Superdieselbilene kommer!

Basse
11.10.2018 kl 07:29 2796

snittforbruk på 0,16 liter diesel per mil og som allerede i dag tilfredsstiller miljøkrav som ligger mange år frem i tid

med 60 liter diesel på tanken blir det sjelden behov for å kaste bort verdifull tid av sitt liv på en bensinstasjon

306 hk

mamutkrefter på hele 700 nm dreiemoment er tilgjengelig allerede ved 1400 omdreininger per minutt

toppfart over 270 kmt (uten elektronisk sperre)

for godt til å være sant?

Nope, du kan snart bestille disse bilene. I desember 2018 ruller de første ut til Tyske kunder, vil du være blant de første må du altså hente den selv. Ellers så vil de første nok være hos norske forhandlere i løpet av våren 2019.


I løpet av noen måneder vil det normalt også være tilgjengelig oppgraderingsmuligheter fra et mangfold av erfarne tuningselskaper for å hente ut mer effekt av disse motorene med fabrikksgaranti inntakt. Hvis det virkelig vil føles som et behov for mer...

Redigert 12.10.2018 kl 00:22 Du må logge inn for å svare

Og hva blir kommentaren fra politikerne på dette? Jammen det er jo diesel, diesel er ut?
Gleder meg til å kjøpe en sånn, hva det nå måtte være denne motoren skal sitte i.

SV kommer til å elske denne
Krona
11.10.2018 kl 08:54 2637

Tesla kan forlenge rekkevidden betydelig bare ved å oppgradere programvaren i den. Det er gjort med noen tastetrykk.

Diesel er uselgelig i Oslo nå. Alle skal ha elbil. Tesla S og de andre Tesla'ene selvsagt stor status, men også andre er veldig in nå. VW Golf er veldig populær. Perfekt Oslo bil.

Stortinget jobber for et forbud fra 2025 på salg av nye dieselbiler. Det jobbes også med et forbud mot bruk av dieselbiler fra 2035 som da vil være 10 år eller eldre.
Basse
11.10.2018 kl 10:36 2582

i virkelighetens verden er Tesla UT (og konkurs om kort tid) og umulig å finne plass til å parkere i Oslo. Siden finansiering er subsidiert av DNB så er Tesla blitt den typiske gjeldsslaves pendlerkjøretøy. "Umulig" å bli kvitt på Finn.no.

Fakta:
Ingen forbud mot bensin eller dieselbiler er under behandlig i Stortinget. EU setter standard for utslipp og hvilke restriksjoner som er lovlig å ha på nasjonalt nivå. Norge kan ikke nekte salg av en vare som ellers er lovlig å selge i EU. Det betyr at forbud er umulig å vedta for Stortinget p.d. i praksis.
Redigert 11.10.2018 kl 13:42 Du må logge inn for å svare
mishka
11.10.2018 kl 12:43 2513

I Tyskland er det omvendt. Merkel har fortstått at diesel er eneste farbare vei for å redusere utslippet av co2. En moderne dieselbil slipper ut mindre co2 enn en Tesla som lades på tysk strøm. Og tysk strøm er 50% fornybar. Selv da slipper en Tesla ut 130 mg.co2 pr. km. En MB 220d av nyeste modell er ned mot 100 mg.
Og for hver ny vindmølle som installeres må Norge og andre med ren strøm bidra med det som kalles balansekraft på dager hvor det er vindstille for et kull- eller gasskaftverk kan ikke bare startes opp i en fei når vinden løyer. Gled dere godtfolk, Takket være ACER-avtalen får norsk strøm snart samme pris som i Tyskland.
Dvs. en tredobling. Da blir det ikke lenger så billig å kjøre elbil.
Jomma123
11.10.2018 kl 12:47 2502

Krona.. Hvis du sikter til det Tesla gjorde nå under orkanen så var den oppgraderingen enkel. Satt ett 75 kv batteri som var sperra på 60 kw. Ellers så har de ikke mye mer og oppgradere hvis det hadde vært ett usperra 75 kw batteri. Jeg vil aldri kjøpe meg elbil. Så for meg er dette gode nyheter.....

