HUNT - "deep in the money" - doblingskandidat


Fin analyse fra Pareto i dag.
De ser på HUNT som en vinner på Oslo Axess i 2018 - 2019.
En klar doblingskandidat.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Skipene-til-Fredly-er-deep-in-the-money

Tankskipene til Arne Fredly er allerede «deep in the money» ifølge Pareto som ser doblingspotensial.
Hunter Group har blitt omfavnet av flere av Norges mest profilerte investorer etter at Arne Fredly omdannet det fra et oljeserviceselskap til et rendyrket spill på tankmarkedet.
Flere meglerhus har hyllet satsingen, og nå kaster også Pareto Securities seg på med en soleklar kjøpsanbefaling.
«Med kun to ansatte så langt er oppsettet slankt, noe som sikrer minimalt med cash burn (og ingen flåtealdring) det kommende året, som fortsatt ventes å bli volatilt for råoljetankredere. Med stigende input-kostnader og mer komfortable verft er nybyggprisene på vei opp, med Hunters skip allerede dypt «in the money»», skriver Pareto-analytikerne Eirik Haavaldsen og Wilhelm Flinder i en oppdatering.
Hunter Group har en avtale med DSME-verftet i Sør-Korea om bygging av syv VLCCer - Very Large Crude Carrier - med levering mellom 2019 og 2020 – av Pareto omtalt som «IMO 2020-vinduet» - og en gjennomsnittlig prislapp på 85,4 millioner dollar inkludert innstallering av scrubbere.
I tillegg har rederiet opsjoner på å bestille ytterligere tre VLCCer til 92 millioner dollar pr. skute, inkludert scrubbere. Etter å ha blitt forlenget en rekke ganger er fristen for å utøve disse 19. oktober.

God kapitaltilgang
«Med en gruppe finansielle investorer i ryggen uten noen som helst direkte shippingerfaring, kan Hunter helt klart bli ansett som spekulativt, og på mange måter et bilde av hva som vanligvis ødelegger shippingsykluser», skriver Pareto-analytikerne.
De påpeker imidlertid at å få tilgang på kapital – både fremmed- og egenkapital – er vanskeligere enn før, noe som betyr at de som faktisk har tilgang, oppnår høyere avkastning.
Når aksjonærlisten, i tillegg til Fredly selv, består av Arne Blystad, Sundt-familien, Fredrik Halvorsen, Ketil Skorstad, Wilhelmsen-familien og Kristoffer Stensrud, for å nevne noen, bør kapitaltilgangen være det minste problemet.
Basert på en antakelse om at rederiet har behov for ytterligere 120 millioner dollar, eller om lag 980 millioner kroner, i egenkapital, setter Pareto kursmålet til 5,10 kroner.
Det er om lag 36 prosent høyere enn mandagens sluttkurs.
Doblingskandidat
Meglerhuset åpner for at oppsiden i Hunter Gropu potensielt kan være betydelig høyere.
«(..), men med en P/E under 5x på helt nye skip kan dette helt klart være en doblingskandidat hvis inntjeningsmultipler blir anvendt – eller det fremtidige egenkapitalbehovet blir redusert», heter det.
Pareto estimerer at rederiet vil seile inn inntekter på 898 millioner kroner i 2020, med et dertil hørende driftsresultat på 594 millioner kroner.
«Med 40.000 dollar pr. dag pluss en scrubber-premie på 10.000 dollar pr. dag, venter vi at Hunter genererer 0,7kroner i inntjening pr. aksje i 2020, og med 10.000 dollar dagen opp legger det 0,3 kroner oppå dette», fastslår Pareto-duoen.

.
Redigert 15.10.2018 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Reserven
16.05.2019 kl 00:31 2578

 
I følge side 5 i den siste HUNT presentasjonen
http://vxz.eu/2019-03-07__HUNT_5__Investor-Presentation@DNB_Oil-Offshore-&-Shipping-Conference_2019
https://uploads-ssl.webflow.com/5b06a89af9e393ba01c3e0ea/5c822df221471405e72f778a_20190306%20Hunter%20Group%20DNB.pdf
hadde HUNT per da? betalt USD 120 mill i avdrag, og må med 55% lånefinansiering selv finansiere ytterligere USD 160 millioner. Videre finansiering skal være avsluttet senest 17. mai 2019.

