10 000 i mnd

all4one
29.09.2018 kl 14:50 1507

La oss si du kom til å klare å legge av 10 000 i mnd, 24 mnd fremover i tid. Penga er ment å være til boligkjøp.
Bør derfor ikke være for stor risiko. Lotto- og vekstselskaper som håpefulle ønsker skal modnes i årene fremover kan derfor ta seg en bolle.
Hvor ville du plassert penga? Bank, fond eller i verdipapirer?
Noe spesielt tidspunkt for kjøp eller salg?

Synes OBX ser dyr ut. Spesielt modne selskaper med stabilt utbytte. Risk/reward er fucka pga 10 år med politisk styrt lavrente.
Renter i banken er ræva.
Og jeg liker ikke kostnader knyttet til vanlige rentefond, som heler ikke gir avkastning man kan være fornøyd med.

Som du ser, pest eller kolera.
P.s: liker sparebanker og statlige selskaper.
29.09.2018 kl 20:33 1401

Vet ikke hvem som gir beste renter og betingelser.
02.10.2018 kl 21:24 1199

Takk til stella for nyttig svar gett.

Til trådstarter: begynn å deale se, mye raske spenn i det yrket. Ulemper: pensjonssparing må i egen privat avtale.
all4one
02.10.2018 kl 21:57 1136

Trenger ikke deale hasj når penger vokser som gress i kanadiske marihuana-selskaper.

Pensjonssparing har jeg belaget meg på allerede. For mange som vil nyte fremfor å yte i landet vårt.
Unge, gamle og nei, det er ikke kun minoriteter, men også en stor del av majoritetsbefolkningen.
Eksempelvis synes en overraskende stor andel av dem som er født i 62 eller før det ikke er noe i veien med levealderjusteringen eller andre pensjonsreformer som berører barn og barnebarn.
Beklager, berøver barn og barnebarn.
Rockall
02.10.2018 kl 23:07 1057

Til trådstarter... Jeg ville satt dem på en innskuddskonto i en norsk forbruksbank som nå tilbyr rente på/ved 2% fra første krone. Alt annet er for stor risiko. Slik utsiktene er, og med de forutsetningene du har satt, så er det best. Ved å plassere pengene i aksjer eller fond med lav risikoprofil (til der i leia å være), så blir det kanskje ikke "nye tusener" av kroner uansett før på slutten av sparetida. Det er jo først til den tid at beløpet begynner å bli nevneverdi, men... Slik det ser ut nå så kan en risikere børskrakk world wide innen 24 mnd, og dessuten kan både aksjer og fond "krakke" eller gå i minus uten ragnarok på børsene. Etter utløpt sparetid skal pengene, minst innskutt beløp slik jeg tolker ordlyden, brukes til boligkjøp. Du skriver jo "Penga er ment å være til boligkjøp."

Mtp. hva pengene skal brukes til, så ja... Da er ikke skyhøye børser fristende, kanskje heller mer skremmende...

Jeg gir ikke råd. Du spurte bare hva jeg ville ha gjort, og svaret ble i hht. det.
all4one
12.10.2018 kl 18:54 871

Takk for svar:)
Børsen er dyr, tanken om «evig vekst» er for fristende;) ser på de store statseide selskapene, spesielt Statoil. Bruker ikke det «miljøvennlige navnet» Eqinor av prinsipp. Prisen er for høy jamfør risiko.
så ser jeg på multinasjonale selskaper som MCM og teknologi i USA. Det er absurd.
Lavere yield enn rentene på 2-årige statsobligasjoner.
Rimelig høye forventninger til fremtidig inntjening.

Er eksponert i høy grad allerede, men synes mye er for dyrt nå. Rentene er lav, seddelpressen går.
Trukket ut midler, avventer. Dette er pensjonen min. Ganske langt perspektiv med andre ord. Hedge.

Faller nok på å sette inn spart beløp i banken. Om det krakker går jeg muligens inn med midlene i markedet. Spesielt om faller 30-50% i modne selskaper som overlever en vinternatt eller to.
Tror ikke det siste skjer slik markedet er nå, for billig og enkelt å låne risikopenger, men hvorfor skal jeg ta risikoen? Toårsperspektiv. Det er for kort til å ta stor risiko. Men faller aksjer jeg vil ha til en akseptabel pris gønner jeg på. Da må årlig utbytte ned til 5-7%. Slik det var for noen år siden, i tiden før Trump.
Etter trump ble folk for grisk. Akkurat som de ikke var grisk nok fra før.
TEK gikk amok.
Redigert 12.10.2018 kl 18:55 Du må logge inn for å svare
thewire
25.10.2018 kl 12:21 642

Er du under 34 år? Da ville jeg helt klart satset på BSU konto: https://finanseksperten.no/sparing-i-bsu/ . Skattefordel på inntil 5000kr per år, samt den beste renten på markedet. Hadde kombinert det med "trygge" aksjer: https://finanseksperten.no/aksjer-og-aksjehandel/ og fond https://finanseksperten.no/spare-i-aksjefond/ .

Sett inn i fond og aksjer over tid, BSU umiddelbart. Resten hadde jeg satt på sparekonto hos Bank Norwegian https://www.banknorwegian.no/