i året 2015 tapte VW kr 39 milliarder kroner på diesel skandalen. https://e24.no/naeringsliv/volkswagen/volkswagen-sjef-om-dieselskandalen-veldig-smertefullt/23670250
mishka
05.12.2018 kl 14:55 921

Ja, og i lys av alle problemene så forstår man at VW ber om "godt vær" hos politikerne. Jeg har aldri forstått dette med å kjøpe VW så lenge man kan få topp kvalitet fra andre for mindre cash.