Presentasjonen holdt Arne Fredly den 07.03.2019 10:45-11:00 på DNB Oil, Offshore & Shipping Conference 2019 (#dnboos):
http://vxz.eu/2019-03__DNM.dnboos__Oil-Offshore-&-Shipping-Conference-2019

Supplerende informasjon angående videre finansiering står på side 43 i 2018 årsrapporten:
http://vxz.eu/2019-03-29__HUNT_43__Annual-Report
https://mb.cision.com/Main/1339/2779191/1018745.pdf


Der leser jeg at de 8 VLCCene til sammen koster USD 688,35 millioner. Passer bra med de USD 700 mill på side 5 i den siste presentasjonen. Summen av avdragene til og med 2019-Q2 er USD 119,46 mill, passer med de USD 120 mill på side 5 i den siste presentasjonen.

I følge 2018-Q4 rapporten
http://vxz.eu/2019-02-28__HUNT_2,17__2018-Q4_report
https://mb.cision.com/Main/1339/2752522/999539.pdf
hadde HUNT per 31.12.2018 NOK 519,1 mill i cash, fordelt på NOK 304,1 mill + USD 28,8 mill. Omregnet til USD, ca USD 64 mill, litt mer enn de USD 59,7 mill som betales i avdrag i 2019-H1.

Slik jeg forstår dette - som kan være feil - må neste emi bli i området USD 160 mill (≈ NOK 1,4 milliarder). Med 4 kroner aksjen blir det ca 350 millioner nye aksjer.

----- ----- ----- ----- ----- -----

I følge side 17 i den siste HUNT presentasjonen:
http://vxz.eu/2019-03-07__HUNT_17__Investor-Presentation@DNB_Oil-Offshore-&-Shipping-Conference_2019
har en HUNT VLCC Cash Break Even (CBE) på USD 8.300 per dag.  1/3 av FROs CBE på USD 24.700 per dag, i følge FROs 2019-Q1 rapport:
https://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20190516.GlobeNewswire.HUG2244546

Fordelene til moderne ECO scrubber VLCC (som HUNT har) ble diskutert under Tankdebatten på DNB Oil, Offshore & Shipping Conference 2019:
http://vxz.eu/2019-03-07__DNM.dnboos__Tankdebatten-er-i-gang_Skal-ratene-høyere.url
http://vxz.eu/2019-03-07__DNM.dnboos__ECO_scrubber_VLCC_“ultimate-downside”.url



Redigert 17.05.2019 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
Reserven
17.05.2019 kl 22:07 2361

 
HUNT 2018-Q4 rapporten sier at for hele 2018 var OPEX = NOK 22,63 mill (≈USD 2,6 mill), dvs i snitt NOK 5,66 mill (≈USD 0,65 mill) per kvartal.
http://vxz.eu/2019-02-28__HUNT_2,6__2018-Q4_report

Videre at HUNT per 31.12.2018 hadde NOK 519,1 mill i cash, fordelt på NOK 304,1 mill + USD 28,8 mill.  Omregnet til USD = omtrent USD 64 mill, ca USD 4,3 mill mer enn de USD 59,7 mill som i følge årsrapporten betales i avdrag i 2019-H1:
http://vxz.eu/2019-03-29__HUNT_43e__Annual-Report   (lett editert)

Selv etter 2019-H1 OPEX på ca USD 1,3 mill bør HUNT ha ca USD 3 mill i cash per 30.06.2019.

Videre skal i følge 2018 årsrapporten fullfinansiering av de 8 VLCCene og OPEX frem til de 3 første VLCCene er levert og i drift i 2019-Q4 være avsluttet i løpet av mai 2019.

Hva skal HUNT da med den rullerende kreditt-muligheten fra Apollo Asset Ltd. (Arne Fredly) - som også kan brukes til finansiering av VLCCene - med mindre fullfinansieringen av skipene kan drøye til i 2019-Q3?
https://newsweb.oslobors.no/message/475729
"The facility does not include any financial covenants and may be used to partially finance the group's current newbuilding program and for general corporate purposes."

Hva tror Ole86?


