Import av gullmynter

thewire
25.10.2018 kl 20:45 1023

Vurderer å diversifisere porteføljen enda mer og gå til innkjøp av noe gull og sølv i form av gull og sølvmynter. Jeg leser her: https://finanseksperten.no/investere-i-gull-og-solv/ at import av gull og sølvmynter er momsfritt.

Gjelder dette uansett beløp? Mener på å ha hørt noe om en grense på 25 000kr i valuta man kan ta inn i landet per gang? Hvordan stiller det seg opp mot mynter? De fleste gullmyntene jeg har sett har en verdi på rundt $50, mens verdiet av gullet selvsagt er mye høyere. Er det spotprisen som gjelder, eller gjelder ikke disse reglene for import av gullmynter?
joni
25.10.2018 kl 20:55 1005

Moderne norske gullmynter (f.eks. OL 94) inneholder en halv unse rent gull og kan tildels kjøpes for under 5000, dvs under spotpris. Nominell verdi er 1500.
thewire
25.10.2018 kl 22:07 958

Takk for tips, men lurte egentlig på hvordan reglene er ved innførsel fra utlandet.

Har lurt litt på dette selv, det er jo en grense på 6000 kroner mht til moms etc når man fysisk reiser ut av landet i mer enn 24 timer, så går ut fra at det samme gjelder for gull?

Det jeg selv gjorde da jeg for ca 10-15 år siden i en periode kjøpte endel gull i utlandet var at jeg bare la gullmyntene i lommeboka og dro gjennom tollen på flyplassen uten at noen sjekket lommeboka.

Når man bestiller gullbarrer fra utlandet legges det på moms, mynter som er «gangbar valuta» er momsfritt, men hva grensen er på import aner jeg ikke.