SolstadFarstad kurs


Ser vi 3 tallet til vinteren i Solstadfarstad?
For mange båter i markedet, Sitter selv med kun 25.000 aksjer i soff, Lansiktig aksjonær
fagerborg
12.09.2018 kl 09:51 11587

Ja det er nok fare for det ja. Problemet med SOFF er at de sparer seg til fant . Da nedgangstiden kom skulle de ha nesten hele flåten til Norge for og ligge i opplag. Der feks DOF lot fleste parten av båten ligge rundt i verden for og være tilgjengelig for chart der de hadde operert tidligere ( ergo ) holder kontakt med opratører og holde samarbeidet oppe selv om det ikke skjedde noe . Resultatet var at DOF jobbet litt under nedturen . Og fikk først kontrakter under oppturen
Frykter det samme skjer i gjen til vintern med SOFF .
Gigatrader
12.09.2018 kl 10:06 11544

Det er dyrt å ha liggende skip med fullt mannskap rundt i verden i påvente av arbeid. Billigere å legge opp, men heller varmt enn kaldt opplag. For SOFF gjelder det først og fremst å få alle konstruksjonsskipene i drift til en lønnsom rate.
Firkløver
12.09.2018 kl 10:11 11523

Det koster å være den som skal konsolidere markedet. Hvis alle skulle hatt alle skipene ute til havs ville markedet sett enda verre ut en det vi ser i dag. Men det er også store fordeler med å være størst. Bla. stordriftsfordeler og bedre forhandlingskort ovenfor kundene og bankene.

Men jeg sitter også forsiktig nå fram til de har ordnet seg en mer sikker finansieringsplan.

Boa og Havila går nok under snart, men de er så små at det vil gjøre liten forskjell. SOFF går ikke konk, de har sterke eiere i ryggen og avtale med AkerBP. Men de må få ut Normand Seven i jobb og kvitte seg med de 6 AHTSene fra Deepsea i løpet av året hvertfall. Q3 blir nok ok, men må nok vente til Q2 2019 før vi ser plusstall på bunnlinja
Firkløver
12.09.2018 kl 10:32 11461

Blir spennende å se hva som skjer med Havila. De går tom for cash i løpet av vinteren, men har en finansieringsplan som varer frem til høsten 2020 og en relativ sterk eier. Kan nok hende familien er villig til å spytte inn et par hundre millioner for å holde flåten gående.

Kanskje man får en ordning der subsea skipene blir fusjonert inn i Volstad og Ahts/psv skipene blir "solgt" til Soff.
Firkløver
12.09.2018 kl 11:36 11371

Nå fikk 2 av skipene i spot-markedet kontrakter gjennom vinteren.
Met1976
12.09.2018 kl 11:48 11340

Halve vinteren ihvertfall, veldig bra :-) avgjørende nå at det fås flere skip på kontrakter gjennom vinteren så man slipper opplag/dager uten oppdrag mer enn høyst nødvendig.

Veldig viktig kontrakt, da slipper Ranger og Starling å gå på små underbetalte spotkontrakter denne vinteren. Det kommer nok mer også.
Firkløver
12.09.2018 kl 11:57 11292

Spørs vel hva man mener med vinteren. Normalt sett så regner man jo 3 måneder, men når det gjelder spotmarkedet i Nordsjøen føles den vel nesten ut som 6 måneder lang ja :)

3 måneder + opsjoner og 1 måned i transit hver vei blir hvertfall hele vinteren, sikkert til uti april.
Met1976
12.09.2018 kl 12:21 11221

Spørs jo når oppstarten er også, kan være alt fra med en gang de kan kommse seg ned til uti desember-det blir mesteparten av vinteren ihvertfall. Sikkert ikke gullkantet kontrakt mtp transport osv men uansett bedre enn å ligge i opplag eller å jobbe 30% av tiden på luserater.