Norske politikere må ikke forvirres med faktaopplysninger. Men de er 'heldig vis' flinke til å ikke la seg påvirke av det..
Vi skal nok fremdeles basere vår velstand på oljeinntekter i mange år, men slemminger i andre land får ta seg av å bruke oljen, for det vil ikke vi snille i Norge, nei huffamei
Krona
11.10.2018 kl 14:24 2435

Det kan du kanskje si Jomma, men du må innrømme at Tesla S er så lekker at hjertet ditt hopper litt hver gang de kjører forbi. Som regel med mennesker i som har hatt en viss suksess her i livet. Bilen oser det vellykkethet og i en tid hvor alle kan kjøpe og låne er suksess en mye viktigere faktor nå.

Forhandlere og bruktbilbutikker melder om gråtende fossilbileiere av diesel i Oslo som vil selge eller bytte ute de fæle fossilbilene, men det finnes ikke kjøpere lokalt til dem lenger. Derimot går brukte elbiler tusenlapper over takst, ja selv nybilverdien hvis de ikke er gamle (eldre enn 1 år).Hvor gamle fossile dieselbiler går er ikke så godt å si. De kan hope seg opp som et enormt salgspress som bare kommer til å briste og man skal være glad noen kommer å henter dem til Øst-Europa, afrika, eller bilkirkegården. Av diesel er du kommet til el. skal du bli...

Slik er det nå Jomma og det er ikke lenger snakk om fossile biler i barnehagen. Jeg hører ungene sier Tesla og de ungene skal ha bil om noen år. Man må bare følge med litt i tiden.
ca119
11.10.2018 kl 18:21 2352

HAHA .... tror du på det???
Det er jo måten du måler forbruke på som er feilen!
Om testen er 60km og du kan bruke strøm fra batteriet for de første 50km så kommer du ned på et forbruk på 0.16l.

Ta en BMW i8 f.eks - den har oppgitt forbruk på 2.1L/100km. Batteriet holder til 30-37km, deretter er forbruket 8L/100km og vel så det (avhengig av kjørestil).
Skal du kosekjøre 2-3mil i Oslo daglig er bilen topp! Som pendlerbil derimot bruker den en del mere i bensin.
Basse
11.10.2018 kl 18:23 2346

Og så hadde den av-Musk-forvirrede bilhater sitt minutt i manesjen. La meg nå istedet bringe frem fakta:

Det er GOD etterspørsel etter dieselbiler over hele landet. Den mest solgte bilen i Norge er forøvrig en bruktbil, og ledelsen i bruktbilens popularitet øker i takt med et sviktende nybilsalg (ned over 20 % i september).

LIKEVEL er det lysglimt også i nybilmarkedet. En skal ikke lenger enn rett utenfor rekkevidden til Raymond for å finne at dieselbiler fortsatt er det mest selvfølgelige og mest populære bilvalget blant nybilkjøperne:

https://drm24.no/nyheter/dieselbiler-topper-salgstatistikken-1891939


Ikke så rart, dieselmotorer er i ferd med å bli "luftrensere" slik de tidligere var "luftforurensere" og drivstofforbruket krymper i høyere takt enn stigningen i oljeprisen
Redigert 11.10.2018 kl 18:31 Du må logge inn for å svare
Hektar
11.10.2018 kl 18:33 2321

Hipstertralle blir ikke aktuelt før BMW kommer med noe skikkelig. Den Teslakassa er verdiløs om ikke lenge, folk vil slåss for å bli kvitt de, vil ligge flere tusen av de på finn, og der blir de liggende.
Krona
11.10.2018 kl 20:58 2222

Nå er ikke det så sikkert for salget av Tesla tar av i USA og de selger mer enn de tyske fossile bilene der borte. Nå går det så fort opp på listene at man venter Tesle vil bli det mestselgende merke i USA om korte tid. Tesla bilene er helt fantastiske. Jeg satt på med en Tesla S i helgen og ble aldeles forelsket i den genuint lekre bilen. For noen linjer, så tyst og så elegant den svever på veien og for en akselerasjon ut av lyskryssene. Vi parkerte ALT!
vicktor
11.10.2018 kl 21:51 2162

Basse
Hvilken bil er det som kun vil bruke 0,16 liter pr.mil ?
Basse
11.10.2018 kl 23:56 2091

Ikke èn bil, en rekke av modeller sedan og stasjonsvogner vil ha versjoner av samme drivlinje, senere også i SUV. 0,16 liter i snittforbruk er oppgitt for den første modellen som kommer i desember.

