Soff, Hauset av meglerhus før stupet


Hvis det overhode finnes et kontrollapparat på Oslo børs så må alarmklokkene ringe nå!
9. Oktober leste vi dette;

Oppgangen kommer etter at både Fernley Securities og Keper Cheuvreux vært ute med oppdateringer i sektoren for offshore serviceskip, skriver Hegnar.
Ifølge TDN Direkt mener begge meglerhusene at det nå er duket for innhenting i sektoren.
Solstad Offshore hadde sin nest beste dag børsdag i historien målt i prosent tirsdag, og stengte med en oppgang på 20,04 prosent.

Så idag slaktes Solstad og er ned 22,3%
De klarer ikke å betale regningene.

Vi har sett det før.
Dette lukter vondt, jævlig vondt.
marco83
22.10.2018 kl 19:05 3300

Ekstremt flaut, vanvittig amatørmessig
addyfred
22.10.2018 kl 19:34 3209

Det står vel strengt tatt ikke i innlegget ditt at de to nevnte meglerhus anbefaler SOFF.

De rykket ut å anbefalte supply, og det er journalisten som har dratt inn SOFF. Sannsynligvis gjorde journalisten dette ettersom den hadde en såpass god børsdag.

Om jeg ikke husker feil fremhevet begge disse meglerhusene Standard Drilling, og sa at de beste "bets" var selskap med lav gearing og god likviditet.
danm
22.10.2018 kl 19:36 3193

Hvorfor er der altid nogle på HO, der vender tingene på hovedet. Hvorfor den skulle falde 20% i dag, er efter min mening uforståeligt. Det har været kendt, at man ville genforhandle lånebetingelserne og det har været kendt, at der, som altid, vil være nogle hårde måneder gennem vinteren. Efter min mening en storm i et glas vand, men folk solgte som gale og det må være deres problem.
kontra
22.10.2018 kl 20:13 3080

Ser ikke bort fra at meglerhusene har sine ord i behold, det gjenstår å se. Soff har lenge varslet en vanskelig vinter, men at de også ser klare tegn på forbedring i markedet på sikt. Ellers ser jeg ikke at Soff er i en mer ugunstig situasjon enn andre offshorerederi, men at selskapet tar tidlige grep med sikte på å holde posisjonen i bransjen, vi vil nok se at også andre rederi blir presset til forhandlingsbordet. Det vi ser er sannsynligvis begynnelsen på en ytterligere konsolidering i offshore, der mange gjenstridige aktører vil måtte "bite i det sure eple" for å overleve. I den forbindelse vil vi få en gjentakelse av prosessene næringen hadde for et par år siden. Tvinges først banknæringen inn i en diskusjon om levevilkårene til rederiene, vil dette ikke bare være en sak som handler om Soff, men hele bredden og der krav om å ta ut overskuddkapasitet blir destruert. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om hvilke aktører som banknæringen vil satse på. Jeg er rimelig sikker på at Soff vil komme styrket ut etter den varslede forestående prosessen!

Vil ikke kalle det en storm i et vannglass at et selskap med en gjeld på 30mrd går tom for cash.
Det tyder på at ved den opprinnelige restruktureringen av selskapet at de ikke har vært realistiske i sine beregninger av worst-case situasjoner.
Som selskapet selv skriver, holder de seg i tråd med kreditorenes lånevilkår i Q3, men at vinteren kan bli tøff. I mine ører vil dette si at uten forhandlinger er de i brudd i Q4.
Avhengig av hva som kommer ut av denne nye forhandlingen med kreditorene, kan dette være meget skummelt for aksjonærene.
Mollen
22.10.2018 kl 20:50 2949

Her lukter det emisjon lang vei. Man kan ikke forvente at det bare er kreditorer og långivere som skal stille opp. Disse kommer til å kreve at også aksjonærene stiller opp. Tipper det blir en rettet emisjon snart.

