FLNG analyse (kortversjon til 20kr)


FLNG (Flex LNG)
Flex LNG er et shippingselskap som nå har eksponert seg mot et strammere LNGC marked med global økende etterspørsel og et sterkt sentiment i frakt-rater i tillegg til gode utsikter. Selskapet er backet av en sterk hovedaksjonær, Jon Fredriksen(hvor han kontrollerer 52% gjennom Geveran) og har attraktiv finansiering. FLNG har p.t 4 båter i MEGI segmentet. I tillegg har de 4 under konstruksjon med levering hhv. 2 og 3. Kvartal 2019 og 2. Og 3. Kvartal 2020.

Kjappe facts om caset:
Forventet holding time: 1-3år
Mcap: 4,35mrd (kurs: 11,8)
Trading-range siste 3år: mellom 9 og 13kr(på volum)
Tidligere emisjoner: 100mUSD ved 11,5kr(17.02.2017) og 125mUSD ved 12kr (26.04.2017). CEO: Flex fikk 1. August i år inn Øystein Kalleklev som midlertidig CEO.

Båtene:
6x megi(megi forventes premium vs TFDE) 174k cbm. 2x X-DF

Om LNGC:
Det tar rundt 2år å bygge et LNG skip, og det betyr at man allerede i dag kan kartlegge tilbudssiden frem mot 2021. Der er begrenset med båter som vil bli tilgjengelige frem mot 4q2020.

Økende Etterspørsel etter LNG:
Dette kommer delvis av at Kina jobber mot å nå sine klimamål, gjennom nedleggelse av sine kullkraftverk hvor dette erstattes mye av LNG som er en langt renere energikilde. Kina har økt importen med 47% YTD. De tre største importørene er dermed Japan, Kina og Sør-korea. Global LNG handel økte med 11% i 2017 og er det raskest voksende fossile drivstoffet. Markedet vil stramme seg Spessielt til i 2019 da etterspørselen øker 15% mer enn tilbudsveksten. Dette resulterer i at det faktisk ikke vil være høyt nok tilbud til å møte etterspørselen i 2019..!

Prising:
Etter kvartalsrapporten forrige tirsdag, leser vi at flex levert EBITDA på 3mUSD og en negativ bunnlinje på 2,8mUSD. Selskapet har brukt de siste årene på å bli kjent med markedet for å kunne angripe det stramme spot-markedet som kommer. «å vite at du ikke vet noe, er nesten bedre enn å vite noe», så derfor bruker jeg meglerhusenes estimat på prising: Nordea, Pareto og Arctic har i snitt 18,5kr i kursmål.
Arctic har estimert forward price earnings 9,8x for 2019 og 5,5x dagens kurs for 2020.
Pris bok er 0,3 på 2018 estimater og 0,2 for 2019 og 2020.
Estimert og justert EV/EBITDA for 2019 og 2020 på hhv 9,4 og 6,9.
Rater som kreves for break even I 2020 er 55k dagen. Estimatet er 95k.

Booking:
Time-chart eller spot?
Man kan følge ratene gjennom FEF fra deres ukentlige rapport eller shipping daily fra Arctic som på fredag viste 85k i både spot og 1y time-charter som nådde bunn på 55k i Mai i år.. Arctic har estimert med 65k i 2018. 75k i 2019. Og 80k i 2020. +15k premium for MEGI. (så forresten at Pareto tok inn flex i måneds portis idag)
Risks:
Nær fremtid(q3-q4): Vanskelig å spå utilization. Lengre perspektiv(1-2år):
• Etterspørselsveksten blir ikke like stor som forventet
• Forsinkelser i oppstart av nye eksport terminaler(hvor naturgass blir omdannet til den fraktbare
formen LNG).
• Verdens første autonome containerskip blir bygd på Vard Breivik med levering i 2020 og skal
være autonom i 2022.
• Generell markedskorreksjon

Jeg tror vi vil se aksjonærverdier speilet 18-22kr aksjen frem mot vinter(som er høysesong for LNG shipping - har historisk startet i oktober) 2018-2020. Det er Spessielt 2019 som utmerker seg for investeringscaset.

