HUNT - "deep in the money" - doblingskandidat


Fin analyse fra Pareto i dag.
De ser på HUNT som en vinner på Oslo Axess i 2018 - 2019.
En klar doblingskandidat.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Skipene-til-Fredly-er-deep-in-the-money

Tankskipene til Arne Fredly er allerede «deep in the money» ifølge Pareto som ser doblingspotensial.
Hunter Group har blitt omfavnet av flere av Norges mest profilerte investorer etter at Arne Fredly omdannet det fra et oljeserviceselskap til et rendyrket spill på tankmarkedet.
Flere meglerhus har hyllet satsingen, og nå kaster også Pareto Securities seg på med en soleklar kjøpsanbefaling.
«Med kun to ansatte så langt er oppsettet slankt, noe som sikrer minimalt med cash burn (og ingen flåtealdring) det kommende året, som fortsatt ventes å bli volatilt for råoljetankredere. Med stigende input-kostnader og mer komfortable verft er nybyggprisene på vei opp, med Hunters skip allerede dypt «in the money»», skriver Pareto-analytikerne Eirik Haavaldsen og Wilhelm Flinder i en oppdatering.
Hunter Group har en avtale med DSME-verftet i Sør-Korea om bygging av syv VLCCer - Very Large Crude Carrier - med levering mellom 2019 og 2020 – av Pareto omtalt som «IMO 2020-vinduet» - og en gjennomsnittlig prislapp på 85,4 millioner dollar inkludert innstallering av scrubbere.
I tillegg har rederiet opsjoner på å bestille ytterligere tre VLCCer til 92 millioner dollar pr. skute, inkludert scrubbere. Etter å ha blitt forlenget en rekke ganger er fristen for å utøve disse 19. oktober.

God kapitaltilgang
«Med en gruppe finansielle investorer i ryggen uten noen som helst direkte shippingerfaring, kan Hunter helt klart bli ansett som spekulativt, og på mange måter et bilde av hva som vanligvis ødelegger shippingsykluser», skriver Pareto-analytikerne.
De påpeker imidlertid at å få tilgang på kapital – både fremmed- og egenkapital – er vanskeligere enn før, noe som betyr at de som faktisk har tilgang, oppnår høyere avkastning.
Når aksjonærlisten, i tillegg til Fredly selv, består av Arne Blystad, Sundt-familien, Fredrik Halvorsen, Ketil Skorstad, Wilhelmsen-familien og Kristoffer Stensrud, for å nevne noen, bør kapitaltilgangen være det minste problemet.
Basert på en antakelse om at rederiet har behov for ytterligere 120 millioner dollar, eller om lag 980 millioner kroner, i egenkapital, setter Pareto kursmålet til 5,10 kroner.
Det er om lag 36 prosent høyere enn mandagens sluttkurs.
Doblingskandidat
Meglerhuset åpner for at oppsiden i Hunter Gropu potensielt kan være betydelig høyere.
«(..), men med en P/E under 5x på helt nye skip kan dette helt klart være en doblingskandidat hvis inntjeningsmultipler blir anvendt – eller det fremtidige egenkapitalbehovet blir redusert», heter det.
Pareto estimerer at rederiet vil seile inn inntekter på 898 millioner kroner i 2020, med et dertil hørende driftsresultat på 594 millioner kroner.
«Med 40.000 dollar pr. dag pluss en scrubber-premie på 10.000 dollar pr. dag, venter vi at Hunter genererer 0,7kroner i inntjening pr. aksje i 2020, og med 10.000 dollar dagen opp legger det 0,3 kroner oppå dette», fastslår Pareto-duoen.

.
Redigert 15.10.2018 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Tobias
15.10.2018 kl 19:06 7394

Vi ser nok 4 tallet i løpet av uken, kanskje allerede i morgen.
Rockall
16.10.2018 kl 06:43 7168

Fredly er vel neppe den eneste i verden som har oppdaga denne muligheten... Var bare en tanke jeg gjorde meg...
Tobias
16.10.2018 kl 07:45 7095

Blir fart på HUNT i dag.
Kjøpsanledning dette.
Tobias
16.10.2018 kl 10:08 6987

Ser ut som 4 tallet kommer i dag.
Heng med.
Rockall
23.10.2018 kl 10:51 6763

Stakkars belånte jævler som må kaste kortene nå. Jeg føler med dere, selv om jeg ikke er belånt på aksjer selv.

