QEC - Mike’s blog

Da er Michael Binnion «back in business» mht sin blog:

http://www.questerre.com/mike-blog/
Redigert 06.10.2018 kl 02:33 Du må logge inn for å svare

Ja var det samme bla bla som vi kjenner fra før
Har mistet fullstendig troen på Fracking.
Hva skal til for at industrien får fracke....

Fra Mikes blogg og google translate:

Finally, the real question that people ask me is: what does this mean for the development of natural gas in Quebec? Prime Minister Legault was unequivocal during the campaign, stating that there can be no development without social acceptability. I've been saying for five years that we will not do projects in communities that do not want them. So we focus on local acceptability.

In summary, a government that will focus on economic development, with a strong mandate, to benefit Quebecers from natural gas is a step in the right direction. We continue our approach step by step.

Ser det ikke som helt usannsynlig at QEC - en gang i fremtiden - kan få komme i gang med det Mike og selskapet hans ønsker i Quebec. Synes imidlertid at aksjen på dette område har blitt fryktelig vanskelig å tolke. Skal substansen frem i lyset fordrer det at bl.a. folk og da kompetente folk, holder et faglig høyt nivå, slik at alle sider av saken blir belyst.

Rent logisk og taktisk og sett fra Legaults side med ny regjering på beddingen, vil neppe gripe fatt i fracking som noen av det første av kjernesakene. Derfor blir nok fracking og gassen neppe noe tema - før den nye regjeringen er virkelig varm i trøya. Så det ser ikke særlig lyst ut for Mike før tidligst om et år eller to, bare for å indikere tidsaspektet. Fracking betyr bråk i Quebec, slik har det vært og slik vil det bli..

Gass er ikke Legaults baby. Dette finner man i vannkraft. Så det er mer trolig at vannkraften bygges ut og det satses mer på export. Ser ikke for meg at vannkraft og credit med klapp på skulderen for Legaults regjering kan kjøres parallelt med fracking. Sorry, vender fremdeles tommelen ned for QEC i Quebec i et relativt kort tidsaspekt. Iallefall i QECs kjerneområder.

Comments (0)
Redigert 06.10.2018 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Z00L
06.10.2018 kl 11:42 4312

I en by med rundt 5 millioner innbyggere så virker det tafat å skulle berge hele økonomien med kun vannkraft, og selv om CAQ ikke har brukt olje/gass aktivt i valgkampen så har det alltid ligget til grunn for deres politikk.
Klart det kan ta tid, ingen har vel troen på pilotoppstart om en uke, når det er sagt er Legault en utålmodig økonom.
Selv om Legault nå er rik, kom han fra en stusselig oppvekst i arbeiderklassen som jo også er storparten av CAQs velgere. Tror ikke han har tenkt å snu dem og seg selv ryggen.
Det som er poenget er at QEC ikke trenger Quebec for å tjene penger, men Quebec har enormt høye verdier som det nå ser ut til at de vil få utnyttet i nær fremtid.
Derfor er investorer selv med høyere snittpris enn disse dagers kurs komfortable med scenarioet.
Innlegget ditt er interessant, men reflektert rundt Quebec alene, samtidig som Quebec ikke er gjenspeilet i dagens kurs i det hele tatt.

"Innlegget ditt er interessant, men reflektert rundt Quebec alene, samtidig som Quebec ikke er gjenspeilet i dagens kurs i det hele tatt."

Helt enig og også ditt innlegg er interessant.

Traff temmelig bra planke med mitt første innlegg tidligere i dag hva Legault ville satse på : Vannkraft og export av denne. Alexandre Shields la sin artikkel fra Le Devoir ut for 1 time siden. Videre står jeg på at det neppe vil bli tillatt med fracking, St. Lawrence:

Kun tatt essen og google translate:

Asked about ways to reduce GHGs, François Legault repeated that he would launch new projects of large dams in order to export this energy. It should be noted that this desire was included in the first version of the Liberals' Plan Nord in 2011. At that time, Hydro-Québec was investing more than $ 47 billion over 25 years.

This hydraulic development plan is simply not "realistic", according to Pierre-Olivier Pineau, Chair of Energy Sector Management at HEC Montréal. Construction costs would be "high", projects would be "controversial" and "long-term contracts are not on the horizon" for the sale of this energy.

