PEN-PRODUCTION UPDATE AT DUSSAFU

Oslo, October 25, 2018- Panoro Energy (the “Company” or “Panoro” with OSE ticker: “PEN”) is pleased to report initial production rates at the Tortue field located in the Dussafu Marin PSC, offshore Gabon, are fully in line with expectations.
On September 16, 2018, first oil production commenced at the BW Offshore operated Tortue field, producing from the initial 2 horizontal production wells into the BW Adolo FPSO. A 72-hour performance test on the FPSO process plant was successfully completed on September 21, 2018. Production from the two wells has been, and continues to be, optimised and tested, and both wells are currently under separate pressure build up tests. While well and vessel testing continue for the coming weeks, the wells have delivered a stabilised rate in the middle of the 10,000-15,000 bopd guidance range previously provided.
John Hamilton, CEO of Panoro said: “We are very pleased with the initial production and operations at the Tortue field, located in the Dussafu Marin PSC. Phase 1 at Tortue has been delivered on time, on budget and to operational expectation".
A further update on production operations will be provided by Panoro and the operator in November.
Redigert 25.10.2018 kl 07:28 Du må logge inn for å svare

Sa ikke SEB-analysen i juni opp mot 60 kr bare for Dassafu? Her meldes det at alt går etter planen...og vi vaker rundt 15 kr. Det er en skam:(

Shortinndekningen har begynt?

369.218 - 25/10
377.957 -24/10

https://ssr.finanstilsynet.no/

Gi nå endelig vekk aksjene så dette kan bli overstått.
99999
26.10.2018 kl 15:44 3892

Mye tvangssalg ennå. Noen som har satset mer penger enn de har råd til.
Jajaja
26.10.2018 kl 16:18 3778

"Mye tvangssalg ennå" - en antagelse el faktisk informasjon? Dersom det siste, hvor er den informasjonen fra?
Imprex
26.10.2018 kl 16:23 3759

Spørsmålet er hvor langt ned vi kan synke. Skulle tro både krakk og overprising er lagt inn i PEN-kursen nå. Men slik virker det ikke å være. Shorten er bare så vidt redusert. Med andre ord forventer de at markedet og PEN har mer å gå på nedover. Får håpe grådigheten tar de. Får trøste oss med at vi faller på relativt lat volum, akkurat nok til å dekke shorten;) Kan jo hende mange har vært belånte i aksjen. Men nå kan det jammen ikke være mange igjen.

Fluefiskeren skrev Skam for hvem?
Selskapet var allerede før god flowmelding dypt frustrert over utviklingen i aksjekursen. Panoro har fått mer juling enn fortjent på OSE
NilsAB
26.10.2018 kl 17:03 3627

I ettermiddag har ikke aksjen reagert med oljeprisen som den gjorde i går og tidligere i dag heller... PEN bare faller, og jeg begynte faktisk å føle på å selge... oh, well... Sitter nå enda, men det begynner å gjøre vondt... En ting er som i går at vi flagrer litt opp og ned, men når det går jevnt ned som i dag og nesten 6%... Det er ikke noe jeg setter pris på, og får meg til å lure på om noen vet noe jeg ikke har tatt med i beregningen...
26.10.2018 kl 17:08 3611

:-) panikk heldigvis på lavt volumen - synes nå ikke den short var så veldig stor
99999
26.10.2018 kl 18:30 3490

Alltid en del aksjonærer som er overbelånte som må selge frivillig eller at meglerhusene selger aksjene, når en aksje faller mye på kort tid.

Det er surt, når kursmålene for aksjen er fra 25kr til 60kr. Ingen av meglerhusene har vært ute og korrigert ned kursmålene. Oppfatter aksjen som mer sikker
nå etter at de har meldt first oil og at de har meldt flow som predikert. Dog har oljeprisen falt noe tilbake, men ikke veldig mye. De fleste norske meglerhusene tror på en høyere oljepris etter Iran sanksjonene trår i kraft. Flere av aksjonærene som ikke har greie på oljeproduksjon har blitt veldige nervøse pga at det tok lang tid for å melde flow. Mange som har vært på forumet her har vært veldig bekymret. Oppfatter aksjen som oversolgt og at aksjekursen skal få en rekyl.

