NAS - Norwegian flyr fra British Airways i USA +

Yess
NAS 09.10.2018 kl 11:06 6787

Sjekk meldingen nå, Norwegian flyr fra British Airways i USA.
Dette er meget godt nytt for videre vekst og en faktor av betydning for beilere til NAS

Norwegian er nå det største ikke-amerikanske flyselskapet på transatlantiske ruter til og fra New York-området, viser ferske trafikktall.

:http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Norwegian-flyr-fra-British-Airways-i-USA

Glem heller ikke at IAG har en strategisk eierpost og at det for et par måneder siden var flere oppkjøpsrykter som sende NAS rett over kr 300. Siden den gangen har det vært mindre lekkasje til media vedr. oppkjøpsrykter og shortere har fått sent NAS ned igjen. Det er ikke mye som skal til før NAS igjen flyr oppover og kan dagens informasjon om at NAS nå det største ikke-amerikanske flyselskapet på transatlantiske ruter til og fra New York-området, være det første som sender NAS mot kr 220-250 igjen?

Er tiden inne for en ny profitabel inngang i NAS på dagens kurs?

Minner også om denne av Ingeniøren 7 fra en annen tråd.
Ingeniøren7
NAS 18.06.2018 kl 08:54 9791

Ved 500kr per aksje(44M aksjer) prises hele NAS sin EK til 22mrd NOK. (himmelhøyt over bokført EK ifølge Q1 rapporten)
IAG eier idag ca 2m NAS aksjer som man antar de har kjøpt til kostpris 177kr aksjen. (snittet uken før det ble kjent at de eier 4,61%)
Kontantutlegget til IAG blir dermed 22mrd – 655m = 21,333mrd NOK.
IAG har ikke bruk for bank Norwegian og dette er en asset som flere av de nordiske bankene sikler etter. Med ett bud på 500kr for NAS aksjen blir hele NAS/NOFI rabatten borte (usikkerheten som ligger i NOFI aksjen pga NAS sin finansielle situasjon) og man kan anta 110-130kr per NOFI aksje. IAG kan dermed enkelt selge sin nyervervede NOFI post på 20% til la oss si 110kr per aksje. Dette gjør at at IAG får inn 4,1mrd NOK ved NOFI salget.
Kontantutlegget til IAG er da nede på 21,333mrd – 4,1mrd = 17,23mrd NOK.
NAS har allerede kommunisert at de ønsker å bedre balansen ved å selge opptil 140 fly.
Her kommer jokeren i regnestykket, siden jeg ikke har peiling på prising av fly så setter vi konservativt 2mrd i gevinst på å rydde opp i balansen ved flysalg (14m NOK per fly) Kontantutlegget er da 17,23mrd – 2mrd = 15,23mrd eller med andre ord 346kr per aksje.
Ryktene i media tilsier 330kr per aksje, som selvfølgelig er etter man har ryddet opp i sirkus Kjos balansen.
Per Q1 2018 var netto rentebærende gjeld i NAS 24,7mrd NOK.
Gjeld 24,7 + EK 15,23 mrd gir EV på under 40mrd NOK og er således noe IAG har null problemer med å svelge.
Yess
09.10.2018 kl 11:34 6070

Er tiden kommet til at NAS igjen tar «take off»?
Synspunkter?
Hektar
09.10.2018 kl 11:48 6037

Eneste synspunktet er at selv om de klarer å spare de 12,5% på interne kostnader som de skulle i år så blekner det fortsatt ift økt pris på drivstoff. De er like langt, faktisk ennå dårligere stilt. Kjempebommert å ikke hedge mer og det kan vise seg katastrofalt. Vi så yield i september på 0,38. Det er mye tap per passasjer. De tar inn en del vi ekstra service så klart, men Norwegian må tjene penger ellers i året, de kan ikke bare gå i pluss i to måneder og tap i ti. De har drivstoffeffektive fly, men det er også bare en mitigerende faktor.