Kommer det forlengelse på Cutter, Mermaid og Far Samson nå så blir det en ok vinter. Viktig å holde disse i arbeid, da kontraktene går ut nå i september.
Boss 99
12.09.2018 kl 16:05 11017

Ja det er det men det er nok dessverre ikke nok.
Andy
13.09.2018 kl 14:17 10773

Jeg tror ikke vi ser NOK 3 tallet i løpet av vinteren (vinteren er for øvrig i både kvartal 4 og 1, men ikke hele kvartalene). De vanskelige kvartalene for Nordsjøen er kvartal 4 og 1, Det er ikke tvil om at begge kvartalene vil bli vanskelige for SOFF, men forhåpentligvis bedre enn forrige 4. kvartal og 1. kvartal. Personlig tror jeg AHTS som blir det vanskeligste markedet fremover og det er også der vi ser størst overkapasitet.
Jeg tror 3. kvartal blir oppløftende og at 4. kvartal blir ok. 1. kvartal 2019 blir nok vanskelig. Ellers har jeg optimistisk med tanke på resten av 2019. Begrunnelsen er den økte aktiviteten vi ser i alle segmenter innenfor olje og fornybar energi til havs. Videre har jeg ikke noe tro på at det kommer noe emisjon i 2019, men at den kan komme i 2020 i forbindelse med refinansiering av gammal gjeld. I beste fall så har ratene utviklet seg så positivt i løpet av 2019 og 2020 slik at dette unngås, men det tror jeg ikke på. Dersom det blir en emisjon tror jeg det blir gjort på andre kurser (høyere) enn det vi ser i dag.
Jeg synes Lars Peder Solstad sin uttalelse i dag «Vi er motvillige til å låse inn fartøy nå, fordi vi ikke synes ratenivået er godt nok. Vi har mye høyere forventninger enn det. I løpet av neste år vil fokuset vårt være på 2020 og fremover». Dette er noe annen strategi enn for eksempel DOF sin som har en større backlog over tid på sine skip. Dersom ratene utvikler seg positivt for de neste to årene vil dette være veldig positivt for SOFF.

Jeg er positiv til både DOF og SOFF i det lange perspektivet. Større og mindre fluktuasjoner må vi vente i det korte perspektivet, spesielt avhengig av hvilken sesong vi er i.
Boss 99
14.09.2018 kl 09:19 10525

Blir nok for mange båter inne i et slagt marked. Så da blir ratene dårlig til evig tid. Opplest og vedtatt. Hvem blir det som legger båter i opplag igjen.
Alle venter nok på at de andre gjør det kjenner jeg denne gjengen riktig. Dømt til å gå til hel...
Boss 99
14.09.2018 kl 09:27 10485

Det er bare det at prisene ikke går opp. For mange om beinet.
danm
14.09.2018 kl 09:49 10437

Et aktie skal bedømmes på 6-12 måneders sigt. Den skal bedømmes på fremtidige muligheder. Det er vel også derfor, vi ser en stigning nu.
kontra
14.09.2018 kl 09:51 10420

Solstad er i det minste fremoverlent, og "gir ikke ved dørene", noe som er nødvendig om en skal overleve i bransjen. Det fokuseres gjerne på tilbakelagt støy knyttet til konsolideringsprosessen, og i mindre grad på strukturgevinstene. Soff har neppe vært bedre rustet for å møte fremtiden enn det de er i øyeblikket. Det er kun spørsmål om tid før det brede aksjemarkedet tar det inn over seg.

Hadde de andre små skjønt tegninga og slått seg sammen også kunne de fått opp ratene, men når Island, Rem, Havila, Eidesvik, Olympic skal drive smårederiere for seg selv lar rateoppgangen vente på seg. Olympic f eks passer ypperlig sammen med Dof. Havila går konk i løpet av vinteren hvis de ikke blir kjøpt opp.
Boss 99
14.09.2018 kl 11:10 10312

Hva skal rederiene gjøre med alt dau-flesket de har liggende i opplag. Selge det for en billig peng, å møte seg selv i døra når de byder på samme jobbene. Har de en plan på dette . Det er båter som de må betale for alle dagene hele året. Sikkert belånt langt over skorsteinen. Hehe bare lurte.
Mitt råd er å holde seg langt unna desse aksjene . Ikke tap pengene deres på dette. Her har det vert tapt nok.
danm
14.09.2018 kl 13:12 10202

Du mener altså, at man skal sælge lige inde det vender? 2019 er ikke langt væk.
Andy
14.09.2018 kl 13:28 10175

