Kolbotn vs Storo(Nydalen)


Kolbotn: 8.150.000kr

https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=93850538&q=Kolbotn&ref=projectad&project=93850316

Storo: 7.500.000

http://www.nyegaardskvartalet.no/boligvelger-prisliste/trinn-2/

(leilighet C-H0401)



Jeg er ikke i tvil hvilke jeg hadde valgt!! Det må snart smelle på Kolbotn.

Smeller ikke mer på Kolbotn enn andre steder i og rundt Oslo. Det går vel like raskt å ta seg til Oslo sentrum fra Kolbotn som fra Storo(om ikke raskere), og så slipper en å bo i en vanstyrt kommune. Tror flere og flere innser at Oslo ikke er et bra sted å etablere seg når en har barn, og alle kan ikke drikke latte og drømme seg bort hele livet.

Worldwide,
Alle vil ikke til Oslo, men Ski, Bærum og andre steder i Oppegård har mer riktige priser enn Kolbotn nå.

Finnes mange steder i Oslo det er ok å ha barn. Byen er mer enn kafeene på løkka. Du trenger ikke å dra til Storo heller. Mange fine leiligheter med grøntområder i både nye og gamle delbydeler i Hovinbyen for eksempel. Fortsatt ganske greie priser der i forhold til nærheten til sentrum og utviklingen som er satt i gang.

Gamle Oslo er Oslos raskest voksende bydel. Det er nesten ingen plasser igjen å bygge innenfor 4 km fra Sentrum enn der. Evt må du begynne å bygge på Ekebergsletta. Eller sette opp noen blokker på Frogner. Blir sikkert populært.
Redigert 17.09.2018 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
paaskudd
17.09.2018 kl 13:18 1109

"hovinbyen" et industrihøl uten offentlig kommunikasjon og en bråta med nye landsmenn. Tror ikke dette området blir noen suksess.

Hæ? Uten kommunikasjon? Du har jo Ensjø T-bane, Økern T-bane, Helsfyr og 21 og 28 bussen som kjører tvers gjennom området. Det blir også flere, og det skal bygges trikk fra Helsfyr gjennom Ensjø og/eller Hasle. Tøyen togstasjon skal flyttes til et mer gunstig sted.

Når det gjelder «bråta med nye landsmenn», så skriver SSB om «delbydeler i de indre østlige bydeler med bostedssegregering i retning personer uten innvandrerbakgrunn. Som det fremgår av figurene 5.38 og 5.39, gjelder dette Kampen, Vålerenga, Kværnerbyen og Etterstad i Gamle Oslo, Hasle og Rodeløkka i Grünerløkka og alle delbydeler i bydelen Sagene.»

Så vidt jeg ser så er er det kun løren som har hatt en (nokså beskjeden) økning i innvandrersbdel.

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/_attachment/354620

Flere andre steder i Oslo øst får større andel nordmenn, f.eks. Bøler og Oppsal.

Nydalen var også litt av et "industrihøl" for 15 år siden.
Redigert 17.09.2018 kl 15:03 Du må logge inn for å svare

Takk for link til det dokumentet fra SSB. Interessant. Jeg har en kamerat som nylig bodde i området og uttalelsen min ang. nye landsmenn var basert på det. Det er ingen T-bane knyttet direkte til hovin. bor man midt i dette området er det 1 km til nærmeste t-bane, om så er både til Økern, Ensjø og Helsfyr. Trikk finnes som kjent ikke. Og bussen står å stamper i kø som alt annet på veiene i Oslo.

Værsego. Du svartmaler veldig, paaskudd. Hovinbyen omfatter et veldig stort område. Du har til dels rett, skal vi si det T-bane-hullet "midt i Hovinbyen", som jeg vil plassere langs Grenseveien ved Lillebergsvingen, og krysset mot Gladengveien, så er det 6-700 meter både til Hasle, Ensjø og Helsfyr T-bane.

Men 21-bussen gjører gjennom der langs Grenseveien, og det er 5-6 minutter til Hasle/Carl Berner og 3-4 til Helsfyr T-bane. Som igjen tar 10-12 minutter til Jernbanetorget. Dessuten så er det lite trafikk langs Grenseveien, bort sett fra helt mot Carl Berner-krysset i rushen.

Det er ikke noe annerledes enn hvis du bor på Bjølsen for eksempel. Enten må du ta en 25 minutters (gjerne 40+ i rushen) melkerute gjennom St.Hanshaugen og sentrum med 37, evt, den noe raskere 54 og 34 langs Uelands gate (som ALLTID har masse trafikk), eller så må du gå/ta 37-bussen til Nydalen for å få tak i T-banen. Det er litt samme situasjon i øvre Majorstua/Fagerborg også.

Selv bodde jeg i Rosenborggata, en av sidegatene til Bogstadveien. Majorstua ja, men kollektivt syntes jeg det var tungvindt. Spesielt i den perioden hvor de gravde opp hele Bogstadveien hvor ingen trikker gikk...

Blir litt flisespikkeri, synes jeg. Men jeg er enig i at _foreløpig_ så er ikke hele Hovinbyen super-vakkert, det varierer veldig. Målet er å ombygge hele området fra industri, over på bolig og multifunksjon, og de bilforhandlere som er igjen der, må klamre seg desperat fast...
Redigert 18.09.2018 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
Krona
22.09.2018 kl 17:01 757

Det er bare på Oslo vest det går an å bo. Bor man ikke på Smestad er man et null i fattigkommisjonen og må bo blant våre nye landsmenn i Oslo Øst skrekk og gru.

Smestad ja.. Oslos navle. Litt ironisk i så fall at den eneste dagligvarebutikken på Smestad var drevet av en av våre nye landsmenn.

Smestad Dagligvare. Tidligere Lime Smestad. Ligger i Smestadkrysset i Oslo. Eies og drives av en av lillebrødrene (23) til en av de tiltalte i Lime-saken. Han har tidligere vært involvert i forretningsdriften til sin storebror, som var butikksjef for flere Lime-butikker i Oslo Vest og Bærum.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/16AX/Lime-familiene-driver-fortsatt-butikkene

85 % av eneboliger gikk under prisantydning i Oppegård kommune i oktober.