JIN Q3


Jeg har kikket litt på hva som har skjedd i selskapet i Q3, for å gjette meg frem til et resultat.

Ratene har som kjent gått opp - og foreløpig fortsatt videre opp inn i Q4 - utviklingen er god.

I Q2 var snittraten supramax ut fra det jeg kan se ca $11.031 og i Q3 var den ca $ 11.381. Differanse på 350 dollar pr dag pr båt. Med 18 båter i supra og 92 dager i kvartalet utgjør dette en økning på bunnlinjen på ca $ 579.600. JIN lå riktignok bittelitt under indeksen i snittinntjening i Q2, men jeg forutsetter noe lik utvikling. Alene lagt på Q2 resultatet vil dette øke Q3 resultatet til i overkant av 3,4 mill dollar. Antagelig blir det noe lavere, ettersom det nå er 3 færre båter i deler av kvartalet (da ift inntjening i Q2 som baserte seg på 21 fartøy i supra).

2 båter Panamax har jeg ikke regnet på.

I tillegg har JIN solgt 3 båter i Q3 (disse er ikke inkludert i de 18), leveringstidspunktene følger av børsmeldingene - men en kan legge til grunn at disse vil bidra noe ift økning av overskuddet. Båtene ble solgt for hhv. mill $ 8,35 , 8,61 og 8,7 - totalt $ 25,61 mill. Selskapet hadde ved utløpet av Q2 ut fra det jeg kan så totale sikrede banklån på $ mill 87.568. Dersom salgene i sin helhet har gått til å redusere gjeld vil gjelden reduseres til rett over 60 mill dollar. Dette vil igjen medføre lavere kostnader til renter. Således vil total snittdriftskostnaden pr båt antagelig synke. Finanskostnadene var i Q2 på $ 714.000. Dersom en reduserer disse med ca 30% som tilsvarer reduksjon i gjeld om båtverdien ble nedbetalt på lån vil disse i Q3 utgjøre ca $ 500.000.

Jeg stikker fingeren i lufta og anslår et resultat basert utregning supra 18 båter, inntekter panamax + 3 båter før de ble solgt, og reduserte finanskostnader på rundt 3,7 mill dollar for Q3 2018. (Dette blir vel ca $ 0,034 pr aksje som igjen vil utgjøre ca 28 øre give or take med dagens dollarkurs.)

Q4 ligger pt an til å bli en god del bedre.

Synspunkter?


Redigert 10.10.2018 kl 09:54 Du må logge inn for å svare

God reasearch. Har ikke sjekket tallene selv, mrn takk for at du går i dybden
raven12
10.10.2018 kl 11:59 7173

Noen som har link til ratene som påvirker jin?

Eller vet hva "break even" er, for Supra-båtene deres?

Ikaros200

Du kan legge denne informasjonen på minnet, i forhold til regnestykket ditt (fra JIN):

På spørsmål i hvilke grad en redusert flåte vil påvirke Q3.
"The sale should be regarded as ongoing periodic management of our fleet composition.
We expect recurring income will be affected but this is compensate by one off financial proceeds from the sale of three aging vessels. "

Det som VIL påvirke Q3 i positiv forstand, uten at jeg vet kostnaden for Q2 er:
"I believe you are talking about MV Jin Li, it was in the drydocks prior to the sale."

Altså de har tatt noen kostnader i Q2 (tror jeg), knyttet til salg av båtene.