Lykke til ved en seinere anledning!
Redigert 23.10.2018 kl 10:51 Du må logge inn for å svare
ruda
23.10.2018 kl 15:10 6689

Denne skal minst opp til 5
ruda
24.10.2018 kl 09:51 6598

Børsen stiger, verdiene på båtene stiger og ratene stiger. Kan bare gå en vei
OilKing
24.10.2018 kl 11:20 6536

Ja, vi har startet på en fin reise. Blir spennende å se hvor dette ender.
ruda
24.10.2018 kl 14:40 6466

Som dere ser er det bare å laste opp. Flere skip i bestilling
paulsen
24.10.2018 kl 15:02 6431

Da var Arctic også veldig bull på tank, kursmål 5,6 NOK
Rockall
24.10.2018 kl 15:11 6406

Nå kjører vi på. Kursetablering oppå 4-tallet i siktet. Tror vi er der om meget kort tid, og Artic med kursmål 5,6 nå.

Skip o hoi! Kanskje vi passerer Rockall også, knegg...

Bort med dritten! Jeg velger meg en vinneraksje!
Rockall
24.10.2018 kl 15:30 6373

Tipper sluttkurs 4,25 på fredag, men "du må vente te freddan"...

:)-
Cutter
15.01.2019 kl 13:37 5660

Dato for utøvelse av neste opsjon er 15.1.2019. Hvis jeg ikke tar helt feil er dette idag?
Varsom
15.01.2019 kl 13:38 5659

Det er jeg ikke sikker på. Hvilken pris ligger de på?
Cutter
15.01.2019 kl 13:50 5644

Fra November
Finally, Hunter Tankers AS has received a further extension of declaration of the existing options until January 15th, 2019. This option is for up to three (3) vessels with delivery in 1H/2021.
Varsom
15.01.2019 kl 14:33 5608

Ok. Jeg trudde det var noen opsjoner på aksjer jeg ikke hadde fått med meg🙈 Mener å ha lest at datoen er flyttet til 27 februar....
Zevscorp
15.01.2019 kl 15:43 5548

https://splash247.com/oman-shipping-company-in-for-four-dsme-vlccs/

"Brokers tell Splash that two of these berths are Hunter Group’s ninth and tenth optional units, which it did not declare"
Varsom
15.01.2019 kl 16:02 5516

Merkelig at selskapet ikke melder ifra om dette. Men føler meg uansett trygg når Fredly står ved roret, alt han tar i blir jo til gull.

Les om opsjoner osv så ser du hvem som skal tjene de pengene.
Varsom
15.01.2019 kl 16:21 5491

Ja, men her var det opsjoner på 3 oljetankere som selskapet hadde og ikke aksje opsjoner som jeg trodde. Ellers veit jeg godt hva opsjoner er takk😉
Varsom
18.01.2019 kl 16:45 5275

Virker som om denne snart tar veien opp for å prøve motstand på 3,50...
Rockall
18.01.2019 kl 22:25 5199

Er vel straks stor emisjon her da..? Utvanning..?
Varsom
18.01.2019 kl 23:19 5178

Blir ikke før nærmere sommeren slik jeg har lest, den blir garantert satt høyere enn kr. 3,2. I etterkant av dette vil det poppe opp nyheter om at de får overlevert 8 oljetankere på rad å rekke. Dette vil skje i et mest sannsynlig stramt marked. Investorene på Oslobørs er veldig glad i alt som har med olje å gjøre. Denne kommer til å få mange løft utover.
Redigert 18.01.2019 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
Varsom
22.01.2019 kl 14:45 4695

Sier du det gitt
OilKing
23.01.2019 kl 07:58 4559

God dag, Hunter-venner.

Noen som vet om Arne Fredly er på det der world economic forum greiene nede i Davos?
Rockall
23.01.2019 kl 10:29 4470

Skjær i sjøen kan være... Trump får viljen sin på å utsette IMO 2020 og en sånn nyhet kommer med en ny emisjon, da... Kan være skjær i sjøen det, og mange som tegner seg i emisjon er avhengig av å selge unna til høyere kurs kort tid etter tegning. Får de det ikke til, så kan de bli tvunget til å dumpe. De kan være belånt, flere av dem.