Hva er snittrenten på de nesten 30.000.000.000 kronene SOFF skylder?
Og når skal de forskjellige lånene gjøres opp?
LAKO
09.01.2019 kl 22:50 1833

Denne nyheten fikk Soff opp 20%
Dette kommer fra meglerhus som er spsialister på offshoresupply, CSV og AHT markedet. De kjenner selskapenes balanse og inntjening. Når det produseres en artikkel som dette med påfølgende kursstigning for kort etter å falle 70% er ikke det greit. Dette synes å være kokt og planlagt. Om så var er det straffbart.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Fearnley-Klart-for-opptur-i-offshore-servicemarkedet

Kjempebom på SDSD også..
pengex
07.02.2019 kl 09:18 1265

Vannvittig lav omsettning på soff nå.
danm
07.02.2019 kl 09:37 1229

Belægning på AHTS er nu 100%, Tænk frem :-)
danm
07.02.2019 kl 09:52 1203

Hvad med alle de andre offshore, der faldt helt vildt? Er det bare tilfældigt? Nej, selvfølgelig ikke. Olieprisen faldt over 30$ i høsten.
danm
07.02.2019 kl 10:12 1160

At faldet blev så stort for SOFF skyldes nok mere den hetz, der er ført mod selskabet, godt ført an af E24.

At det går an å lire av seg så mye sprøyt danm. Du er uforbederlig håpløs. Det er da for pokker ikke hets mot SOFF som har besørget fallet, det har selskapet klart helt selv ved å forgjelde seg slik at hele greia står og skjelver på kanten av stupet.

Man skal være risiko pervers for å ta et bet i denne. Det kreves en massiv gjeldskonvertering sammen med en grufullt utvannende emisjon for å berge dette selskapet. Det spiller faktisk ingen rolle hvilke rater de oppnår for de klarer ikke å betjene gjelden uansett. De som venter på et massivt kurshopp for SOFF må vente lenge. Først skal dere gjennom en hestekur som sørger for at dere omtrent sitter igjen med ingen ting før ting kan snu til det bedre for SOFF. Mitt råd - Ta tapet nå og få med dere skattefradraget så sitter dere i alle fall igjen med noe. Bedre enn å se at det bare er smuler igjen når stormen har lagt seg.
danm
07.02.2019 kl 10:47 1118

SOFF har ikke betalt renter og afdrag. De har haft en god belægning til gode rater hen over vinteren. Deres underskud bliver betydeligt mindre end sidste år. Hvis de får solgt skibe nu og raterne og belægningen går højt, som det ser ud til, vil SOFF være et helt andet sted i løbet af meget kort tid. Ledelsen kommer med et eller andet inden længe, det er jeg ret sikker på. Måske var anbefalingen på sin plads, den kom bare lige op til et generelt stort fald i offshore på grund af fald i olieprisen.
Met1976
07.02.2019 kl 10:49 1110

God belegging til høye rater? Dette er verre enn komiske Ali, ratene er under driftskostnader for båtene og du kaller det gode rater, det er til å grine av.
danm
07.02.2019 kl 11:06 1087

Jeg taler om belægning og rater gennem vinteren. At belægningen nu er 100% på AHTS kan du vel ikke benægte, og at raterne er højere end i høsten er også et faktum.
Met1976
07.02.2019 kl 11:57 1033

Ratene gjennom vinteren til nå har vært elendige-tips: Det er mulig å se snittrater på westshore, ratene har vært godt under driftskostnader hele vinteren.
og joda-akkurat nå er det 100%-til rater under driftskostnadene.

For å forenkle det: Det hjelper ikke hvor mye du kjører taxi hvis takstameteret slår inn under bensinkostnadene.
kontra
07.02.2019 kl 12:54 976

Enten er du ikke på "stasjon" og ikke forstår det bedre, eller så driver du bevist feilinformasjon! Hvor har du det fra at ratene er under driftskostnadene?
danm
07.02.2019 kl 13:04 951

Jeg synes det bliver svært at bevare pessimismen, når lederne i de store olieselskaber ser lyst på fremtiden og belægning og rater peger op. Med hensyn til driftsomkostninger er det forskelligt fra skib til skib. Man kan heller ikke sammenligne ældre skibe med nybyg, afskrivningerne er forskellige. Jeg er ret sikker på, at det giver gode penge på bundlinien, når skibene sejler til de rater, vi ser nu.
Met1976
07.02.2019 kl 13:27 916

Ifølge westshore er snittratene for de siste 6md hhv: (tall i tusen, GBP)