Jeg vet ikke hva break-even er, men i Q2 rapporeten er følgende tall oppført (tall i 1000$):

Shipping related expenses: (10,189)
Staff cost: (2,520)
Other operating expenses: (3,272)
Finance costs: (714)

Totalt blir dette 16.695.000 Så kan du dele det på ca 23 båter - som de hadde i Q2 og dele det på 90-91 dager = et dagsnitt på ca 8.000 dollar breakeven. Da er rentebetjening lån med, men derimot ikke avskrivninger. Det var det regnestykket jeg kom på i farten, men er åpen for å bli arrestert på dette.
Aldara
11.10.2018 kl 10:11 6884

Synes jin faller uforholdsvis mye i fht inntjening, utbytte mm...
Noen som kan si noe om nærmeste støttenivå..?
Wilde
11.10.2018 kl 10:28 6845

JIN er en utpreget Asia-aksje, og det er ikke det beste slik situasjonen er nå. Jeg er dessverre redd for at denne kan falle ytterligere, og har trukket meg ut. Har litt kjærlighetssorg nå, og kommer til å følge med videre.
Aldara
11.10.2018 kl 11:02 6800

Hva mener du Wilde..?
Hvor er støttenivå..?
mern1
11.10.2018 kl 11:44 6752

Kjøp rund nok 11 er et veldig godt kjøp, denne skal opp,ved Q3 så ligger denne på godt over nok 15. Warren Buffett strategi er å kjøpe når andre får pannik
Aldara
11.10.2018 kl 11:54 6721

Hva i himmelens navn er jinaksjonærer laget av..?
Smør..?
Herregud!
børst
11.10.2018 kl 12:05 6684

Det er fortsatt mange kjente investorer og analytikere som sier at dette bare er en liten etterlengtet korreksjon. Følg med på hvem disse er, noter ned navnene, dato for uttalelse og kilde. Og når disse begynner å bli negative til markedet og har mister troen, da skal man KJØPE!!


Sissener, 20181011, Hegnar, "10% etterlengtet korreksjon"

Min personlige mening er at dette er begynnelsen på et krakk. Men for å vite hvor dette stopper, må man følge med på hva kjente optimister sier. Når de begynner å bli negative, skal man kjøpe.
Redigert 11.10.2018 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
Aldara
12.10.2018 kl 10:30 6467

Merkelig å se hvordan jin nå i disse dager handles utelukkende på hovedindexsvingninger.
Ratene har ikke en dritt å si....
Wilde
12.10.2018 kl 11:09 6410

Det er bare å erkjenne at JIN påvirkes av makro og det store bildet. Jeg endte opp med en liten trade ila. gårsdagens friske bris, og er tilbake nå. Fant det tryggest å være ute i noen timer for å se an situasjonen.

Jeg valgte å øke i går. Hvis ratene holder seg på et snitt rundt 13000 i Supra i kvartalet vil dette resultere i en økning på bunnlinjen kun fra supraflåten på ca 3,3mill dollar (2000*18*92). Samlet resultat Q4 vil da fort være rett i underkant av 6mill dollar. Langt frem enda, men dette ser veldig bra ut foreløpig.

Etter rykket opp som følge av Q2 har denne vært veldig volatil. Med forbehold for den generelle børsutviklingen tenker jeg at JIN-kursen vil gå kraftig både ved Q3 og Q4-tallene slik de ligger an til å bli. Såfremt en har anledning til å sitte en tid, gir kombinasjonen av brukbar inntjening og gunstig verdsettelse P/B en grei risk-reward, tenker jeg.
Wilde
12.10.2018 kl 15:11 6213

Traden gikk i min favør, og jeg økte da jeg gikk inn igjen. JIN er et knallcase isolert sett, og det eneste som bekymrer er et bredt fall i aksjemarkedet.
coccoman
13.10.2018 kl 07:25 6074

Veldig bra oppsett over forventningene til Q3 Ikaros!

Selvfølgelig skal man sitte i JIN over Q3. Å selge seg ut fører bare til av man blir springende etter kursen og må kjøpe seg inn dyrere.

Hau, hau.
Redigert 14.10.2018 kl 17:33 Du må logge inn for å svare
Wilde
15.10.2018 kl 12:27 5745

http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-41-3/

Supramax
A positive week overall with most routes seeing steady gains but US Gulf routes seeing slightly lower levels. Period activity increased with a 64,000dwt open in the Indian Ocean achieving $14,000 and a 58,000-dwt open South-East Asia fixed at $13,000, both for a short period.