Mr. Legault also promised to act in transportation to fight against climate change. "We know them, the means: more public transport, we want to extend the Metropolitan Electric Network (EMN), we want to encourage more electric vehicles, so we know them, the means", he argued in the field. The party did not specify a target for the electrification of transportation in Quebec.

The CAQ does not close the door to a return of exploration on Anticosti, where the saga of shale oil has already cost the state $ 94 million. Moreover, the Caquists are part of the Liberals' desire to open the door to drilling in lakes and rivers, saying that "science has demonstrated that risks can be mitigated".

However, François Legault's party says no to shale gas in the St. Lawrence Valley. A refusal that could lead to a legal battle potentially costly for Quebec. Companies that control 13,000 km2 of exploration permits are already talking about lawsuits if they can not continue.

https://www.ledevoir.com/societe/environnement/538485/dans-le-brouillard-environnemental

Redigert 06.10.2018 kl 17:31 Du må logge inn for å svare
Z00L
06.10.2018 kl 17:55 3851

Igjen, bemerk St Lawrence VALLEY, irrelevant for questerre
kiza42
11.10.2018 kl 00:23 3332

Premier-elect François Legault told us in an editorial board meeting in April that he wanted to be known as the “business premier.” His platform calls for a large reduction in the bureaucracy, less bureaucratic forms, more ways to attract out-of-province investors and lower taxes. We can think of no better priority for him to commence his mandate on. And we can think of no better area to start his program than in energy. It is time for Quebec to get serious on its energy potential.

The time is very propitious. The previous government’s failure to move on the Energy East pipeline has still left Quebec dependent on foreign oil. It costs taxpayers millions. canada spends $39 million a day — a day — on foreign oil purchases and Quebec makes up a great deal of that. Indeed, Quebecers not only pay higher gaz prices because of that, but we are also purchasing from some less than stellar governments like Venezuela. Completing a pipeline would also protect us from disasters like Lac Megantic because so much of our oil is brought by train from Maine. The environmentalists who feared the pipeline, must be reminded again that there were not one but two redundacy systems in that pipeline to protect against any leaks. It would bring tens of millions of dollars into Quebec, create thousands of jobs and save Quebecers millions at the pumps.

The issue of the pipeline has come up again because of two matters that have arisen at the Federal level. Ottawa’s disastrous handling of the Trans-Mountain pipeline that has cost Canadians billions and the carbon tax issue. Over the past month, a number of premiers and potential premiers are saying “no” to the “made-in-Ottawa” carbon tax and have formed an informal alliance. New Brunswick PC Leader Blaine Higgs — who would become premier if Liberal Premier Brian Gallant razor thin plurality government falls, said “I am absolutely not going to impose a carbon tax, and I’ve said that through the process that I would work with the other provinces to fight the federal government in this regard.” Higgs joins Ontario Premier Doug Ford, Saskatchewan Premier Scott Moe, Manitoba Premier Brian Pallister, and Alberta UCP Leader and premier-hopeful Jason Kenney in their open opposition to the Trudeau government’s plan. Even Alberta NDP Premier Rachel Notley has promised not to support the carbon tax plan until the Trans Mountain pipeline problem is resolved. Carbon tax pass-throughs by the companies hit with these taxes will cost the average driver $300 a year at the pumps and the average household $1250 a year. All this damage for a country that produces only 2% of the world’s emissions while China continues to do what it wants. If M. Legault wants to find a business issue to start off his mandate, and make it clear that he will protect Quebec’s interests vis-a-vis Ottawa within a united Canada, there could be no better file than energy. Not only is it the right thing to do, it puts him into an alliance with half the premiers of the country.