Jeg tror helt ærlig Norwegian må ha oljeprisen ned for å klare seg, denne økningen som følge av Iran-sanksjoner var de totalt uforberedt på. Når det gjelder bud så får man bare vente og se, vi vet ikke. Jeg skulle nok tro det kommer minimum ett til og at IAG var smarte som ventet gjennom en dyr sommerperiode og får lagt inn sitt neste tilbud mens Norwegian ligger nede. Mange som forventer bud i oktober virker det som, rykte startet av en som bare gjettet. Det er mange vintermåneder med lite trafikk og dårlig inntjening, kan godt være de venter til Norwegian har kniven på strupen.
TomW
09.10.2018 kl 12:28 5924

Hektar:

Drivstoffutgiftene utgjør 24,4 % av de totale driftkostnadene et flyselskap har (i følge IATA). Men enkel matematikk så utgjør 12,5 % av 75,4% mer enn en 20% økning på 24,4% så det er ikke ubetydelig hvis de klarer å senke interne kostnader. Alle kan nok være enige i at de burde ha hedget vesentlig mer enn hva de har gjort. Likevel så begynner de andre selskapenes hedging å gå ut. Ryanair har hedget 90% ut 2019 regnskapet, men som vi vet så startet de på 2019 regnskapet i sommer og dette går ut første halvdel 2019.

Hvor mye tap de hadde i september gjenstår å se, q3 vil avsløre hvordan det står til med enhetskosten om dagen.

Kortsiktig treffer økt drivstoff Nas hardere enn noen av de andre, men dette jevner seg ut ettersom hedgingene går ut. Etter dette har Nas et 30% fortrinn på eksempelvis LH,BA og SAS.

LH og BA har derimot en vesentlig større andel cash enn Nas og er ikke like sårbare som Nas
Hektar
09.10.2018 kl 12:30 5915

Tom,
12,5% besparelse er ikke totale kostnader på alt utenom drivstoff så vidt jeg har oppfattet det. Det er fortsatt en veldig stor del av kostnadene som kommer utenfor dette målet.
TomW
09.10.2018 kl 12:41 5833

Ble usikker, skal sjekke om jeg finner noe i rapporten. Uansett så har de kommunisert at de jobber med kostnadskutt gjennom hele bedriften, ikke bare den direkte flykosten. Dette er jo litt av tanken bak oppskaleringen slik at man får fordeler av store volum.
TomW
09.10.2018 kl 12:48 5792

12 % reduksjon gjelder kun unit kosten. Hvor mye som inngår i unit kosten er jeg litt usikker på. Men som sagt så jobbes det ikke kun med å få ned den direkte fly kosten, men gjennom hele organisasjonen. Så gjenstår det å se om dette er godt nok eller ikke
Hektar
09.10.2018 kl 12:57 5813

Sånn jeg forsto det er det snakk om kostnader relatert til drift som de har direkte kontroll over. Det vil da utelate en vesentlig del av kostnadsbildet.
TomW
09.10.2018 kl 13:10 5730

Ja det stemmer at 12% målet gjelder de direkte drift kostnadene. ( personnel cost, handling cost, leasing cost , airport/ATC cost, technical cost, depreciation +fuel cost) Fuel og depreciation kan de ikke styre så mye over.

Men selskapet har også andre store kostnader og det jobbes også med kostnadsreduksjoner her. Så får vi se hvordan det ligger an i Q3
D_invest
09.10.2018 kl 18:38 5448

Verdt å merke seg at Parvus dekket short igår, for første gang på 1.5 (!) år. Nesten 10% av posisjonen ble dekket inn, blir spennende å følge med på om det fortsetter.

Den derivathandelen kl 16:34 var voksen..
Søndre
10.10.2018 kl 09:55 4796

Du forundrer meg at Folketrygdfondet, John H. Andresen (Herd), Egil Stenshagen og Kristoffer Stensrud (tidligere Skagenfondene)
alle har bommet med NAS.

Forøvrig, hvor ble det samarbeidet med Easy Jet ?

Jeg leste at Bjørn Kjos har foreslått en av sine døttere som sin etterfølger.
Redigert 10.10.2018 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
TomW
10.10.2018 kl 10:44 4701

Det forundrer meg at selvutnevnte eksperter på hegnar forum tror at de vet bedre enn alle andre som har vesentlig bedre forutsetninger enn deg å vite noe som helst. Vil tro at de nevnte aktørene har noe lengre horisont enn småsparere på anonyme forum
Søndre
10.10.2018 kl 10:52 4664

Jeg har vært aksjonær i 4 år med en mye større post en deg. Kjos og NAS har ikke levert, det har kun vært prat hele tiden.
Det blir vanskelig når du bommer på oljeprisen, og kun tjener penger et kvartal i året.