Atlantic activity centred on the East Mediterranean, with Supramaxes achieving in the low $20,000s for trips via the Black Sea to the Far East. There was limited activity from the US Gulf region, with a 56,000dwt fixed delivery Huelvap, via North coast South America, to China, at $21,000. East coast South America remained steady, with good cargo volumes. Healthier numbers in the Asia market especially from South-East Asia with a 57,000dwt fixing delivery Vietnam, via Indonesia, to China at $13,000. Significant activity in the Indian Ocean was evident and rates jumped. A 57,000dwt fixed delivery South Africa to the Far East at $13,500 plus a ballast bonus in the low $400,000s.

Wilde
16.10.2018 kl 12:34 5427

Det der er neppe et Jinhui-skip. Det seiler under russisk flagg. JIN ZHOU seiler under Hong Kong flagg, og er forøvrig et helt annet skip.

Se her: https://www.marinetraffic.com/no/ais/details/ships/shipid:690882/mmsi:477993600/imo:9237216/vessel:JIN_ZHOU

Betryggende å høre, Wilde! Jeg reagerte også på fargen, som skiller seg ut fra andre Jinhui-skip.Vel er "JIN ZHOU" eldst i flåten med sine 17 år, men har forhåpentligvis noen gode år igjen :-)
Aldara
18.10.2018 kl 21:49 5161

Noen selskap vi kan sammenlikne oss med i US..? Diana Shipping..?

Hvis markedet og 2 håndsmarkedet på bulkskip tar seg opp i pris så er ikke 10 til 15 år gamle bulkskip veldig gammelt. Grunnen for at et 17 år gammelt skip er ansett som i slutten av sin syklus er at kinamann også regulerer prisene på nytt etter behovet i markedet. Det er bare å se på passasjerer skip der går de fleste skipene i trafikk opp til 50 år gamle med en del oppgraderinger selvsagt.
ruda
22.10.2018 kl 09:00 4841

Har god tro på godt utbytte i denne aksjen. Gode rater fremover vil ytterligere forsterke dette bilde
hepe66
22.10.2018 kl 10:13 4766

Var det 30/11 resultatene for Q3 blir lagt frem? Virker jo som kun Jin stiger på positive nyheter. 2 steg opp og 2 tilbake
Redigert 22.10.2018 kl 10:14 Du må logge inn for å svare

Vel, nå er jo JIN fortsatt opp ca 18% sammenlignet med for en måned siden, og opp ca 36% siden nyttår, så kanskje 2 skritt frem og 1 tilbake ville vært mer dekkende?

Diana er vel containerships? Nei da kan de ikke sammenliknes. Kanskje Eagle bulk shipping? Mener de har mange supramaxskip
7218
23.10.2018 kl 10:16 4458

Koffor krakker JIN denne uka?
mern1
23.10.2018 kl 10:23 4435

Dette ble nettopp utgitt av Nordea ang nytt kursmål i gogl, gjelder vel for samtlige inne denne sektoren. " Oppsidepotensialet i aksjen(gogl) kan komme i form av høyere jernmalmimportvolumer i Kina enn meglerhuset venter, og en skarp økning i skraping" "Nedsiderisikoen er i ifølge Nordea en skarp reduksjon i etterspørselen etter store laster i Kina grunnet redusert byggeaktivitet som fører til lavere stålproduksjon, samt økt fokus på forurensning og miljøet. Meglerhuset ser også nye spekulative ordre av skip som en risiko som kan føre til overdreven flåtevekst, samt redusert skraping."
Redigert 23.10.2018 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
mern1
23.10.2018 kl 10:27 4420

Nå skal det sies at Jin har ikke gått så mye som gogl det siste året, og burde derfor være godt med oppside potensiale i Jin. Vi ser kanskje kurs på nok 17- 20 frem mot Q3
børst
23.10.2018 kl 11:20 4354