Oljeprisen er noe opp etter stengetid som er positivt!

Panoro og Tunisia enda en gang. Det måtte betales 2 mill USA for tilbakelevering av Hammer, og det var vel Panoro som måtte betale 100% av dette.

Dette sies i junipresentasjonen:

«In case of relinquishment, DNO Tunisia may need to pay approximately USD 2m penalty during 2018».

Regner med at denne forpliktelsen er overført til PEN. 2 milloner dollar høres kanskje ikke veldig mye ut, men hvis vi regner at PEN har en produksjon på 700 fat om dagen så tilsvarer dette en produksjonen for 2000 000/700 x 77,3 (oljepris)=37

Aje må altså produsere i 37 dager for å hente inn dette. Senere er det bekreftet at lisensen er tilbakelevert til myndighetene.

Det som virkelig er egnet til å skremme er at dersom ikke forpliktelsene på Salloum er oppfylt i løpet av desember må de betale 12 mill USD i straff. Dette jobbes det selsagt med, men da vil jeg også tro at de må ha inn en partner. Håper selvsagt dette går i orden, men med APCL i minnet så er jeg nervøs for slikt. Husk også at de har fått 25 nye mennesker på lønningslisten.

Dette er nok momenter som ihvertfall større nåværende og potensielt fremtidige merker seg. Håper jeg ser spøkelser på høylys dag. Eventuell utbygging og infrastruktur er ihvertfall veldig gunstig økonomisk sett. Håper vi får nye opplysninger på Q3 13. november. Eller at noen her betrygger meg 🙄
Redigert 26.10.2018 kl 18:49 Du må logge inn for å svare
piff
26.10.2018 kl 19:17 3395

Belåningsgraden for pen i Nordnet er kun 10%.
Faktumet er ikke shortene, om en ser på historikken til selskapet og dens aksjebevegelse ,så oppfører aksjen seg helt i tråd med tidligere .
Volumet er dog høyre ene da kursen lå på kr 0.70/80, i sin tid.
Aksjen har alltid blitt traidet ned etter nyhet ,og spesielt i påvente av nyheter og markede har snudd i negativt terreng .
Gladnyhet er inntruffet men den negative tonene på verdens børser og en rekord høy frykt indeks setter en effektiv stopper for oppgang i aksje såvell verdens børser.
Som sagt Pen har aldrig vært heldig med sin taiming av gode nyheter, disse har kommet sluppet i et dårlig børsklima. Dette ser en igjen i disse dager.
Som skrevet tidligere. blir ikke overasket om en ser aksjekursen ned mot siste emisjonskurs før det snur. Var de ca kr 12.80 ? om jeg husker riktig.
Gjør klar her for nye påfyll om det skulle inntreffe.
Pen har all grunn nå til og lykkes med Dussafu, Bare AJE som irriterer med så i h......
Usikker hav Tunisia kommer til og bidra med enda. Og ikke minst framtidige kostnader .
Penge sekken til pen er heller ikke noe og rope hurra for , det kommer til og koste med framtidige innvesteringer både på Dussafu og Tunisia, Aje nevner jeg ikke nå ,da det er for mye uklart runde lisensen pr i dag.

Jajaja
26.10.2018 kl 19:55 3330

Hvor har du det ifra da, ...at det _alltid_ er overbelånte aksjonærer ....og derfor tvangssalg i PEN?
Redigert 26.10.2018 kl 19:57 Du må logge inn for å svare

For en gangs skyld vil jeg hevde at du fremsetter et forhold og Tunisia som case noe vel unyansert. Kostnad på USD 2 mill. og allerede budsjettert for 2018, er knyttet opp mot Hammamet permit som trolig oppgis. Selskapet bekrefter selv at dette angår non-core for Panoro. Her må man huske på at Panoro Tunisia Exploration (PTE) fikk med USD 8.3 mill. som ledd i transaksjonen. I tillegg fikk PTE med i deal kontorer, varehus og inventar/boreutsyr etc. Verdi eksisterende inventory for drilling activities er oppgitt hadde en innkjøpsverdi på ca. USD 6 mill.