I desember kommer den første:
"NEDC emissions of just 41 g CO2 per kilometre, equivalent to 1.6 litres of diesel per 100 km".
"Figures for fuel consumption and CO2 emissions were determined in accordance with the WLTP test method and correlated into NEDC figures".
Redigert 12.10.2018 kl 20:56 Du må logge inn for å svare

OK så det er noe hybridstyr likevel da. For 1,6 liter på 100 km og så 60 liter på 1000 km det henger jo ikke helt sammen.
1000 km er vel ikke noe å skryte av uansett, det gjør jo glatt selv min 10 år gamle Lexus.
Basse
12.10.2018 kl 12:19 1907

PSI
Vanlige biler med forbrenningsmotor har vært hjulpet av elektriske hjelpemotorer siden Cadillac introduserte el-start i 1912. Om en reim driver en turbokompressor eller om en el-vifte hjelper til med å blåse fart i en eksosdrevet kompressor eller et 48Volt-anlegg re-utnytter energi ved en nedbremsing er alt "hybrid", hybrid er et missbrukt begrep som for de fleste for lengst er fjernet fra forståelse. Men man trenger åpenbart et begrep til å "henge" mangfoldet av effektiviseringsløsninger på.

Ved effektivisering av diesel og bensinmotorer har man heldigvis ikke låst seg fast i èn idèrekke slik som de som er tilhengere av batterikjøretøy gjerne gjør.

Superdieselbiler har ekstremt lave utslipp av miljø og klimagasser, de har store krefter, ingen betydelige begrensinger for brukeren sammenlignet med tidligere dieselbiler, og summen er økonomisk og bruksmessig fordelaktig for brukeren. Så får de som gidder krangle om definisjoner om de løsningene som er der for å oppnå effektiviseringen på alle disse områdene.



Når det gjelder Lexus så har de driftssikre drivlinjer, men dessverre så er dette mye fordi de bruker eldre generasjoner bensinmotorer og ofte skrekkelig enkle girkasser. Det blir ikke en optimal kjøreopplevelse utav dette dessverre. Med moderne turbobensin og turbodiesel ville Lexus kunne blitt spennende selv med drivstoffbesparelse som hovedmål. Istedet lager Lexus 2 typer biler: noen kjørekjipe bensinsparebøsser og noen heftige bensinslukere som gir stor kjøreglede. Det er naturligvis å skulle få til en kombinasjon av dette som er den store ingeniørmessige utfordringen, som tyskerne er alene om å ta og levere på.

Ofte er det ikke så lett for det utrente øye å se hva slags Lexus man ser på... men straks man starter den vet man hva man har i vente.









Redigert 12.10.2018 kl 20:59 Du må logge inn for å svare

Nå mente ikke jeg å krangle om det, men det må jo nesten være en løsning som kjører delvis på batteri en stund i begynnelsen og så senere bare på diesel dersom det skal gå i hop at den går 100 km på 1,6 men likevel bare går 1000 km på 60 liter diesel. Da er kanskje ikke dette her den supermotoren som du trodde?

Det var derfor jeg sa at 1000 km på 60 liter diesel det klarer da også min 10 år gamle bil, selv den nokså store X- Trailen til kona klarer det.

Tviler sterkt på om disse motorene kun vil bruke 0.16 pr mil, min Mercedes som skal bruke «under 0.5 på langkjøring» bruker jo over literen på småkjøring, og noe midt imellom på blandet kjøring.

Tipper dette i beste fall er veldig teoretisk.

Har også en mistanke om at de faktisk ikke mener 0.16 pr mil, men at de sammenligner utslipp og at denne motoren har så lavt utslipp at det kan sammenlignes med en motor som bruker 0.16 pr mil, ikke at den faktisk gjør det.

De stod jo at den i praksis kan kjøre over 1000 km på en tank, rart det, med 0.16 i forbruk pr mil og 60 liters tank vil jo en slik bil kunne kjøre 3500 kilometer på en tank, ikke kun 1000.....