Aksjen fra helvete dette.
Yankee
30.10.2018 kl 14:47 4008

Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax

30.10.18 1.513 19.501 12.262 9.748 11.863

29.10.18 1.522 19.415 12.469 9.757 12.075



26.10.18 1.519 19.078 12.682 9.763 12.215

25.10.18 1.516 18.662 12.993 9.772 12.378

24.10.18 1.546 19.025 13.372 9.767 12.505

23.10.18 1.577 19.436 13.740 9.741 12.631

22.10.18 1.579 19.180 14.068 9.714 12.698
7218
31.10.2018 kl 16:03 3841

Kjedelig aksje.. OSE opp over 2%, JIN i rødt..
tapas007
31.10.2018 kl 16:14 3831

der er diana shipping som ligger med ca. samme skibe, men de kører med 1-2 års kontrakter, ved at læse lidt på deres hjemmeside kan flere blive,lidt klogere på markedet, bl.a. se hvad deres gamle rater/nye rate...pilen pejer op.


der findes også et diana containerships ;)

Da er det drøye 2 uker til Q3 kommer. Jeg tror som nevnt over at tallene blir gode og kursen vil med stor sannsynlighet stige både frem mot og etter resultatet.
Ratene i Supra har gått ned i det siste, men ikke i nærheten av hva cape har gjort - med dagens rater går JIN fortsatt i pluss, og snittraten så langt i Q4 er vel fortsatt bra.

Kursen har slik jeg ser det blitt trykket hardere enn utviklingen skulle tilsi, men desto større sannsynlig med en hyggelig opptur frem mot Q3 og etter, gjerne også med utbytte om de fortsetter i samme lei som ved Q2.

Lykke til, alle medaksjonærer og kommende medaksjonærer ;-)

Ettersom kursen er gunstig har jeg valgt å kjøpe litt flere aksjer, siden jeg tror selskapet vil overraske positivt (i den grad noen faktisk har noen forventninger).

I tillegg til den vurderingen jeg har gjort ift driften øverst kan det være verdt å merke seg følgende:

http://www.jinhuiship.com/jst/news.php

Her har selskapet gitt opplysninger om de 3 båtene de solgte i Q3.

Ut fra det jeg kan lese i meldingene ble båten solgt for hhv. 8.35, 8.35 og 8.61 mill $. Videre forstår jeg det slik ut fra meldingene at den bokførte verdien på båtene alle var på ca 6.2 mill $. Forutsatt at forskjellen mellom salgsverdi og bokført verdi blir rapportert som gevinst dette kvartalet vil resultatet øke med ca 6,7 mill $. Med den gjetningen jeg har på driften ovenfor skulle da samlet resultat bli i området 11 mill $.

Dette blir selvfølgelig bare gjetninger fra min side og forutsetter at jeg har tolket meldingene rett, noe jeg vil oppfordre alle til å lese på selskapets sider.

Gitt et resultat på 11 mill dollar for Q3 tilsvarer dette ca 78 øre pr aksje - for et kvartal.

Jeg mener at dette tydelig synliggjør hvilke verdier som ligger i selskapet - og som markedet ikke fullt ut har fått øynene opp for.

Jeg har ikke hensyntatt skatter e.l. ifm realisasjonene av fartøyene.

Onsdag ettermiddag kommer fasiten. Jeg gleder meg.

ruda
27.11.2018 kl 07:57 2850

Jeg har stor tro på et solid resultat. Ratene er kraftig oppadgående, så dette blir moro fremover

Vel, supraratene er vel ikke kraftig oppadgående foreløpig - de har vel sunket forsiktig fra rundt 13k til ned mot 10,6k. Men de har heller ikke vært så utbombet som cape da.

11 mill $ som jeg skrev over blir vel litt i overkant, men å bikke 10 mill dollar er innen rekkevidde... og selskapet prises i dag til 1,15 mrd kroner. Et resultat for et kvartal på rundt 85 mill kroner lar seg høre (selv om deler er engangseffekter). Salgene sier også noe om reell verdi på skipene vs bokført verdi.

