Nyheter innen silisiumbatterier


Siden dette kan bli et spennende område for REC i nær fremtid, kan det jo være interessant å holde seg oppdatert på nyheter herfra.

Kan jo starte med LG Chem:
LG Chem invests in Enevate; silicon-dominant Li-ion battery technology

Enevate Corporation, developer of a silicon-dominant composite anode material and high energy density batteries (earlier post), announced that LG Chem has participated in Enevate’s recent funding.

Introduced in November 2017, Enevate’s HD-Energy Technology for EVs enables Lithium-ion (Li-ion) cells with up to 50% higher capacity than conventional graphite cells. The cells can be charged to 75% capacity in five minutes. They can also safely charge and discharge down to -40°C and capture more energy during regenerative braking, extending their range in cold climates.

Enevate’s HD-Energy Technology is a self-standing, silicon-dominant composite anode with more than 70% silicon. The conductive, silicon-dominant composite film anode is essentially 100% active material that can store lithium and has a high electrical conductivity.

https://www.greencarcongress.com/2018/10/20181024-enevate.html
Flyers
07.06.2019 kl 15:43 727

Støttes, det tar nok ikke 3-5 år. Batterier med Silisium anoder er jo allerede kommersialisert og i salg.
questi
18.06.2019 kl 12:27 488

Fra Randers sin referanse:
"There is several companies which has visit us in both Moses Lake and Butte because if they are going to do this production, they'd have to be adjacent to our production facility. There is no way you can transport silane. You have to build plants for making this anode material close to where we make silane. And as Francine said, we are the only company making silane in the U.S. And also, there is very limited competition out in the market elsewhere. So that's the – basically what is our view."

"There's a lot of R&D going on and there is a lot of companies that can – that is working on this. These companies come to REC and says that, we would like to have some exclusive access to silane. But the volume they're talking now is probably 300 metric ton next year, which could move to 3,000 metric ton three years from now. We don't give any exclusivity.

Let's say we want to stay there, see what's going to happen. And when then it is clear which company might be successful, we can start to negotiate. But what we tell them is that if you need silane, we have tremendous amount of capacity. So we are not actively out there, but we are – let's say there has been four, five, six definite companies coming to REC to ask for can we get some kind of access to your facility. And we say, okay, we would like to see that this is going to be a firm contract until we will start to negotiate with them."


Jeg ble litt overrasket at det ikke går å transportere silan (REC har jo de berømte silan-sylindrene sine)... han mente kanskje at det ikke er lønnsomt å transportere store mengder silan når det er snakk om 300 - 3000 tonn per år? :) Den største sylinderen til REC er bare på 6 tonn..
http://www.recsilicon.com/products/silicon-gases/silane-packages
Frakt av 50-500 slike per år er nok ikke mulig :)

Det som stopper REC fra å inngå et samarbeid med en batteriprodusent er jo at REC ikke vet hvilken de kan satse på :)
Det er visst snakk om eksklusivitets-avtaler.. altså at batteriprodusenten ønsker å hindre de andre fra å få tak i silanet som alle behøver...

For å vite hvilken man kan satse på må man velge den som man tror har størst sjanse for å vinne... Da kommer bransjekunnskap om batteri-teknologi inn :) eller så kan man gjør det enkelt: Jeg tror på penger som et kvalitetsstempel. Den produsenten er villig til å betale mest for ekslusivitetsavtalen (forskudd?) er nok den som er mest sikker på sin teknologi :)

Eventuelt.. dersom REC videreutvikler teknologi for trygg Silan-transport og kanskje Silan-lagering ved mottaksstedet i klasse 300-3000 tonn.. SÅ kan de jo selge til ALLE produsenter! :) Om det er noen som kjenner best til hvordan Silan skal fraktes og lagres så er det REC! :)
Redigert 18.06.2019 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
grabein
18.06.2019 kl 13:49 421

Men TT har sagt at han ikke ønsker å inngå en slik eksklusivitetsavtale. La oss bare håpe de får (minst) en skikkelig fisk på kroken snart, og at ikke snøret ryker.
questi
18.06.2019 kl 16:43 324

Hvorfor man ikke ønsker å inngå en bindende avtale er interessant.. Hvorfor skulle ikke REC ønske å binde seg til å selge et bestemt volum for en bestemt pris?
Noen bør spørre ham ut om begrunnelsen til neste gang :)

Tror han prisen på silan vil stige og det er for tidlig å inngå avtaler?
Tror han de vil overby hverandre om å sikre seg silanet?
Tror han batteriprodusenten vil kunne misligholde betalingen midtveis?

Jeg tenker at man i verste fall risikerer 1 måneds levering... og at det uansett ville lønne seg å levere til en sånn passe pålitelig produsent (feks Tesla) og få en produksjon i gang :) REC burde være mer interessert i å geare opp sine fremtidige kunder :)
Redigert 18.06.2019 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
tommy00
18.06.2019 kl 16:52 301

grabein skrev  Men TT har sagt at han ikke ønsker å inngå en slik eksklusivitetsavtale. La oss bare håpe de får (mi..
Tror dette skyldes at de har så store mengder silangass at det må flere batteriprodusenter til for å ta unna, og at det foreløpig ikke eksisterer en stor aktør som kan ta hele kapasiteten. Forsto det slik da TT snakket om saken..... 
Collin
18.06.2019 kl 16:59 289

Batterier bassert på rent grafen er fremtiden. Produktet er klart for markedet.
LI-SI batterier er et sidespor. ikke er det miljøvennlig heller.
grabein
18.06.2019 kl 21:04 151

Rent grafén. Hmm.. Hvis det er planen får vi vel vente 20-30 år til eller noe. Todimensjonale metamaterialer har vist seg svææært vanskelig å masseprodusere i store kvanta. Blir vel som å vente på en funksjonell kvantedatamaskin. Derimot, å bruke grafén som en bestanddel for å manipulere frem andre materialers beste egenskaper, er nok mer realistisk i denne omgang. Derfor ser vi for eksempel kombinasjonen grafén/silisium i anoder.