Redigert 12.10.2018 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
Basse
12.10.2018 kl 21:13 1786

PSI

er helt enig i resonnementet, om pressemeldingen hadde sagt at den kun klarer 1000km på 60 liter diesel. Men det er ikke det det står.

Naturligvis er det tidsmessige effektivitetsløsninger i tillegg til at dieselmotoren er den mest moderne av sitt slag i markedet,

Det er heller ingen som påstår at forbruket ligger på 0,16 liter uansett hvordan man kjører bilen. Er vel heller ingen som tror det regner jeg med?

Jeg tror at oppgitt forbruk på under 0,2 liter per mil vil være "normalen" i de mest solgte bilene i løpet av de neste 2-3 årene, innen EUs grenser velåmerke. Og en hyggelig konsekvens av effektiviseringsløsningene er at bilene vil ha store krefter.





Redigert 12.10.2018 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
Basse
15.10.2018 kl 10:00 1604

Femte generasjon RAV 4 (den gyselig stygge som ennå ikke er på markedet) viser med tydelighet hvor langt foran tyskerne er nå. Toyota klarer ikke lage avanserte dieselmotorer og tviholder på eldre generasjon bensinmotor i kombinasjon med effektiviseringssystemer.

5.generasjon RAV4 vil bl.a tilbys med den tilårskomne 2,5 liters, firesylindrede bensinmotoren. Systemytelse er økt til 222 hk, opp fra 197 hk i dagens modell, som i dagens modell gir en opplevelse av å være undermotorisert, spesielt mot hovedkonkurrenten VW Tiguan TDI 190 hk, som er vesentlig sterkere og raskere OG mer økonomisk OG har bedre 4hjulstrekksystem. Toyota anslår et forbruk på 0,45 l/mil på 222 hk modellen.

Redigert 15.10.2018 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
really
15.10.2018 kl 10:34 1569

Det kommer større batteri i hybridene, dieselmotorene blir bedre fordi årsaken til at de begynte å jukse var at stålet i sylindrene ikke tålte trykket og varmen de ble utsatt for når de kjørte på spek'en de oppga til EU. Nye ståltyper er tatt frem og renere motorer er til langtidstest i tyskland. Kan gi nytt liv til dieselbilene, selv om det vel bare er MB som har lansert slike løsninger så langt.

Om ikke lenge kommer brenselcelle hybridene, da går bilen elektrisk, batteri til nærkjøring og hydrogen på langkjøring. Flere av de tyske som har slike løsninger på beddingen.

Et forbruk på 0,2 liter pr mil vil være «normalen» innen to-tre år??

Det vil ikke skje.

Utviklingen mht forbruk går med museskritt, det vil ta mange mange år før man er nede på 0.2, sannsynligvis flere tiår.

Man vil etterhvert se at hybridbiler vil dominere markedet innen ti år, for ladeproblemene vil være så store at biler som går på kun elektrisitet vil ha problemer å konkurrere, ikke i Norge med sine kriminelle avgifter på bil, men i normale land. Prisen på rene elbiler er også et problem.

Den som kjører på kontinentet ser jo lett at problemet med lading er reelt, tyske bensinstasjoner har jo kø til og med midt på natten, først og fremst pga alle lastebilene men dersom folk skal stoppe og lade etter kun timers kjøring vil hele systemet være sprengt dersom flere enn 10% skulle kjørt rundt med elbiler.

Hybridbiler vil være et førstevalg i normale land.


Og de bilene TS viser til i første post er jo nettopp hybridbiler, og DA forstår jeg hvordan tallet 0.16 kommer inn i bildet, for forbruket er selvsagt det bilene bruker med en dieselmotor i kombinasjon med eldrift, og forutsetter selvsagt at man må lade batteriet ofte....
Redigert 15.10.2018 kl 17:23 Du må logge inn for å svare

En høyeffektiv diesel i hybridkonfigurasjon vil selvsagt på totalen i betydelig grad redusere energiforbruk, ikke minst derved at bykjøring pga. regenerativ lading av batterier i høy grad kan effektiviseres. Langturskjøring i høy hastighet - vil koste uansett - men også her er diesel soleklart mest effektive forbrenningsmotor som finnes.