Redigert 27.11.2018 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Yankee
28.11.2018 kl 07:26 2618

THIRD QUARTER AND NINE MONTHS REPORT FOR THE QUARTER AND NINE MONTHS ENDED 30 SEPTEMBER 2018
HIGHLIGHTS FOR THE NINE MONTHS ENDED 30 SEPTEMBER OF 2018:
-  Revenue for the period: US$58 million
-  Net profit for the period: US$11.8 million
- Basic earnings per share: US$0.108
 Gearing ratio as at 30 September 2018: 1%

HIGHLIGHTS FOR THE THIRD QUARTER OF 2018
-  Revenue for the quarter : US$18 million
-  Net profit for the quarter: US$6.5 million
-  Basic earnings per share: US$0.059

The Board of Jinhui Shipping and Transportation Limited (the “Company”) is pleased to announce the unaudited condensed consolidated results of the Company and its subsidiaries (the “Group”) for the quarter and nine months ended 30 September 2018.

Revenue for the third quarter of 2018 increased to US$18,303,000, comparing to US$18,144,000 for the corresponding quarter in 2017. The Company recorded a consolidated net profit of US$6,477,000 for current quarter due to a net gain on disposal of owned vessels of US$5,012,000 was recorded, as compared to a consolidated net profit of US$2,246,000 for the corresponding quarter in 2017. Basic earnings per share was US$0.059 for the third quarter of 2018 while basic earnings per share was US$0.022 for the corresponding quarter in 2017.

Revenue for the first nine months of 2018 increased 11% to US$58,397,000, comparing to US$52,440,000 for the same period in 2017. The Company recorded a consolidated net profit of US$11,789,000 for the first nine months of 2018 which was attributable to the net gain on disposal of owned vessels of US$5,012,000 while a consolidated net loss of US$6,509,000 was reported in the first nine months of 2017 due to the recognition of impairment loss on assets held for sale (disposed vessels) of US$6,301,000. Basic earnings per share for the period was US$0.108 as compared to basic loss per share of US$0.073 for the first nine months of 2017.

During the first nine months of 2018, the Group took the opportunity to enter into three memorandums of agreement to dispose of three Supramaxes at a total consideration of US$25,660,000 with the net gain of US$5,012,000 on completion of the disposal of these three vessels in July and August 2018. The disposal of these three vessels enabled the Group to enhance its working capital position and further strengthen its liquidity, and optimize the fleet profile through this ongoing management of asset portfolio. The Directors continuously review the prevailing market conditions of the shipping industry and monitor and adjust the Group's fleet profile as appropriate.

As at 30 September 2018, the Group had twenty owned vessels which included two modern Post-Panamaxes, eighteen modern grabs fitted Supramaxes.

For details, please see attachment on [http://www.newsweb.no].

This information is subject of the disclosure requirements
acc. to §5-12 vphl (Norwegian Securities Trading Act).

Redd dette ender med "tryning", overraskende svake tall, salg av skip tatt i betraktning.
De får heller ikke uttelling for høye rater (selv om det er et etterslep), TCE 10.096.

Utbytte kuttes også.
skvisen
28.11.2018 kl 08:32 2439

Resultatet er vel så vidt innafor, men ekstremt skuffende att de ikke fortsetter utbyttepolitikken.

Nja... korrigerer du for ratene i perioden, og salg av skip, så må man vel si at det var svakt.
coccoman
28.11.2018 kl 08:55 2346

Hm, morsom betraktning ;O). Du mener at resultatet IKKE gjenspeiler rateinntektene? Eller inntektene fra salg av tre skip ?
Når du trekker fra utgiftene til drift og investeringer, hvilke penger er det du savner i regnskapet som kunne styrke talla? 50 øre per aksje er jo nesten tredobling! Er det svakt, eller hva mener du? Skal kursen ned fra gårsdagens sluttkurs på 10.60?