Synes man angriper og omtaler forpliktelsen på 12 mill. som en ren risk. Vil snarere snu på det og si at dette omhandler en ønsket setting som PTE visste om og egentlig forutsetter skal bli utløst. Det heter i presentasjonsmaterialet ifm. Salloum: Currently, to drill exploration well plus deeper well extension (cost of USD 12m stipulated in commitment) . Markedet er informert hvordan Panoro har tenkt å løse dette. Høyst trolig vil dedikert farm in partner uansett måtte ta sin andel, samt kjenner jeg Panoro rett så gir ikke selskapet bort eiendel, men sørger for cash eller carry, eller en kombo hertil.

Slik jeg har forstått kjenner allerede den indre krets i selskapet, trolig iallefall en person, til denne oljefamilien, det vises til. Dvs. sammen med General Manager, som agerte som Chairman på konferansen og har erfaring fra ETAP (det nasjonale oljeselskapet) , samt god kontakt og skryter av god relasjon med ETAP - sannsynligvis vil bety at forlengelsen av permit bør være en kurant sak. For slik industriministeren uttalte, trenger Tunisia mer olje til eget forbruk. Produserer per i dag ca. 50% av eget forbruk. Ministeren nevnte at det var lagt planer om boring av til sammen 30-50 brønner. Dette er hva Panoro ønsker å bli del av, med allerede etablert kontaktnett, organisasjon, privat næringsliv og infrastruktur relatert produksjonen (Salloum). Very low OPEX and very low CAPEX, heter det fra Panoros side ifm. Salloum prosjektet. Holds approx. 5 MM recoverable oil reserves. Fast-track utbygging. Trolig med produksjon fra en gang i løpet av 2019.

Selskapet sa i en mail til meg at det er busy i Tunisia og "the story" vil fortsette videre ....

La oss nå først få høre hva Panoro mener oppriktig om Tunisia og potensial før all skepsis bringes til torgs. Rimeligvis er det risk til stede, men pga. vinn-vinn for myndighetene - inntekt og produksjon, næringsliv og verdiskaping for Panoro, etablert org. og GM med erfaring fra bl.a. ETAP. god relasjon rent generelt med ETAP, ser jeg liten grunn til å frykte at forlengelsen av permit ikke blir innvilget. Panoro er faktisk så klar at ved den tid forlengelsen av permit foreligger, er det bare å trykke på knappen - så ruller Salloum prosjektet videre med sikte på olje som fast-track i 2019. Panoro er busy til tusen der nede. Deltok på konferanse med stand (22-24 okt.), stiller opp i media. Gjøres dette med tanke eller stor risk for å bli nektet forlengelse av permit eller innfri forpliktelse? Neppe..

Når det gjelder de totale forpliktelsene:

- Hammamet - forpliktelse USD 2 mill., tilbakeleveres trolig og ligger i budsjett for 2018, men tas eventuelt av cash som fulgte med deal på USD 8.3 mill.

- Salloum - forpliktelse USD 12 mill. Salloum prosjektet - trolig farm in partner deltar og kompenserer Panoro, men forpliktelse dedisert boring av to brønner, hvorav 1 er boret og testet for kort periode med 1.800 f/d.

- Ras El Besh - no commitments outstanding and valid until September 2038.

Vil hevde at Panoro har god oversikt over commitments og har fransktalende i styre som allerede trolig føler seg på hjemmebane.
Redigert 26.10.2018 kl 20:34 Du må logge inn for å svare

Gunnarius

Skulle ønske jeg var like entusiastisk som deg nr det gjelder Tunisia.

