Soff, Hauset av meglerhus før stupet

Hvis det overhode finnes et kontrollapparat på Oslo børs så må alarmklokkene ringe nå!
9. Oktober leste vi dette;

Oppgangen kommer etter at både Fernley Securities og Keper Cheuvreux vært ute med oppdateringer i sektoren for offshore serviceskip, skriver Hegnar.
Ifølge TDN Direkt mener begge meglerhusene at det nå er duket for innhenting i sektoren.
Solstad Offshore hadde sin nest beste dag børsdag i historien målt i prosent tirsdag, og stengte med en oppgang på 20,04 prosent.

Så idag slaktes Solstad og er ned 22,3%
De klarer ikke å betale regningene.

Vi har sett det før.
Dette lukter vondt, jævlig vondt.
marco83
22.10.2018 kl 19:05 1850

Ekstremt flaut, vanvittig amatørmessig
addyfred
22.10.2018 kl 19:34 1764

Det står vel strengt tatt ikke i innlegget ditt at de to nevnte meglerhus anbefaler SOFF.

De rykket ut å anbefalte supply, og det er journalisten som har dratt inn SOFF. Sannsynligvis gjorde journalisten dette ettersom den hadde en såpass god børsdag.

Om jeg ikke husker feil fremhevet begge disse meglerhusene Standard Drilling, og sa at de beste "bets" var selskap med lav gearing og god likviditet.
danm
22.10.2018 kl 19:36 1753

Hvorfor er der altid nogle på HO, der vender tingene på hovedet. Hvorfor den skulle falde 20% i dag, er efter min mening uforståeligt. Det har været kendt, at man ville genforhandle lånebetingelserne og det har været kendt, at der, som altid, vil være nogle hårde måneder gennem vinteren. Efter min mening en storm i et glas vand, men folk solgte som gale og det må være deres problem.
kontra
22.10.2018 kl 20:13 1642

Ser ikke bort fra at meglerhusene har sine ord i behold, det gjenstår å se. Soff har lenge varslet en vanskelig vinter, men at de også ser klare tegn på forbedring i markedet på sikt. Ellers ser jeg ikke at Soff er i en mer ugunstig situasjon enn andre offshorerederi, men at selskapet tar tidlige grep med sikte på å holde posisjonen i bransjen, vi vil nok se at også andre rederi blir presset til forhandlingsbordet. Det vi ser er sannsynligvis begynnelsen på en ytterligere konsolidering i offshore, der mange gjenstridige aktører vil måtte "bite i det sure eple" for å overleve. I den forbindelse vil vi få en gjentakelse av prosessene næringen hadde for et par år siden. Tvinges først banknæringen inn i en diskusjon om levevilkårene til rederiene, vil dette ikke bare være en sak som handler om Soff, men hele bredden og der krav om å ta ut overskuddkapasitet blir destruert. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om hvilke aktører som banknæringen vil satse på. Jeg er rimelig sikker på at Soff vil komme styrket ut etter den varslede forestående prosessen!

Vil ikke kalle det en storm i et vannglass at et selskap med en gjeld på 30mrd går tom for cash.
Det tyder på at ved den opprinnelige restruktureringen av selskapet at de ikke har vært realistiske i sine beregninger av worst-case situasjoner.
Som selskapet selv skriver, holder de seg i tråd med kreditorenes lånevilkår i Q3, men at vinteren kan bli tøff. I mine ører vil dette si at uten forhandlinger er de i brudd i Q4.
Avhengig av hva som kommer ut av denne nye forhandlingen med kreditorene, kan dette være meget skummelt for aksjonærene.
Mollen
22.10.2018 kl 20:50 1514

Her lukter det emisjon lang vei. Man kan ikke forvente at det bare er kreditorer og långivere som skal stille opp. Disse kommer til å kreve at også aksjonærene stiller opp. Tipper det blir en rettet emisjon snart.

Hva er snittrenten på de nesten 30.000.000.000 kronene SOFF skylder?
Og når skal de forskjellige lånene gjøres opp?
LAKO
09.01.2019 kl 22:50 399

Denne nyheten fikk Soff opp 20%
Dette kommer fra meglerhus som er spsialister på offshoresupply, CSV og AHT markedet. De kjenner selskapenes balanse og inntjening. Når det produseres en artikkel som dette med påfølgende kursstigning for kort etter å falle 70% er ikke det greit. Dette synes å være kokt og planlagt. Om så var er det straffbart.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Fearnley-Klart-for-opptur-i-offshore-servicemarkedet

Kjempebom på SDSD også..