At Tesla er "inn" i Oslo - betyr egentlig ganske lite "World Wide" (tom. på bygda i Norge...!)
Skall
21.10.2018 kl 09:46 1283

https://www.autoexpress.co.uk/car-news/consumer-news/90816/euro-6-emissions-standards-what-do-they-mean-for-you

Euro 6 stiller så strenge krav at utslippene også fra diesel er dramatisk redusert.
Det sies at eksosen fra en buss som er Euro 6 er tenere enn bylufta den trekker inn.....

Det er sant det skall, dersom det virkelig er slik er det ikke lenger noe problem, og man kan avlyse elbilhysteriet.

At land etter land kommer med visjoner om hvilket år de skal forby salg av biler med forbrenningsmotorer er en gåte, kommer det av at politikerne ikke forstår?

Eller er det andre krefter inne i bildet?

Uansett, politikernes visjoner vil uansett ikke blir realitet, fordi folk flest i normale land rett og slett ikke har råd til å betale det en elbil faktisk koster, så det blir akkurat som kommunistenes 5-års planer; en utopi.

MB 400d (OM 656) som yter 340 HK / 700 NM skal bruke 0,47 l/km på langkjøring. Det er lavt. Blir spennende å se om det er reelt. Jeg mener el er en dyr miljøbløff av politikere som må vise at de har gjort noe. Bruk heller subsidiene til å gi folk gratis månedskort, og tog som pendlerne får sitteplass på.
mishka
21.10.2018 kl 11:55 1135

Det er helt korrekt observert av Fjordgubben. I Tyskland er dette innsett for lengst av både politikere og folk flest. I løpet av 2019 innføres det euro6 i miljøsonene i de fleste byene og det er helt greit for de fleste. Den eneste byen som sliter uansett euro6 eller ikke er Hamburg og surprise, surprise: Til og med lokalpolitikerne der har funnet ut at lufta ikke vil bli like ren som i andre byer. Og gjett hvorfor: Jo, havna med en haug containerskip og cruisebåter spolerer det hele.
Kunne enda norske politikere få litt mer realisme inn mellom øra, slik som i Tyskland, så ville ting gå så mye bedre samferdselsmessig,
Lufta blir ikke bedre av avgifter.
OldNick
26.10.2018 kl 20:18 970

BMW: BMWs forsknings- og utviklingssjef, Klaus Fröhlich tror at i 2030 vil fortsatt 85 prosent av BMW sine solgte biler har forbrenningsmotor.


https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter/bmw-sjef-dieselmotor-er-fortsatt-god-l%c3%b8sning/ar-BBOVABi?li=BBr5A5g&ocid=SL5MDHP
QKEN
30.10.2018 kl 07:54 794

Kodak moment? Mener å huske at en elbil var bilen med høyest omsetning i august i et land til utenom Norge.., husker ikke hvor, må google:)

Kan TS legge frem litt dokumentasjon på dette med snittforbruk på 0,16 liter pr. mil? Hvis ikke er dette lite å diskutere.
mishka
30.10.2018 kl 10:14 652

Alle vet hvordan disse forbrukstestene utføres: Testløypa er et visst antall km. og jo større batteri en hybrid har jo mindre blir forbruket av diesel eller bensin.
Nytt nå er 2 ting. En rask utvikling av dieselmotorene samt en trend med litt større batterier i hybridene og vips, selv med den nye WLTP normen som har lenger testrute blir forbruket latterlig lavt. På akkurat den den strekningen. :-) Folk er da ikke helt idioter. Har en nabo med ny ladehybrid. Flott bil og rekkevidden på strøm er akkurat de få kilometerne frem og tilbake til jobben. Og på en kald dag så varmes bilen med en bensinvarmer. Resten av året er det daglige forbruket av bensin ned mot null. Da spiller det lite rolle om den bruker litt mer på de dagene i året han kjører langt. IGJEN: Man må kjøpe bil etter behov.

Og det beste hadde vært om myndighetene slutter å avgiftslegge det ene behovet mer eller mindre enn det andre.