Hammamet er forøvrig tilbakegitt. Husker ikke hvor jeg leste det, men dette er fra siste kvartalsrapport

“Hammamet Offshore Exploration Permit: Medco (Operator), Panoro Energy (46% interest)
An application for relinquishment has been made by the Operator of the permit. The Permit is due to expire in September 2018.”

Hammamet er også fjernet fra deres hjemmeside under operations. Se kartet

http://www.panoroenergy.com/tunisia-operations/

Lykke til for alle aksjonærer!

Redigert 26.10.2018 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
NilsAB
26.10.2018 kl 20:48 3216

Og nå går olja til værs!
99999
26.10.2018 kl 21:00 3190

Da det ikke finnes noen oversikt over tvangssalg på Oslo Børs blir det en gjetning fra tidligere børsfall. Ser ut som andre her har fulgt pen tett over mange år som har en god forklaring til nedgangen. Jeg vil si at Dussafu er et suksess prosjekt som er levert på tid og kost i Vest Afrika og foreløpig oppnådd forventet produksjonsrate. Dette har vært en svært viktig milepel for Panoro. Vil tro at de aller fleste aksjonærene er skuffet over kursnedgangen i aksjen etter denne milepelen er oppnådd og spør om hva som skjer. Lakseaksjene på Oslo Børs har knapt rørt seg i verdi under børsfallet.
Idar1
26.10.2018 kl 21:46 3113

FF/ Gunnarius
Når man leser meldingen kan det se ut som om de kun har planer for Sfax

Transaction Summary
DNO Tunisia AS holds 3 offshore assets: Sfax Offshore Exploration Permit, Ras El
Besh Concession, and Hammamet Offshore Permit. Each of those assets has existing
oil discoveries and material exploration upside. Panoro plans to secure an
extension or renewal of the Sfax Offshore Exploration Permit, where Panoro
intends to fast-track the development of the very shallow water Salloum oil
discovery (ca 5 million barrels recoverable and tested at 1848 bopd).

https://forum.hegnar.no/thread/6584/view

Idar. Det er som jeg skriver. Hammamet er tilbakelevert til myndighetene

Ja, slik det foreligger nå er det kun fast-track Salloum som vil gjelde. Dvs, kjapp cash flow, trolig en gang i 2019. Men først melding om forlengelse og kompensasjonsformat ifm. allerede bestemt farm in partner.

Slik det endte på Wall Street i kveld bør ikke medføre noe ras på mandag.

Oljeprisen er opp og ligger over $77 i øyeblikket. Dvs. ca $4 lavere enn 27. sept. hvor PENs aksjekurs var NOK 23.20, nå NOK 15.10

Den meldte Dussafu produksjonen og update som ga null utelling, vil trolig investorer eller analytikere fange opp og vil bli materialisert.

Oljeprisen vil vise vei. Går oljeprisen lavere enn nå - gitt sanksjonene og det er meldt at Kina allerede har redusert med 600.000 fat per dag fra Iran, vil overraske. Er alltid optimist og tror på en god neste børsuke.
Redigert 26.10.2018 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
Alby
27.10.2018 kl 09:24 2802

gunnarius

Jeg håper du får rett om mandagen, nå er jeg lei nedgangen 👿👿

Alby,

It´s all about the oil.

Det blir uansett en spennende børsuke. Min posisjon i et E&P selskap er vesentlig basert på nåværende og fremtidig oljepris. Et forhold som er nærmest umulig å si noe eksakt om. Markedet kan trekke frem historikk og prognoser, tolke den geopolitiske ståda, global vekst etc., men vil aldri treffe eksakt. Alt for mange variabler til stede.

Hva jeg like fullt lander på i disse tider og med USAs oljesanksjoner mot Iran i et rimelig balansert oljemarked, er at her vil trolig oljeprisen øke. Deadline ifm. oljesanksjonering er oppgitt til 4. november og 6. november er det mellomvalg i USA. Etter valget er det slutt på Trumps ”lip service” og mindre behov for enighet med S-A om å fylle gapet som vil oppstå – gitt Iran blir sanksjonert vil kun bli mulig inntil et visst punkt. Likefullt vil det sannsynligvis blit tatt ut så mye olje i markedet at gapet må tettes, men av hvem?