Another major initiative that can get Quebec moving, and meet M.Legault’s objective, is natural gas. Even the feds when clamping down on Trans-Mountain, have gone ahead with plans to build a liquid natural gas plant. M. Legault has said he wants non-Quebecers to invest here. The natural gas industry has produced a leader for M. Legault’s vision. Over much of the past decade Calgary’s Michael Binnion and his Questerre Energy group have led a consortium assembling a million hectares of land where they have proven that there are reserves of clean natural gas that could give Quebec thousands of jobs, millions in tax revenues, and save Quebecers more on their energy bills. It is estimated that there are over 4 trillion cubic feet of deposits. Binnion and his associates want no government money. Yet the Couillard administration tied them up in regulations that contradict its own Hydrocarbon Act of 2016 because there has been opposition to the fracking that would be necessary to extract the gas. Yet fracking has been going on in Alberta and BC for nearly 60 years with only one incident. And Montreal’s Gaz Met buys all of its natural gas from fracked fields in the Utica Shale and the Marsellus Shale in the United States. So why are we exporting Quebec dollars for the benefit of American producers then making a profiit on top of that off the backs of Quebecers when we could have a home-grown industry led by exactly the type of independent entrepreneurs M. Legault and business leaders want? Binnion is so committed to Quebec despite the bureaucratic frustrations that he learned French, got an apartment in Montreal for a time and has assumed the presidency of the Oil and Gas Association of Quebec having taken over from no less than Lucien Bouchard.
Time to get serious on energy in Quebec

M. Legault reminded voters during the election that Quebec’s finances only appear healthy because we receive $11 billion in equalization payments under the current regime. That’s some 65% of all transfers. Our $2 billion budget surplus would really be a $9 billion deficit if we did not have the generosity of the rest of Canada to fall back on. What better way to solve this than getting serious on energy.
Redigert 11.10.2018 kl 00:25 Du må logge inn for å svare
kiza42
11.10.2018 kl 00:36 3322

En meget interresant artikkel i The Suburban der blant annet MB og QEC’s engasjemang i Québec omtales.
(Jeg forsøkte å legge inn hele artikkelen, men pga. problemer med å få med alt be denne slettet og erstattet her med link.
Oppdatering: Jeg har gjenopprettet posten ovenfor som ikkeholder selve teksten i artikkelen uten tittelen)

«Time to get serious on energy in Quebec»

http://www.thesuburban.com/opinion/editorials/time-to-get-serious-on-energy-in-quebec/article_5e0ab452-297a-5077-9906-3d597ba27052.html

PS,
Jeg måtte logge meg på en VPN server i Canada for å få tilgang til denne artikkelen.
Redigert 11.10.2018 kl 00:41 Du må logge inn for å svare

It is time for Quebec to get serious on its energy potential

It would bring tens of millions of dollars into Quebec, create thousands of jobs and save Quebecers millions at the pumps.

Krakk i dag og Qec på 2 tallet
uptrade
11.10.2018 kl 09:17 2749

Oljen reiser seg og drar med se OSE.

Ikke sikkert det blir så hakkanes gæli når vi stenger idag.
kiza42
11.10.2018 kl 09:29 2689

Markedet var vel overmodent for enkorreksjon så dette er bare sunt for videre oppgang fremover. Basert på tilbakemeldinger jeg har fått direkte fra Binnion er det liten tvil om at han nå er veldig optimistisk mht. den nye politiske situasjonen i Québec etter valget.
Han kan selvfølgelig ikke uttale seg «bastant» om hva han mener vil skje fremover, men slik jeg tolker han ligger det nå til rette for at ting kan begynne å skje raskt etter at den nye regjeringen er på plass 18.10.18!
Redigert 11.10.2018 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
tuja
11.10.2018 kl 09:45 2598

Høres bra ut, Kiza.
Nå er det bare å fylle på flere QEC.

:)
Jakal
11.10.2018 kl 09:52 2539

Takk for det, kiza42, selv om Binnion pr definisjon må være optimist utad. Kommer det positivt vedtak fra domstol ved lov / reguleringer, samt positive signaler fra den nye regjeringen skal vi raskt tilbake til 6-7 kr. Drar dette seg ut i tid er jeg imidlertid litt bekymret. Før eller siden kommer det et krakk på verdens børser, og QEC i dvalemodus vil dras ned. Den store korreksjonen er forhåpentligvis noen måneder unna, så satser på at QEC-nyheter er i boks ila de neste ukene. Spennende.
Vikingen
11.10.2018 kl 10:06 2475