Jan19-19
Des-14
Nov-12
Okt- 13
Sep-14
Aug-22

Altså har ratene vært i nivået 140-230 000nkr/dagen i snitt dette halvåret for AHTS som er det viktigste (For PSV var det ikke ene enste måned i 2018 med snitt over 10k GBP forøvrig, men de har lavere driftskostander naturlig nok)

Og joda-for noen få enkeltbåter vil nok en pris vil nok en pris på de høyeste nivået her kunne være over driftskostnader, men det blir unntaksvis og å forholde seg til unntak blir tullete-en "rimelig" AHTS må ha en rate på ca 150k/dagen for å dekke KUN mannskap og drivstoff, men som vi vet har de ligget endel til land også og da holder det ikke med snittpriser som ligger marginalt over dette.De reelle driftskostandene (kun unntatt avdrag/renter) er jo noe høyere og da ser vi alle at dette ikke går i pluss selv om man har utsettelse på alle lån.

Met1976
07.02.2019 kl 14:10 874

Denne er jo også nokså selvforklarnde når de tgjelder ratenivået:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Bourbon-inntektene-falt-med-1-7-milliarder-i-2018

Det mest skremmende der er jo setningen som sier at når det nå inngås fornyelse/forlengelse av lengre kontrakter må man ned på ratenivå- det er jo tekstbokeksempel på ikke bærekraftig når man allerede går med tap. Bourbon kan havne i store problemer fort.
kontra
07.02.2019 kl 14:25 851

Det er forskjell på denne kommentaren, og den forrige. I den forrige kommentaren ga du uttrykk for at det var faktabaserte kunnskaper du uttrykte der du påsto at ratene langt fra dekte driftskostnadene, mens du i denne argumenterer ut fra din egen vurdering av hva ratenivået dekker.
kontra
07.02.2019 kl 14:36 826

Alle investorene bør vite at dagens driftbetingelser, ratenivå mv, ikke er bærekraftig. Dette har kommet til uttrykk en rekke ganger på HO-forumet, og ikke minst fra ledelsene i de ulike selskapene. At Bourbon leverte svake tall er ikke overraskende, men jeg velger å legge mer vekt på de verbale kommentarene som kommer fra ledelsen. Og så er det nå engang slik at om en skal ha noe å gjøre i dette gamet må en være i stand til også å fokusere på de fremtidige mulighetene og ikke kun la seg forblinde av øyeblikkets øyeblikk.
Met1976
07.02.2019 kl 15:17 782

Tja, et blir vel gjerne semantikk men utgangspunktet var jo Danm uttale om at ratene hadde været gode og utnyttelsen høy.

Ettersom alle selskapene taper penger blir det jo egentlig bare flisespikking, de tjener ikke penger nå, de gjorde de tikke i vinter og de vil ikkje gjøre det de neste månedene ihvertfall med mindre de begynner skrote snarest og ta tap og det gjelder jo ikke bare SOFF
danm
07.02.2019 kl 15:22 773

Jeg vælger at se frem. Hvis SOFF får solgt skibe, vil det, alt efter hvor mange, betyde en ny situation for selskabet. Jeg tror, ledelsen arbejder på højtryk for at få solgt skibe og gøre klar for en stigende efterspørgsel i markedet.
marco83
07.02.2019 kl 18:53 694

Du er som danm, ser vekk i fra historikk og kalde fakta og velger å vekte «de verbale kommentarene som kommer fra ledelsen».

Her er hva ledelsen DOF har sagt i 5 år:)

Feb 2018 : "DOF ser bedre marked forut: - Vi er optimister. Markedet er fortsatt utfordrende, men offshorerederiet DOF ser mange lyspunkter i horisonten."

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/02/DOF-ser-bedre-marked-forut-Vi-er-optimister

Nov 2017 : "Dof-sjefen tror selv at markedet for offshore-skip markedet lysner til våren"

Feb 2017 : - "Jeg tror vi er gjennom bunnen. Dof-sjef Mons Aase begynner å skimte lys i enden av tunnelen."

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/02/Jeg-tror-vi-er-gjennom-bunnen

Nov 2016 : "Magefølelsen er at vi er nær bunnen. Det er i alle fall den følelsen man får når man er rundt i markedet og snakker med folk. Vi er jo tett på markedet i alle land"

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2016/11/DOF-aapner-opp-for-aa-kjoepe-skip.