S-A produserer per i dag rundt 10.7 mill. og er nevnt har absolutt max på 12 mill fat om dagen. Imidlertid har S-A aldri produsert 12 mill., så ingen vet om dette vil være mulig. S-A har inngått avtale med Russland om å stabilisere oljeprisen og forhold tilbud vs etterspørsel, slik at markedet får det som etterspørres til en rimelig høy pris. Muligens Russland kan finne på å la Iran eksportere olje til seg selv, men neppe for videresalg. Kun eventuelt i det tilfelle hvor oljen først blir raffinert, før salg av slike produkt.

Min slutning: Oljeprisen vil trolig øke tilbake til >$80 og det er trolig kun finpuss på børskorreksjonen i markedet som gjenstår. Det vil fremdeles herske høy grad av volatilitet, men så lenge oljeprisen holder seg stabil i et høyt leie, antas aksjekursen tilbake til minst det den var før aksjen gikk fra NOK 23.10 til NOK 15.10, delvis også pga. hissig shorting og trading.

Så Alby, det er ikke sikkert at det smeller opp på mandag, men at aksjekursen skal rebalanseres tilbake mot NOK 20 i første omgang føler jeg meg rimelig trygg på – rimeligvis undergitt oljepris og børsklima.
Redigert 27.10.2018 kl 10:47 Du må logge inn for å svare

Leoil som er en av aktørene på naboblokken til OML 113 (Aje) sliter fortsatt med myndighetene i Nigeria. Nå er tålmodigheten til Lekoil brukt opp. De vil naturlig nok bore avgrensingbrønn(er) på kjempemessige Ogo. De går nå til rettslig høring for å få en avgjørelse på sin overtakelse av Afrens eierandel på blokken. Afren gikk som kjent konkurs for flere år siden.

Forstår dem godt for å si det sånn. Kunne være greit for oss også da Ogo sannsynligvis strekker seg inn på vår blokk. Dog vil de nok ikke gå så langt vest nå. Tipper at neste brønn blir nordøstover i forhold til tidligere brønner.

https://www.offshoreenergytoday.com/lekoil-goes-to-court-over-regulatory-approval-delay/

Minner bare om at forøpige overslag for ressurser for Ogo er nesten 800 mmboe. Det er mye. I tillegg har de mange og store leads på blokken.
Redigert 27.10.2018 kl 10:57 Du må logge inn for å svare

Da er det betryggende å vite at Aje-lisensen nylig ble forlenget med 20 år. Har stor betydning ifm. mulig kjøper av PENs eierandel.

Ser at Gabon er ute med sin 12. lisensrunde. Se link og noter at man finner Etame og Dussafu i sør.

http://output.riglynx.com/gabon-to-offer-new-offshore-blocks/
Redigert 27.10.2018 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
Alby
27.10.2018 kl 11:36 2625

gunnarius

Mange takk. Ellers vil det være aktuetlt for Pen å søke i denne runden ?

Tviler på det. PEN ligger nok lengre fremme i "næringskjeden" ala Salloum i Tunisia, jf. prøveboret og fast-track.
Imprex
27.10.2018 kl 11:55 2593

https://min.e24.no/nigeria-og-libya-kan-fa-oljeprisen-over-100-dollar/a/4dwQeV

Den enes død den andres brød. En viss uro vil gagne oss. Men hvordan vil dette påvirke PEN i Nigeria?

La oss håpe vi er ute av Nigeria før valget 16. februar 2019.
Redigert 27.10.2018 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
Paypal
27.10.2018 kl 17:07 2378

re FF
Siden Ogo strekker seg inn på Pen`s område må det vel på ett eller annet tidspunkt komme til en enighet om fordeling av ressurser, jfr. tilsvarende på Sverdrup. Kunne f.eks. Pen søke om oppstart på den biten som går inn i eget område ?

fPaypal

Veldig bra spørsmål. Er langtfra noen ekspert, men har noen tanker om det.