Jeg syntes QEC begynder at se interessant ud til omkring 3,00,-
Hvad kan man forvente af den nærmeste fremtid?
tuja
11.10.2018 kl 12:09 2224

Olja på vei oppover igjen. Nærmer seg 82usd pr fat.
Vi venter på oppdatering nye brønner Kakwa, innsetteing av CAQ i regjering, og derved større mulighet for fracking i sammens med sosial aksept.
Og kv.rapporten tror jeg blir fint lesestoff, samt hvordan vi ligger i løypa iht Jordan.
QEC er dritbillig på 3kr. Det mere enn forsvarer dagens arealer og produksjon. Quebec og Jordan er pr i dag ikke innbakt i kursen. Så her er oppsiden stor ved
en implentering av fracking i reguleringene.

:)
tuja
11.10.2018 kl 13:25 2053

Folk er rare.
I går kjøpte folk gladelig på 3,3pr aksje. Nå er olja ned skarve 2usd pr fat, men forventes å stige mot 100.
Energisektoren går så det griner, og pga en korreksjon på verdens børser lempes det ut i panikk over en lav sko.
Vær sikker, det er mange som er takknemlig for muligheten det gir.

Happy hunting :)
Bonzo
11.10.2018 kl 13:35 2012

Haha...satt og ventet på "takk for billige aksjer" klisjeen og der kom den! :)

tuja
11.10.2018 kl 13:43 1970

Bonzo

Du var heldig med minikrakket i USA i går,men at QEC er billig nå vil du se om få uker.
Og det er absolutt ingen "klisje". Og det er også ett "gap" som nå skal lukkes på oversiden.
tuja
11.10.2018 kl 14:26 1855

Futter i US er på vei oppover. Tenker det blir ett løft på OSE også før close.
kiza42
11.10.2018 kl 14:59 1770

Nå må du ikke glemme gevinstsikring på 3,30 ish Bonzo!!! LOL
Redigert 11.10.2018 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
Bonzo
11.10.2018 kl 15:17 1723

Jeg tror ikke vi er ferdige med korreksjonen. Markedet er ultranervøst.
Min spådom er at i løpet av kommende uke kan vi kjøpe Qec på 2,50...muligens lavere.
Frodon
11.10.2018 kl 15:41 1646

Skal du kjøpe på 2,50?

CAQ seier ble det dårlig stigning av, nå mangler det bare at de bekrefter at fracking forbudet opprettholdes og pang, så er kursen 1,20 , nå er det også krakk på børsene og da krakker Qec men den langvarige oppgangen kom ikke Qec tilgode...dere har tapt mye penger dere ved å sitte med Qec
Jorg1
11.10.2018 kl 19:26 1321

Vanskelig å stige på CAQ-seier før de tiltrer makten?
tuja
11.10.2018 kl 20:08 1220

Tenker det blir vind i seilene når CAQ tiltrer om noen få dager. Og kv.rapporten blir interessant å se.
Ellers er det snart oppdatering rundt pågående brønnprogram. Er vel 2 nye i Kakwa som snart gir klingende
mynt i kassa? Jordan er vel også snart på tide med ny info.
Bonzo
11.10.2018 kl 20:55 1105

Olja ned over 3 prosent, USA ned over 2%.
Korreksjonen fortsetter og OSE kan få en ny blodrød dag imorgen.
tuja
12.10.2018 kl 08:56 770

Futtene i USA akkurat nå:

DJIA F 25,527 342 1.36%
S&P F 2,782.75 37.25 1.36%
NASDAQ F 7,157.00 126.00 1.79%

Qec fortsetter nedover men alt annet snur med børsen og olja...herlig aksje, en ekte binnaaksje ;)
Bonzo
12.10.2018 kl 09:22 662

Mangler du rt?
Qec +2%
uptrade
12.10.2018 kl 09:24 645

Mangler du optimisme?
Trodde det skulle bli blodrød dag.. ;)

Futtene strutter etter hva jeg kan se.
Bonzo
12.10.2018 kl 09:28 625

Vel, du protesterte ikke når jeg igår antydet at det ville bli blodrødt idag.

Den som tier samtykker!
Frodon
12.10.2018 kl 11:13 475

Da samtykker du i mye