----- ----- ----- ----- ----- -----


I 2018 årsrapporten, offentliggjort 29.03.2019, står det utvetydig og likelydende på side 18 (Board of Directors’ report 2018), på side 58 (Note 26 - Events after the reporting date), og på side 73 (Note 21 - Events after the reporting date), at opsjonene på ytterligere 3 VLCCer er forlenget til 28.02.2019:
http://vxz.eu/2019-03-29__HUNT_58__Annual-Report
Etter det har markedet ikke hørt noe mer om opsjonene på ytterligere 3 VLCC, hverken at de er forlenget, forfalt, kansellert, utøvet, eller noe annet. Har HUNT ikke lenger opsjonene på ytterligere 3 VLCC, er det så vidt jeg vet meldepliktig.

Har Ole86, eller noen andre, en formening om status til opsjonene på ytterligere 3 VLCC?

Redigert 18.05.2019 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Reserven
17.05.2019 kl 22:27 2339

Utdrag fra en dobbelside artikkel (10+11) i FA 18.05:

"John Fredriksens børsnoterte tankrederi Frontline seilte inn en timecharterrate på 35.700 dollar pr. skip pr. dag for de største råoljetankerne i flåten, 300.000-tonnerne, i første kvartal. Fredriksens tanksjef Robert Hvide Macleod regner med betydelig høyere rater i andre halvdel 2019 og 2020.

– Markedet har mer eller mindre utviklet seg som ventet så langt i år. Overraskelsen var eksporten fra USA. Den vokste kraftig i februar, og markedet reagerte umiddelbart. Dette var et tydelig eksempel på at balansen i flåten er god, sier Hvide Macleod.

– Grepene vi har tatt med flåtefornyelse, scrubberinvestering og planlegging og enda bedre drift, venter vi vil gi oss desto større konkurransekraft."


Redigert 17.05.2019 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
18.05.2019 kl 06:04 2250

Den rullende kreditten antar jeg at kan brukes til å for eksempel kjøpe inn spares fra utstyrsleverandører. Det er vanlig å kjøpe critical spares for å ha ombord på skipene.

Opsjonene på DSME har gått ut, men DSME har stadig ledige slots. Det vil med andre ord fortsatt være mulig å bestille skip med god leveringstid.
Reserven
19.05.2019 kl 18:47 2025

Ole86, takk for svar.

I følge HUNT 2018 årsrapporten ble første avdraget på VLCC 8 (Hull 5470) gjort i 2019-Q1. Basert på informasjonen i
https://newsweb.oslobors.no/message/462711
har jeg i tabellen på side 43 i 2018 årsrapporten lagt til avdragene på Hull 5470:
http://vxz.eu/2019-03-29__HUNT_43n__Annual-Report

Da blir avdragene i 2019-H1 mUSD 68,775 - ca mUSD 5 mer enn det HUNT hadde i cash per 31.12.2018. Da kan det være greit å kunne låne litt av Fredly.

Redigert 19.05.2019 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Reserven
19.05.2019 kl 20:51 1943

 
HULL           PRIS mUSD           Sluttavdrag mUSD    (% av PRIS)
====          ========           =========================
5455           85,20                  51,12    (60,00%)
5456           85,20                  51,12    (60,00%)
5457           85,20                  59,64    (70,00%)
5460           85,50                  51,30    (60,00%)
5465           85,50                  51,30    (60,00%)
5466           85,50                  59,85    (70,00%)
5467           85,50                  51,30    (60,00%)
5470           90,75                  54,45    (60,00%)

På side 43 i årsrapporten står (markert med rødt i http://vxz.eu/2019-03-29__HUNT_43n__Annual-Report)
"The Company is currently in advanced discussions regarding the establishment of an external credit funding of more than 60 % of the contract values of the ships."

Det leser jeg som at HUNT ønsker å finansiere sluttavdraget ved levering av en VLCC (60% eller 70%), og betale delavdragene med egenkapital. Til delavdragene i 2019-H1 (mUSD 68,775) har HUNT med lånet fra Fredly muligens nok penger, avhengig av NOK/USD kurs og finansinntekter.

Med emisjon(er) må HUNT skaffe ytterligere egenkapital til delavdragene i 2019-H2 på mUSD 77,385 (3x8,52 + 5x8,55 + 9,075). Ca 170 mill nye aksjer med NOK 4 per aksje. I håp om stigende kurs, kommer emisjonen(e) kanskje først "kort tid" før man trenger mer egenkapital?

Blir TCE ratene i 2019-Q4, og utover i 2020, så høye som flere meglerhus spår (+$80.000/dag), kan HUNT (nesten) klare å seile inn pengene til delavdragene i 2020. Evt kan Fredly hjelpe på med et korttids lån eller to, over et par måneder.