Når man skal bygge ut et felt som går mellom to eller flere lisenser( til og med med to land av og til)må man foreta en såkalt unitisering. Det betyr at feltet utbygges under ett etter avtalt reservefordeling. Det krever at man må ha et ressursgrunnlag på hver lisens og til det kreves letebrønn(er) og avgrensingsbrønner. Det betyr at Yinka med partnere rett og slett er pålagt å kartlegge reservene på sin side av feltet ( Ogo som nok får et nytt navn)) hvis de vil være med. Det samme med operatør og partner på nabolisensen. Utbyggingen skjer da som en felles utbygging av feltet mellom partene og sikkert med største selskap på nabolisensen som operatør (Optimum)

Altså. Yinka med Panoro og partnere er faktisk forpliktet til å bore letebrønner på sin side. Man blir så enig i en fordeling av reserver. Det kan by på utfordringer, og på Johan Sverdrup gikk det helt til departementsnivå. Viser det seg senere at ressursene ble delt urettferdig fordelt kan imidlertid be om reunitisering.

Håper det ble litt klarere, men jeg er som jeg innledet med ingen ekspert.

Redigert 27.10.2018 kl 19:05 Du må logge inn for å svare
bmw5
27.10.2018 kl 20:19 2194

Fluefiskeren! En kort og god beskrivelse av hva som må gjøres. For meg ser det ut som at OGO`s utstrekning inn på 113 feltet er like stort som AJE. Spennende blir det med prøveboringene som må gjøres .

Ogo vs. Aje er interessant, men neppe særlig realistisk å oppleve for PEN, ettersom innen den tid er selskapets andel i Aje trolig solgt. Kun min tolkning av ståda. Blir faktisk forundret om ikke PEN har solgt sin andel i løpet av Q4 eller i det lengste tidlig i 2019, så nær tror jeg selskapet er et salg.
Jajaja
27.10.2018 kl 22:09 2060

Gunnarius, du er sterk i troen. ;)
Men det er altså gjetting - basert på hva som er best for selskapet, og signalisert som et ønske fra PEN-ledesen, ja? :-)
Redigert 27.10.2018 kl 22:10 Du må logge inn for å svare

PEN har meldt gjentatte ganger ved Q rapportering at det arbeides med salg av Aje. Med forlengelse på 20 år og tidligere interne stridigheter i lisensen unnagjort og ved den tid Aje partnerskapet endelig har bestemt seg etter model study (olje prosjektet), samt prosjekt fiansiering er nærmere klargjort, er det i praksis fri bane for salg. Iallefall da, kanskje før.
Redigert 27.10.2018 kl 22:59 Du må logge inn for å svare
Paypal
28.10.2018 kl 12:13 1749

re gunnarius
Enig i at Aje bør selges. Men usikkerheten omkring Ogo`s utstrekning kan innebære at vi i ettertid risikerer å se at vi har solgt en gullkalv uten å vite det.

Paypal

Så du at jeg svarte på spørsmlet ditt til meg? Ga det mening?
99999
28.10.2018 kl 13:31 1653

Sånn er det ved kjøp og salg. DNO kjøpte oljeporteføljen i Tunisia i 2013 og har eid den gjennom hele oljenedturen og selger den til Panoro for 0kr i år.

Kanskje Panoro klarer å gjøre en kule her med et fast track prosjekt og en god deal med et annet selskap om å bygge ut oljefeltet.
Redigert 28.10.2018 kl 17:58 Du må logge inn for å svare
Paypal
28.10.2018 kl 18:33 1467

Re FF

Ja, takk for et utfyllende innlegg ! Du framstår kunnskapsrik på området. Jeg er helt enig med deg i en evt. fremgangsmåte. Men jeg er redd at tempoet i en slik prosess der nede ikke vil gå raskt nok for oss.
Alby
29.10.2018 kl 08:38 1161

Jeg håper vi holder oss over 15;-