Disclaimer:
Jeg er allerede høyt eksponert FLNG, og stiller dermed bias, men har likefullt første Price Target på 18kr nå i høst/vinter.
Redigert 04.09.2018 kl 16:32 Du må logge inn for å svare

Har du oversikt over hvor mange nye båter som kommer etter 2020? En av de störste risikoene er vel at markedet blir bygd i hel etter 2020. Det er vel en av grunnene til at markedet ikkje vil prise aksjen höyere.
addyfred
04.09.2018 kl 17:11 2839

Grunnen ligger vel også i at Flex har underprestert litt i det siste.
Dog, de har fått levert båter, kjørt de inn og vi nærmer oss høysesong. September er imidlertid en skummel måned, men jeg har også sterk tro på LNG befrakting fremover.
Bingo123
04.09.2018 kl 17:35 2805

Mye sterk tro. Samme har det vært i LPG sektoren nå i 2 år men aksjekursene har bare gått nedover
addyfred
04.09.2018 kl 18:31 2763

Dog, der har ratene vært en eneste stor skuffelse de siste to år.

Ratene er over BE for betrakterne p.d.d. i LNG-shipping :)

Tror problemet i kursutvikling har vært "en fugl i handa er bedre enn 10 på taket".. dvs de har ikke klart å bevise. Jeg tenker at når de leverer god utilization på gode rater til q3 står kursen i 15.Husk at de frem til slutten av q2 kun hadde 2 båter, nå har de 4. Frem til da kan den fint gå på forventninger.
really
05.09.2018 kl 07:34 2522

Tror du får rett der H-Capital.
Det er nå det begynner. Ratene har strammet seg til over sommeren og med økt aktivitet utover høst og vinter vil ratene sannsynligvis stige videre til tross for en del nye skip i høst.
FLNG har heller ikke vært skikkelig innarbeidet, som har resultert i for mye dødtid både i Q1 og Q2. Det bedres etter hvert.
De har grei risikostyring som begrenser nedsiden om ratene ikke skulle utvikle seg helt som ventet. To skip på TC og i hvert fall et av dem har rater som gir solide marginer.
d12m
05.09.2018 kl 07:52 2492

Nja, vet ikke om vi skal forvente oss for mye av Q3, men det gjør ikke allverdens for min del. LNG er et vinnersegment i årene som kommer og da er det enkeltkvartalet vi er i nå heller ikke så viktig i mine øyne. Q4, derimot. Det er kvartalet hvor jeg forventer at det skal skje saker og ting.

dnb viser i dagens sektoroppdatering at det kun er bestilt 11båter med levering 2021-2022
d12m
05.09.2018 kl 09:32 2359

DNB idag
Innen LNG-sektoren er etter vårt syn nå Flex LNG det mest foretrukne alternativet. Selskapet er på våre estimater verdsatt med en P/E på 4.4x basert på estimatene for 2020 og dermed betydelig lavere enn de nærmeste sammenlignbare aktørene. Med forventninger om et stigende marked for LNG-shipping, og dermed også stigende rater, er en kontraktsdekning på rundt 10% for 2019 etter vårt syn også en attraktiv posisjonering. Flex LNG stengte i går på NOK 11.70 pr aksje og vi har en kjøpsanbefaling med et oppjustert kursmål på NOK 18.80 pr aksje.
007
05.09.2018 kl 09:35 2351

Mulig jeg er tungnem, men hvorfor anser du verdens første autonome containerskip som en risk?