Kommentar, Markedet har allerede snudd. Det har ikke gitt utslag på ratenivået, men det er mange flere båter i arbeid nå sammenlignet med samme periode i 2017.
Boss 99
14.09.2018 kl 13:44 10137

Det kan så være at det er noen flere i jobb. Men så lenge de ikke tjener så mye som det koster å drive. Så vil de jo tape enda mer penger spør du meg. Hæ? Hva tror du ?
5198
14.09.2018 kl 13:47 10127

Er det ikke 95% sikkert at dette selskapet må gjennom en emisjon til, så lenge markedet ser det komme vil aldri kursen få seg et varig løft. Blir som alle de andre selskapene som en har ventet på emisjon, kursen synker helt til emisjonen kommer så tar de store aksjonærene alt de kan før det er klart for en opptur.
Firkløver
14.09.2018 kl 14:01 10091

Er vel 99% sikkert at det kommer en emisjon i løpet av 20/21. Men jeg tror det er forskjell på det å ta en emisjon i et godt marked der selskapet går i overskudd fra det vi har sett de siste årene. Men det er for all del veldig stor risiko i selskapet nå så jeg sitter ikke med så veldig mange aksjer.
Kommer det en emisjon på lavt nivå så syns jeg ikke det er så ille. Kortsiktig sett blir det et lite tap, men langsiktig sett så tror jeg det kan bli en veldig god inngang for en litt større investering.


99% sikkert ja, hvor har du den analysen fra? Soff er delt i mange underselskaper som ikke finansielt er avhengig av hverandre. De har laget en smart modell der. snart begynner de å skrive opp skipsverdiene og da er ikke farstad i brudd lenger heller, så det blir nok ikke nødvendig med noen emisjon. Gamle soff inkudert rem gjør det bra, men har en del skip de burde kvitte seg med, deepsea burde de la gå konk, men de sikret finansiering der denne sommeren. Farstad ligger vel værst ann nå, men der kommer det nok noe triks hvor de selger Australiabåtene til noe lokalt der nede og vipps, så er dette en gullaksje,
Firkløver
14.09.2018 kl 14:23 10038

Analysen kommer fra at over 14mrd kroner har forfall i midten av 2021. Bankene vil garantert kreve inn mer penger i kassa i bytte mot at forfallene blir skyvet fram i tid.

Jeg sier ikke at de klarer å betale tilbake det, men det er nok heller ikke nødvendig. Viser det seg at markedet bedrer seg dramatisk allerede neste år, kan nok lånegiverne være villige til å strekke på lånet. De kan også selge en del båter, selvom nåverdien på disse ikke er i nærheten av 14 milliarder.

Det beste hadde nok vært å få ryddet opp i lånene nå og fått slettet gjeld ala Seadrill, men det er nok ikke herr Røkke og Freddie så veldig interessert i. De får presse de små i bransjen til skifteretten først, så øker ratene fort.
Andy
14.09.2018 kl 15:37 9946

SOFF brukte 90 mill av kontantbeholdningen i 2. kvartal. i 3. kvartal kommer de positivt bidrag til kontantbeholdningen fra driften. De kritiske for øyeblikket er om SOFF har nok kontanter til å komme seg igjennom 2019, noe jeg er ganske sikker på at de har. Da er det som Firkløver sier, det neste kritiske punktet 2020 nå gjeld begynner å forfalle. Da er SOFF avhengig av at ratenivået er på et nivå så de kan betjene renter og avdrag som normalt. Jeg tviler vi ar de ratenivåene som kreves i 2020 og det er dermed duket for refinansiering. Hvordan den blir kan vi bare spekulere i, men jeg er ganske sikker på at SOFF har en ganske annen kurs enn det vi ser i dag i 2020. En annen liten ting som er verdt å erke seg er at vi ofte ser kursene stige fortere enn ventet etter nedgangstider, så det vil ikke bli veldig overrasket om ratenivåene er på et meget bra nivå i 2020. Jeg mener uansett risk reward er attraktiv både for DOF og SOFF, så det er verd å ta sjansen nå. Men det får tiden vise.