?
Redigert 28.11.2018 kl 08:58 Du må logge inn for å svare

Resultatet var betydelig svakere enn jeg forventet.

Dette skyldes i hovedsak at de oppnår 1000$ mindre pr dag pr supramax-båt i Q3 enn i Q2 - det må jeg si var overraskende med negativt fortegn. I Q3 var samtidig supra opp ca 300 dollar dagen i snitt ift Q2. Dette burde de si noe om / noen burde spørre om det på konferansen.

Når det gjelder disse eiendomsprosjektene så har jeg ikke veldig peiling på eiendom i Sørøst-Asia, men jeg synes ikke det er spesielt sprekt å få 122.000$ i leie det første året for en eiendom man betaler nesten 4 mill $ for.... det gir jo en "tilbakebetalingsperiode" på investeringen på ca 30 år....Her på berget er vel en tommelfingerregel nærmere 10 år... Hvor mye eiendom skal de egentlig ha? Dette er det også grunn til å få høre litt mer om.

Gjeld: Jeg ser de har redusert gjelden fra 87 mill til 85 mill $ i kvartalet, dvs drøye 2 mill $. Hva er planen da med øvrige inntekter fra salg av båtene og til hvor er dette allokert?? De har solgt båter for noen og 20 mill $......hvor er pengene? Cash? Hvis man ikke skal betale ned gjeld og ikke betale utbytte...hva er hensikten med å ha mye cash? Dette burde de også si noe om.

Ble ikke helt klok på dette, men er ikke veldig imponert. Samtidig er kursen forholdsvis lav, så nedsiden er begrenset så lenge de tjener penger. Skipsverdien er også høyere enn bokført verdi, de siste salgene tyder på at verdien ligger 30% over bokført.

Jeg inntar vel en vente og se holdning inntil videre.
børst
28.11.2018 kl 09:17 2260

Drittaksje. Skulle ha solgt på 13 kroner. Nå må jeg vente i flere måneder, eller selge med tap. Tror jeg bare tar tapet og kjøper noe som gir utbytte i stedet.

Var grådig og kjøpte bittelitt i JIN for en stund siden. Trodde de hadde slutta med alt det tullet de dreiv med for 10 år siden, men det er det samme fortsatt. Alltid et eller annet som dukker opp og vraker kursen. Hadde de bare skjerpa seg og drevet rederi som alle andre :/
KJEPET
28.11.2018 kl 10:52 1980

Og hvilket rederi (og bare rederi) var det som leverte over forventning også i Q3? Gjett én gang :-)

Usedvanlig sympatisk framferd av deg, kjepet. Spoken like a true gentleman.

Selvfølgelig skuffende leveranse fra Jin, og i etterpåklokskapens navn skulle selvfølgelig alle heller vært gogl-aksjonærer som deg.
Man kan også diskutere i hvilken grad det burde kommet en PW ifm at dagratene i Q3 var såpass mye lavere enn i Q2 mens BDI var opp i samme periode for Supra.

Men i Jin er de bokførte verdiene etter fradrag for gjeld (og med lavere enn reelt bokførte skipsverdier, jf de siste salg) nå på ca 2,3 mrd kroner og selskapet er priset til i underkant av NOK 1,1 mrd. Dvs ved en fullstendig terminering av selskapet over en dobling av innsatsen. Så rabatten er betydelig allerede. Den enkelte får vurdere om den er stor nok, men i prinsippet får man her en krone for mindre enn 50 øre.

Selskapet etterlater fremdeles noe å ønske ift strømlinjeforming og strategi, derav markedets straff i dag.








Var det noen som fikk med seg Conference Call? Håper Ikaros sine gode spørsmål ble stilt. Ellers synes jeg aksjen blir straffet altfor hardt i dag. Noe lavere resultat en ventet mtp skissalg, men vel så skuffende at JIN igjen skaper usikkerhet om utbyttepolitikken, skip vs eiendom og IMO2020.