Når kommer neste emisjon ?

Aksjekursen avgjøres ikke på Hegnar forum. Markedet er ganske entydig.
Redigert 10.10.2018 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
TomW
10.10.2018 kl 12:42 4532

Ja du har sikkert mye større post enn meg :) Det er ganske tydelig at du ikke forstår så mye av Nas når du mener at de ikke har levert. Siden du ikke har forstått ennå at nas er et vekst case så burde du holde deg unna og bruke tiden din på noe annet
Hektar
10.10.2018 kl 12:47 4522

Om IAG tar over Norwegian vil deres tilstedeværelse over atlanterhavet sende noen sjokkbølger tror jeg. Det blir en massiv aktør, med massive stordriftsfordeler, effektive og nye fly, solid kundebase og en utrolig sterk posisjon.
undrende
10.10.2018 kl 12:53 4480

Det er vel flere storaktører (mulige budgivere på NAS) som må vurdere et slik scenario. Ikke gunstig for noen av disse om IAG tar over NAS.
Søndre
11.10.2018 kl 10:28 4227

TomW ! En hver idiot er klar over NAS er et vekst cace. Det er et poeng at de begynner å tjene penger i mer et kvartal før de havner i
skifteretten. Regner med en emisjon i slutten av måneden, slik at de overlever vinteren. Oljeprisen er et par dollar ned.
Ved en rettet emisjon og en eventuell rep.emisjon blir det vel en ny utvanning som det ble i våres. Topp 20 som eier 66% fikk 87 %,
mens resten 13 % gikk til "røkkla".

Her er det bare å satse på et oppkjøp.

Sissner og Hegnar har heller ikke peiling.
Redigert 11.10.2018 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
TomW
11.10.2018 kl 11:10 4162

Det er jo tydelig at du ikke har forstått dette når du mener at de ikke har levert. De har levert massivt på vekst og bunnlinjen vil levere når denne avtar. Sett deg litt inn i hvordan Easyjet veksten foregikk. Nå sier jeg ikke at det ikke finnes utfordringer i Nas, for det gjør det.

Ser at i samtlige av dine poster så maser du om denne emisjonen som bare må komme, basert på en god blanding av, for det meste, bullshit argumenter, men også noen få troverdige argumenter.
Søndre
11.10.2018 kl 11:28 1382

Innlegget er slettet av Søndre
undrende
11.10.2018 kl 18:54 3905

Regner med at flåten til disse småselskapene som har måttet legge inn årene er på nivå med de eldre flyene NAS selger, og selvfølgelig en konkurrent. Når det gjelder eventuelt videresalg av nye fly, så er NAS øverst på listen. Økte drivstoffpriser trigger naturligvis kjøpsinteressen her.
11.10.2018 kl 19:50 3843

DAL - Delta Airlines +5%

- Delta profit tops estimates as cost controls help offset fuel surge
- Delta profits soar as demand drives ticket prices higher

https://finance.yahoo.com/news/delta-3q-earnings-snapshot-111046217.html
Redigert 11.10.2018 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
exian
11.10.2018 kl 19:56 3832

TRUMP ELSKER SELVFØLGELIG NAS.
Det kan NAS ta for gitt.
Vi skal prøve å få til frigjøring av det russiske luftterritoriet for NAS.

Og NAS kan gjøre smart i å posisjonere seg hos polakkene. De skal bygge en ny og stor hovedflyplass vest for Warzawa. Norge leverer gass til Polen. Noe Trump trakk frem nylig. Denne nye Warzawa flyplassen kan bli viktig. Berlin har rotet seg bort. Amsterdam er veldig full. Heathrow har store utfordringer.
En riktigere plassert og moderne hovedflyplass i ganske folkerike Polen kan bli noe ganske annet enn i dag.
Redigert 11.10.2018 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
IshebaA
11.10.2018 kl 20:39 3764

Et regelrett oljekrakk de siste 2 dagene nå etter lengre tid med god oppgang. Vi får se hvor oljen bunner ut i første omgang, pr 48 timer godt over 4 dollar ned. Selvfølgelig uvesentlig for NAS om varigheten er kort, men nedgangen som kjent i kjølevannet av Iran sanksjonene. Så kan en tolke det slik en vil ifht. videre prisutvikling for oljen.


Når skal sorgen ende for NAS?

At IAG kommer på banen er jo ingen krise. Satser på bud kr 350 ila vinteren.