Da er Aqua Tromøy på vei fra verksted i Polen til Norge. Går rett på langvarig kontrakt.
danm
16.09.2018 kl 16:16 9408

Så snart vi begynder at se flere kontrakter for 2019 blive underskrevet, vil vi have en anden situation. Kursen vil gå i vejret lang tid inden vi ser resultatet på bundlinien fra disse kontrakter.
Boss 99
16.09.2018 kl 16:58 9361

Danmark sitter du dypt i denne aksjen. He he, du er jo så positiv til denne.
kontra
16.09.2018 kl 20:04 9227

Offshorebransjen har vært- og vil fortsatt være syklisk. Det vil også gjenspeiles i aksjemarkedets verdisetting av selskapene. Det bør herske liten tvil om at vi er i bunnen-, og på rask vei opp av en nedadgående sykel som startet ved oljeprisfallet for 4-5 år siden. Mens enkelte på forumet diskuterer offshoreselskapene, herunder Soff, med utgangspunkt i de siste kvartalsrapportene, har andre et helt annet syn på fremtiden til bransjen. Når det gjelder Soff, som er blant verdenslederne i markedet både organisatorisk, strategisk og størrelse, vil en uten tvil se en utvikling som bare de færreste vil drømme om. Kursen vil komme raskt opp på gamle nivåer, og årlige utbytter vil om få år overstige dagens kursnivå.
jacob22
17.09.2018 kl 10:09 9010

Hei
frediksen lånte ut nye 700000 aksjer til utlån. til shorting.
se aksjonær liste.

Met1976
17.09.2018 kl 10:37 8975

Hvordan tolker man det egentlig? Er han så sikker på at kursen ikke dropper betydelig mer nå?
Boss 99
17.09.2018 kl 11:06 8942

Her går det kun en vei det er nedover. Flere båter i opplag utover nå.
jacob22
17.09.2018 kl 11:25 8910

En dag må de kjøpe disse tilbake.Komme
med 3 kvartalll eller den dagen freksisen kjøper mer aksjer.
jacob22
17.09.2018 kl 13:16 8810

se aksjonær liste på solstad hjemme side.
- 700000 aksjer sist uke var endring hemen holdning.
han har lånt ut cirka 3 - 4 millioner aksjer.
EG VENTE BARE PÅ EN STØRE AKSJONÆR SOM VIL VÆRE MED FESTEN.

Andy
17.09.2018 kl 14:56 8731

Så hvordan vet du at de er lånt ut og ikke solgt?

Fredriksen sitter i innsideposisjon og må børsmelde salg.
danm
17.09.2018 kl 15:21 8674

Med den ringe omsætning, er der ikke meget, der tyder på, at folk kan lokkes til at sælge billigt.
Andy
18.09.2018 kl 11:42 8433

Jeg tipper det kommer en nyhet snart om en lengre kontrakt for Normand Prosper. Ser den har ligget lenge i spot uten kontrakt og det er ingen grunn til at et slikt skip ikke skulle få noen av de spot kontraktene som er inngått den seinere tid.
Met1976
18.09.2018 kl 12:06 8406

Ja funderte på den selv, er jo en av de absolutt mest populære båtene-håper på en kontrakt til våren minst.

Ser også at MAERSK trakk en kontrakt med 4 AHTS er fra spotten, må være pga været for de hadde fått lave rater på den nå. Er meldt storm i Nordsjøen et par dager frem nå så spørs om de tikke blir et par rolige dager.
Canit
18.09.2018 kl 17:47 8265

4 nybygg i flåten:) John har tydeligvis troen på Soff:)
Met1976
18.09.2018 kl 18:58 8183

SOFF skal vel bare drifte de-de ligger i et eget selskap men drypper nok småkroner på SOFF for jobben.
Canit
18.09.2018 kl 19:08 8152

Ja det er klart, men det er betryggende mht resten av flåten at han mener de har de beste forutsetninger for å ta seg av skipene hans.
Redigert 18.09.2018 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Egard
19.09.2018 kl 09:57 7857

Stralende trekk av SOFF inn med flere bater I ett rattent marked hvor mange idioter finnes det ?

De skal ikke eie de da dåsa, bare drifte de. Da er det mer eller mindre ingen risiko på nedisden, men heller ingen potensiell stor gevinst på oppsiden.