Det blir forøvrig interessant å se hvordan LNG-prisene vil påvirkes av at Japan som er verdens største importør av LNG, dramatisk reduserer sitt forbruk.

https://www.lngindustry.com/liquid-natural-gas/03092018/nuclear-restart-in-japan-threatening-asian-lng-demand/


Veldig langsiktig vil autonome båter være trussel mot all shipping. Blir ny runde med survival of the fittest
007
05.09.2018 kl 10:16 2286

Jeg antar at shipping vil ta i bruk ny teknologi når det er mulig og lønnsomt. Over tid vil bransjen mest sannsynlig operere autonome skip. Om jeg skal driste meg til å synse litt, så vil jeg anta LNGC vil vær ett av de siste segmentene som blir fult ut autonom av følgende hovedgrunn:
Dyre skip. Finansieringskostnad er høy ift annen driftskostnad slik at lønnsomheten ved autonomi vil bli lavere enn for øvrige segmenter og i mindre grad presse frem utskifting/skraping utover normal syklus.
larserne
05.09.2018 kl 10:53 2247

Diskusjon om Autonome skip er et yema som bør diskuteres separat av LNGC markedet. Det tok 25 år fra de første elektroniiske sjøkart ble introduserrt til myndigheter godkjente slike kart. Ytterligere 10 år før elekstronske kart ble et regelkrav. Men, det er selvfølgelig vanskelig å spå, men at dette tar laaaang tid er sikkert. I mellomtiden skal marked-segmentet for frakt av LNG mye høyere enn det er idag. FLNG er i startgropa nå. Et klart kjøp på disse nivåene!
really
05.09.2018 kl 11:06 2227

Og hva har autonome skip med transport av LNG å gjøre?

I min enfoldighet trodde jeg transport av LNG ble styrt av avstand mellom produsenter og forbrukere og volum på tilbud og etterspørsel, altså tonn/mil.

Om du tenker på at skipene skal bli gammeldagse så er ikke det noe som skjer fort og de som ser langt frem vil ha tilpasset seg i god tid. JF selskapene er vel ingen sinker i denne sammenhengen. Det kan jo være derfor et av skipene er solgt med leaseback i 10 år.

En annen sak er hvor stor bemanning er det på et LNG skip? Og hva er kostnaden med denne bemanningen?

Forskjellen få forrige generasjon og MEGI motor ser ut til å ligge over 10 000 USD/d. Jeg antar at bemanningskostnader liver vesentlig lavere enn dette, slik at den rene innsparingen ikke er all verden i det store bildet. Det kan jo være andre innsparinger også etter hvert, knyttet til optimalisering av hastighet, kostnader ved havneanløp f.eks. Men det er langt frem.
Ka'l
05.09.2018 kl 15:53 2138

Flex går sterkt i dag og er allerede langt oppe på vinnerlista med kurs 12,15kr. Ender kanskje på 12,30 i sluttauksjonen på sin ferd mot kursmålet 18kr?
K

DNB foretrekker tydeligvis Flex men ser større oppside i Golar. Det samme gjør jeg.
larserne
11.09.2018 kl 15:03 1757

Ny anbefaling idag.. Denne gang teknisk anbefaling!

Bare å øke eksponering her..
Flex melder om 110k rater FØR høysesong!
Redigert 12.09.2018 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
larserne
12.09.2018 kl 13:57 1529

H-Capital, regner med horden kommer nå, og dem er med fra svært lavt nivå... Regner med oppdaterte analyser fra div analytikere kommer fortløpende nå!
larserne
27.09.2018 kl 13:41 1198

LNG - uke 39
SPOT MARKET (usd/day) This week Last week Low 2018 High 2018
East of Suez 155-165'cbm 100 000 90 000 35 000 100 000
West of Suez 155-165'cbm 90 000 85 000 44 000 90 000
1 yr TC 155-165'cbm 86 000 84 000 52 000 86 000

FLNG - Megi typistk 15000-20000 høyere!
Redigert 27.09.2018 kl 13:42 Du må logge inn for å svare