IAG må håndtere noe konkurransemessig for å få godkjent evt kjøp av NAS.
Ikke uvanlig i store transaksjoner.
https://www.thetimes.co.uk/article/hopes-fading-for-ba-norwegian-deal-amid-transatlantic-inquiry-9cwblgct5
12.10.2018 kl 19:45 3173

Synd hvis NAS blir solgt til utlandet. Er det ingen Røkke som kan kjøpe NAS?
Søndre
16.10.2018 kl 10:06 285

Innlegget er slettet av Søndre
Epona
16.10.2018 kl 12:53 2509

Noen et flinke, noen dilter etter andre og mener selv de er flinke, mens de og kanskje noen andre har flaks og uflaks. Geflaxen geflügen, my friend 😤😂😇
Redigert 16.10.2018 kl 13:07 Du må logge inn for å svare
Søndre
16.10.2018 kl 13:16 2452

I en periode hadde jeg tro på Kjos, mens Sissner og Hegnar har slik jeg har forstått det vært skeptiske hele veien. Haudemann Andersen og
Fredly, de kom seg fort ut. Hvis det har vært et bud fra IAG, burde NAS ha slått til.
Redigert 16.10.2018 kl 13:17 Du må logge inn for å svare

Er vel en grunn til at bud på 330 blir avlyst. Kjosern har nok kontroll på dette. Vi ser 250 innen jul.

Jeg tror ikke Styret og Kjos er sitt ansvar bevisst. De synes ikke opptatt av å ivareta alle aksjonærenes interesse. Nå har kursen falt fra NOK 314 til NOK 192, og ledelsen er stum! Nå må markedet få nødvendig informasjon. Hvilke bud ble avslått, og med hvilken begrunnelse! Markedet trenger svar, men det ser ut som om styret og hovedeier/adm.dir. ikke tar hensyn til at dette er et børsnotert selskap. De øvrige aksjonærene er interessert i å selge og få en grei pris, og kvitte seg med sine aksjer. Utviklingen i aksjekursen har jo mildt sagt vært elendig!
Søndre
16.10.2018 kl 14:21 2292

Skerptiker ! Jeg er helt enig.

Ifølge Danske Bank er NAS i brudd med sine låneforpliktelser våren 2019.
Redigert 16.10.2018 kl 14:40 Du må logge inn for å svare

Shorterne vil ha NAS ned mot 170 igjen, bare å vente å kose seg
nima
16.10.2018 kl 15:59 2139

Den Danske bank har vel nok med å hvit vaske penger for terrorister og korrupte ledere, burde være mer opptatt av å rydde i eget hus før de gir råd til andre.
ArneO1
16.10.2018 kl 17:26 2000

Tragisk utvikling! Hva faen gjør man?
Har tapt snart 700 000, og sitter fortsatt med kjøpet jeg gjorde på 310...
Burde ha visst bedre og solgt for lenge siden... Jævlig surt!
Søndre
16.10.2018 kl 17:42 1966

RGTBjØRN ! Shorten er på 2,51 % pr.15.10. (Poster > 0,49 %)
undrende
16.10.2018 kl 17:42 1960

"Danske Bank Markets nedgraderer Norwegian fra kjøp til selg, og kutter kursmålet fra 350 til 150 kroner, går det ifølge TD"
Klin umulig å ha tillit til en slik suppegjeng. De tror ikke NAS blir solgt, men det er under 50% sjangs da, hvor mye? 49%, elr 10%?
Man kan ikke ta DDB seriøst med så hinsides sprikende kursmål. Hva ønsker de å oppnå med dette? Hva ønsket de å oppnå med sitt kursmål på 350?

Arne01

Etter en slik nedgang kommer det ofte en stor nyhet. Sett det flere ganger, sist I Thin, når alt så veldig mørkt ut. Jeg tror det blir et oppkjøp på 350 kr innen noen mnd. Pareto med fler har det med i bildet. Ikke selg hvis du ikke må!
Overogut
16.10.2018 kl 19:29 1744