Redigert 19.05.2019 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
ruda
20.05.2019 kl 10:04 1774

Denne er meget lovende, og vi passerer 4 innen kort tid

Innlegget er slettet av Reserven
Reserven
21.05.2019 kl 14:05 1497

Har jeg regnet rikitig, er delavdragene i 2019-H1 på til sammen USD 68,775, ca USD 5 mill mer enn det HUNT hadde i cash per 31.12.2018.
Delavdragene i 2019-H2 er på til sammen USD 77,385 mill.

Skal neste emi bare finansiere disse, totalt ca USD 82 mill (≈NOK 722 mill) - driftsutgiftene finansieres av renteinntektene - blir emi kurs omtrent:
NOK 722 000 000 / 190 454 000 ≈ NOK 3,79

Redigert 21.05.2019 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Blenheim
21.05.2019 kl 15:00 1427

Får håpe for de mindre aksjonærene at det kommer en reperasjonsemisjon etterpå
habbiten
21.05.2019 kl 16:45 1327

Tipper emisjonen blir på 3kr. Er det ikke 60m$ ekstra EK selskapet skulle ha?
Reserven
21.05.2019 kl 21:18 1191

Med Excel prøvd å regne mer nøyaktig

Forutsetninger:
• Delavdrag 2019 i USD = 146 160 000     http://vxz.eu/2019-03-29__HUNT_43n__Annual-Report
• Antall emisjons-aksjer = 190 454 000     https://newsweb.oslobors.no/message/477474     Inkludert evt rep-emi aksjer
• Provisjon managers = 2,00% | 2,50% | 3,00%

• Kapitalbehov i NOK = (Delavdrag 2019 i USD – Cash i USD per 31.12.2018) * NOK/USD
• Finansieringsbehov = Kapitalbehov i NOK / (1 - Provisjon managers)
• Emisjonskurs = Finansieringsbehov / Antall emisjons-aksjer

Alle delavdragene i 2019 betales med egenkapital
Resterende nødvendig egenkapital for dette hentes i neste emisjon (denne uken)
Eventuelle rep-emi aksjer er inkludert i "Antall emisjons-aksjer = 190 454 000" i dagens børsmelding
Driftsutgiftene inntil første VLCC leveres finansieres med renteinntekter

Hver 0,25% høyere/lavere "Provisjon managers" gir ca 1 øre høyere/lavere Emisjonskurs.

http://vxz.eu/2019-05-21__HUNT-emi_2019.png
http://vxz.eu/2019-05-21__HUNT-emi_2019.xlsx

Redigert 21.05.2019 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
Reserven
21.05.2019 kl 22:18 1122

Et par utdrag fra en artikkel på side 18 i FA 22.05.2019, som ikke inneholder noe spesielt nytt:

"På generalforsamlingen i slutten av april fikk Hunter styret fullmakt til å forhøye aksjekapitalen ved utstedelse av inntil 190,5 millioner nye aksjer til pålydende 1,25 kroner.

– Dette er en prosess vi har jobbet med i lengre tid og som vi føler vi har god kontroll på. Ellers har jeg ingen kommentarer ut over det som står i meldingen, sier Hunters adm. direktør Erik Frydendal.

Flere detaljer om fremdriften i forhandlingene med långiverne og de gjenstående kontantinnbetalingene til verftet ventes å foreligge onsdag ettermiddag."


Redigert 21.05.2019 kl 22:19 Du må logge inn for å svare

Takker for alltid fine oppdateringer reserven

canarias, takk for hyggelig tilbakemelding.

Er FA jeg først og fremst gjør for meg selv, men deler gjerne med andre, om ikke nødvendigvis alt.

Pensjonerte meg før 50, og har siden da (i ca 20 år) levd av å være investor, og da går det ikke å satse på tro, magefølelser og ønsketenkning
kentove
22.05.2019 kl 17:46 733

sier meg enig, spanderer skryt på reserven :)
OilKing
22.05.2019 kl 20:41 566

Slenger meg på denne. Reserven alltid med konstruktive og fine innlegg.

Også en takk til kentove og OilKing for pene ord.
ruda
24.05.2019 kl 10:17 210

Ingen tvil om at dette er en av de beste aksjene på børsen. Jeg har mye aksjer, men laster opp til randen