Juli 2016 : "Dof-sjef Mons Aase er av et litt annet syn en Haugane. Han mener den siste tiden har vært tung, men mener det nå kan være i ferd med å bli bedre.
– Vi ser et lite lys i enden av tunnelen nå. Vår mening er at bunnen er nådd, og vi er forsiktig optimistiske"

https://e24.no/energi/olje/oljegr-nder-om-oljebremsen-det-har-ikke-vaert-daarlige-tider/23730006

Aug 2015 :"Til tross for et krevende marked er Dof-sjefen optimist"

https://www.vest24.no/fortsatt-mulig-a-gjore-avtaler-med-grei-avkastning/s/5-82-24543

Som å ha null av tolv rette på tippekupongen faktisk!:) Håpløst. Ledelsen i disse skakkjørte selskapene sier det som trengs for å holde investorer i selskapet og kursen oppe. Sa vell og i 2014 at han regnet med at det særdeles sterke marekdet i 2014 skulle blir enda bedre i 2015. Auuuu, eller ikke Mons!:)
marco83
07.02.2019 kl 18:59 691

Nå roper de samme uvitende personene her inne om at rate må opp når oljeprisen stiger. På tross av at jeg for litt siden sammenliknet oppgangen i oljeprisen siden bunnen i 2014 med osv aksjekursene fra tilsvarenede år. De to kurvene var totalt motsatte. Bruker man argument med at kurs og oljepris henger logiske sammen forstår man ikke bransjen og markedet og man bør kaste vekk pengene sine på andre innvesteringer.

Hvis noen er interessert.

https://www.offshoreenergytoday.com/higher-oil-prices-alone-cant-save-debt-laden-osv-players/

Kvalitets markedsutsikt basert på faktiske tall, innsikt og kunnskap. Ikke alle som liker det her inne
marco83
07.02.2019 kl 19:02 687

Met1917, ikke vits å prøve å få danm og kontra til å se på fakta i denne diskusjonen. De ønsker så inderlig at de ikke lenger er i massivt tap her at tro og håp trumfer alt dessverre
Met1976
08.02.2019 kl 09:12 486

Den "kaken" der skremmer meg- 400 operatører med 6 båter i snitt, jaggu ikke rart det er umulig å få til en samlet løsning for bransjen mtp overkapasiteten....kan ikke være mange bransjer som er så dominert av små aktører... De 10 største har 700 fartøy tilsammen, de 400 minste har 2400 til sammen :-o
danm
08.02.2019 kl 09:22 462

Og så fik SOFF en række kontrakter her til formiddag, det går den rigtige vej. Så kan baisserne slynge om sig med tal, men det var nok bedre at se på, hvad der sker lige nu.

Det har du selvfølgelig helt rett i marco
Jeg leste på nyhetene for mange år siden (må være nærmest en mannsalder siden) at en av tidenes beste CEOs (mener det var Jack Welch i GE som sa det, men er ikke helt sikker) sa at når han ble spurt av analytikere hvordan ting gikk så var svaret gitt på forhånd - nemlig at ting går bra. Det er alt for mange stakeholders dere ute til til at de kan si noe annet. Sier de at det går dårlig stuper aksjekursen, leverandører blir usikre, deretter blir kunder blir usikre og deretter blir ansatte usikker og slik fortsetter spiralen. Den sikreste veien til ruin er å høre på toppsjefer spre om seg med frau og se bort fra hard facts and figures i regnskapene.
marco83
08.02.2019 kl 11:19 349

Er dessverre slikt ja....Siem dog har ærlige kvartalsrapporter/presentasjoner. Kan ha noe med at de har en storeier med kapital som ikke bryr seg så mye om kursen går ned. Bruker sikkert det til å kjøpe seg videre opp. Ikke vet jeg
marco83
08.02.2019 kl 11:21 345

Ok kontrakter det der, ikke all verden men bedre enn ingenting. Noe markedet også viser:)
HP17
08.02.2019 kl 12:00 311

Media begynner å få øynene opp for kontraktsdrysset og aksjen stiger markant

https://aksjelive.e24.no/article/J1m2wJ
Kontrakter løfter Solstad Offshore til topps på Børsen
Solstad Offshore stiger 16,43 prosent på Oslo Børs fredag formiddag, og rederiet er med det dagens vinner.