Fredly på gang igjen? børsmelding om enda ett innsidekjøp etter lukk i ettermiddag?
Redigert 24.01.2019 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
Varsom
24.01.2019 kl 23:19 4198

Da er det bra at Hunter får installert closed loop scrubber fra Wärtsilä!
Leotwin
24.01.2019 kl 23:58 4166

Betviler deg ikke, men W leverer både open og closed scrubbers. Har du en kilde på at Hunter har bestilt closed? Fint hvis du gidder å legge ut ref.
Varsom
25.01.2019 kl 00:23 4156

Det har jeg faktisk lest, men jeg kan ikke huske kilden dessverre. Hvis du ønsker å få det svart på hvit, kan du ta kontakt med Hunter Group.
Leotwin
25.01.2019 kl 10:24 4051

Ok. Takk likevel.
Rockall
25.01.2019 kl 12:54 3983

Bare et par spørsmål til... Hvor lenge kan Fredly (tilsynelatende han og co.) drive med støttekjøp for å holde kursen oppe..? Ser det ikke sånn ut, samtidig som det ikke akkurat er noen prippen salgsside..? Ikke særlig trøkk her!
Redigert 25.01.2019 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
Cutter
25.01.2019 kl 15:00 3929

Hvis det hadde vært en storeier som sitter med over 5 % som handlet nye poster så måtte vel alle kjøp / salg vært meldt?
canarias
25.01.2019 kl 15:42 3900

Fredly kjøper så lenge den er superbillig. Det jobbes klokt i kulissene.
Varsom
25.01.2019 kl 15:57 3890

Ikke så mye å lure på her Stockholm, men har full forståelse for at du ønsker lavest mulig inngang.
Reserven
25.01.2019 kl 16:19 3866

 
Varsom:  "Da er det bra at Hunter får installert closed loop scrubber fra Wärtsilä!"

Min viten er at ALLE VLCCene til Hunter får installert OPEN loop scrubber fra Wärtsilä! Er også det Torbjørn Kjus sier:
https://twitter.com/Kjusern1/status/1043003028050083841

----- ----- ----- ----- ----- -----

Cutter:  "Hvis det hadde vært en storeier som sitter med over 5 % som handlet nye poster så måtte vel alle kjøp / salg vært meldt?"

Kun opp/ned passering av flaggegrenser må meldes:
https://lovdata.no/lov/2007-06-29-75/§4-3
Dvs. har du flagget/meldt passering av 5%, kan du kjøpe opp til 10% uten å melde noen videre kjøp.

Insidere derimot, som Fredly, må melde ALLE kjøp og salg:
https://lovdata.no/lov/2007-06-29-75/§4-2


Redigert 25.01.2019 kl 16:25 Du må logge inn for å svare
Varsom
25.01.2019 kl 17:16 3827

Jeg kan da umulig ha blingset så fælt!
Jeg har uansett nå sendt mail til Hunter Group vedrørende dette med scrubbere. Så da skal dere få svar rett fra kilden når dette foreligger.
Reserven
25.01.2019 kl 17:44 3801

At det i (noen) havneområder ikke er lov å bruke open loop scrubber, men at skip istedenfor må fyre lavsvolvel bunkers, anser jeg som et IKKE-problem. Det er snakk om korte distanser med lav fart.

Det koker egentlig ned til om merkostnadene for closed eller hybrid loop scrubber (dyrere scrubber, installasjon og tømming av svoveltanker) over tid lønner seg i forhold til å bruke litt lavsvolvel bunkers i noen havner.

Redigert 25.01.2019 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
Varsom
25.01.2019 kl 19:19 3740

Takker for beroligende svar Reserven!
Er vell egentlig ingen tvil om at gullgutten Fredly har kontroll på sysakene!
Leotwin
25.01.2019 kl 21:24 3688

Jeg er forsåvidt enig i at drivstoff-forbruket i internasjonalt farvann er langt viktigere enn langs kysten og i havner. Hunter (og andre) med OpenLoop-løsninger har bestilt skip med ekstratanker for drivstoff til dette formålet. Så vidt jeg kan se har Frontline og DHT gått for det samme.

Det som bekymrer meg litt er at stadig flere land forbyr Open-Loop løsningen. Hvor lenge går det da før noen spør om OpenLoop også bør forbys internasjonalt? Og det er ikke bare tale om noen få ubetydelige land/havner. Det er Kina, Fujairah, India, Abu Dhabi, Belgia, Tyskland, Litauen, Latvia, Dublin i Irland, Norge, Hawaii, Connecticut og California. Så langt...

http://www.seatrade-maritime.com/news/europe/more-coastal-states-and-ports-likely-to-ban-open-loop-scrubbers-gard.html
Reserven
25.01.2019 kl 21:43 3674

Kan noen andre enn IMO forby open-loop scrubbere i internasjonalt farvann? Blir open-loop scrubbere et problem, kan vel HUNT bytte til hybrid-loop scrubbere, til og med på det første skipet som leveres om 8-9 måneder?