Ja, sure greier medeier!😬
Valget bør være enkelt når du har vært med ned til dagens kurs.
Du har snart et urealisert tap på 50% Og da er nedsiden meget begrenset selv med konkurs! Det meste du kan risikere å tape er jo 72% ved en konkurs, grunnet at du får igjen 28% av tapet ditt som fradrag i lønnsinntekten din.
Anbefaler derfor at du beholder aksjene dine for å satse på stigning tilbake til gamle høyder.
Begynte selv å kjøpe litt på 220,- og handler fortsatt! Har god tro på Norwegian!💰😄
Redigert 16.10.2018 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Overogut
16.10.2018 kl 19:40 1723

Ellers så er det jo totalt latterlig at aksjen skal dette 10 Kr. På en ellers god børsdag, bare grunnet at 1 stk. megler/Bank sier selg! 🤔 Det er jo fortsatt flere større meglere og Banker som har kursmål som ligger minst 100 Kr. over dagens slutt kurs!!
Feks. Nordea og Pareto..
Redigert 16.10.2018 kl 19:41 Du må logge inn for å svare

Er det noen som lenger tar denne banken seriøst? De er jo avkledd fullstendig - all æren er tapt og tilliten er borte.
Overogut
16.10.2018 kl 20:18 1646

Sauer er dessverre glemske og lettskremte!😬
16.10.2018 kl 20:50 1582

Danske bank analysen ga shorterne en gylden anledning til å dra kursen ned,
Vi får se hvordan de utvikler seg i morgen!!ett mini rekyl??eller
Overogut
16.10.2018 kl 21:03 1554

Tviler på at det blir så mye mer shorting på dette nivået! Tror heller de vil starte å dekke seg inn hvis kursen faller videre i morgen..
Hammers
16.10.2018 kl 21:19 1514

En del merkelige kommentarer her inne:

NIMA: Latterliggjør dagens uttalelser fra DDB med hvitvaskingssaken. Vel, DEN skjedde vel i en utenlandsk filial?
Arne O: Ja, jævlig surt. Hadde du lyttet litt til mine ord fra ca 305 på gml forum hadde du neppe hatt det tapet i dag.
Undrende: Kan ikke ta DDB seriøst med så sprikende kursmål??? Vel, skal kommenterere dette i bunnen av dette.
Disippel: Sammenligne en hendelse i superspekken Thin med NAS. Hvor tåpelig kan man bli her inne 😱.
Overogut: Føler du ansvar for slikt vrøvl? Arne O kan fortsatt tape 100% av resten - minus skatten. Er dette greit?

Sprikende kursmål fra DDB:
Når kursmålet nedjusteres på denne måten er det selvsagt dramatisk, men EN faktor er en langt høyere oljepris enn da målet var satt. Dette i seg selv fører til store ekstra kostnader siden kun ca 25% av forventet forbruk er hedget (hvis jeg husker rett).

Mer alvorlig:
I dagens nyhet fra DN antydes det at nettopp DDB vil sette ned foten for flere lån til NAS.
Jeg tolker dette som om DDB er NAS sin hovedbank (i hvert fall på lånesiden).
For å gi nye lån er det vel på forhånd en saumfaring av regnskap for å sjekke trygghet for det man låner ut (jeg er ingen økonom).
Kanskje DDB har funnet mye rusk og rask som banken ABSOLUTT IKKE ikke er fortrolig med - og foten settes ned???

Når Marked-avdelingen i samme bank samme dag nedjusterer på denne måten, skal man ikke se bort fra at det kan være en sammenheng!
At også DE kjenner til hva låneavdelingen ikke er fortrolig med - og som har ført til at kranene stenges?
At det er ligger en ukjent REELL årsak i bakgrunnen.

NB: Alt det som sies her om nedgradering er en kun en spekulasjon fra min side, men også i det tekniske bildet har jeg over lengre tid (annen tråd) registrert at det er noe som skurrer i bakgrunnen. Noe som får aksjonære til å selge seg ut til stadig lavere pris - og det til tross for det "annonserte" oppkjøpet!

Hilsen Hammers.........som OGSÅ stusser på dette med "nye lån"!
Er ikke en (eller var det TO?) STOR(e) emisjon(er) nylig gjennomført - og nå snakkes det ALLEREDE om nye lån???
Glad jeg ikke er økonom og må ta hensyn til alt mulig rart, men heller en en enkel sjel som har den fulle oversikten i chartet!
Oversikten som viser hva summen av alle EKSPERTENE i virkeligheten gjør med SINE aksjer - og ikke det de forteller hva andre bør gjøre!
Redigert 16.10.2018 kl 21:21 Du må logge inn for å svare