Slik jeg ser det har forbud mot open-loop scrubbere omtrent samme effekt som innføring av miljøfartsgrense på 40 i 60 sone. Flere av de som forbyr open-loop scrubbere i sine havner, pumper selv ut dritt og kloakk i de samme havnene, særlig Kina. Ren fasadepolitikk.
Rockall
25.01.2019 kl 21:49 3666

Ja, det er jeg ærlig på også. Jeg ønsker lavest mulig inngang, men jeg ville at folket skulle bryne seg på noen kritiske innvendiger først. Godt mulig jeg bytter over til HUNT fra en annen post seinere, så jeg må danne meg et visst bilde. Akkurat nå er det lite trøkk i HUNT, men det gjelder jo også for mange andre aksjer for tida. Noen raser faktisk helt sammen.

HUNT er meget interessant som «asset play».
Redigert 25.01.2019 kl 21:52 Du må logge inn for å svare
Reserven
25.01.2019 kl 22:19 3647

Meningene om hvor skadelige scrubbere er, er delte med store variasjoner.

----- ----- ----- ----- ----- -----

En eldre 88 siders kritisk studie på ENGELSK fra det tyske klima- og miljødepartementet:
https://www.umweltbundesamt.de/sites/default/files/medien/378/publikationen/texte_65_2915_impacts_of_scubbers_on_the_envoronmental_situation_in_ports_and_coastal_waters.pdf

----- ----- ----- ----- ----- -----

Denne artikkelen er omtrent det motsatte:
https://www.drydockmagazine.com/opinion-reaction-to-singapore-ban-on-open-loop-scrubbers

The recent announcement by the outgoing CEO of the Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) banning the discharge of process water from open loop scrubbers for vessels visiting Singapore came without prior notice or discussion with the IMO despite the fact that the Singapore MPA is a signatory to MARPOL Annex VI. The MPA provided neither scientific evidence for its decision nor was the industry invited to consultation. If there had been discussion, the Singapore MPA might have realised the high risks to human health resulting from the high toxicity of low sulphur fuels and more toxic distillates if no exhaust gas cleaning systems are used. The many dumbbell low sulphur fuels (0.50%S fuel oils) are also expected to have less complete combustion as the fuel boiling point distribution and that this will also contribute to higher particulate matter discharge and poorer air quality in Singapore.

Ships operating an inert gas plant have discharged process water from open loop scrubbers in the port area for over 50 years. No studies have been published that indicate measurable harm to the marine environment. Nor has the operation of open loop scrubbers at numerous facilities on land such as power station shown to be detrimental to waterways or the environment. In fact, Asia has adopted flue gas desulphurisation (FGD) for several power stations. They include Mawan (1.8GW) in Shenzhen, Guandong province, China, Tanjung Bin (2.1GW) in Malaysia, Paiton (1.4GW) in Indonesia, Manjung (2.1GW) in Malaysia. The FGD installation at Mawan has been listed in China’s “Cross Century Green Project Plan” and the “Blue Sky Project” programme by the government of Guangdong Province and is regarded as a model by the Chinese National Environment Protection Bureau for other seawater flue gas desulphurisation (SWFGD) projects. Around the world there are 50 GW of Alsthom installed sea water scrubbing systems for FGD. Alsthom’s sea water scrubbing process has been recognized and approved by several environmental agencies around the world. In the working draft of the European IPPC Bureau’s Council Directive 96/61/EC on Integrated Pollution Prevention and Control, Alstom’s SWFGD is included as a BAT (Best Available Technique) and described under “3.4.1.2 Seawater Scrubbing”.

Port authorities should consider that the ban of open loop marine scrubber operations is likely to promote the use of low sulphur fuel oils using 0.10%S distillate which have been shown to have a significantly higher toxic impact than heavy sulphur fuel oils (HSFO) (see “Health Effects of Shipping Emissions by Joint Mass Spectrometry Centre, Rostock University and Helmholtz Zentrum München study, presented at the Asia Emissions Technology Conference in Singapore in November 2017). There is furthermore evidence from the refining industry and the IMO Secretary General’s Expert Group on sulphur to show that scrubbers emit 3%-5% less CO2 than low sulphur fuels over their lifecycle. A study by the University of Rostock furthermore identifies the exhaust emissions from low sulphur diesel fuels as posing a greater risk to human health than marine exhaust gas scrubbers.