Akjonærliste mm

lll8lll
04.09.2018 kl 09:49 3655

Veldig bra, takk :-)
felex
04.09.2018 kl 11:31 3634

Fin kurs til å laste litt mer vis en har mulighet, fylte på selv med litt over 13k i dag
felex
04.09.2018 kl 19:36 3580

Fikk i dag svar på en gammel mail fra koa med et vedlegg, legger det ut her og det de nevner er vel vi fleste opplyst om ;-)

Oversikten som viste de 20 største aksjonærene i KA, som var daglig oppdatert, er ikke lenger tilgjengelig etter diskusjon med ledelsen.

Som man kunne se på oversikten viste den at flere av de største aksjonærene bruker nominelle konti til sine eierposter, som gjør det vanskelig å vite hvem som vekter opp og ned i KA. Bak den samme nominelle kontoen (for eks. Morgan Stanley), kan det nemlig ligge mange forskjellige aksjonærer.

Utover dette, vil jeg minne om viktige regelendringer i verdipapirloven som fra 1.1.18 har økt antallet flaggegrenser. (Mao. plikten for investorer å gi beskjed til børsen når de passerer en viss eierandel.) Flere flaggegrenser burde gi bedre informasjon om beholdningsbevegelsene til de store aksjonærene, enn før.

Du kan lese mere om dette her:

https://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Om-Oslo-Boers/Nyheter-fra-Oslo-Boers/Nye-regler-for-boersens-aktoerer-fra-1.-januar-2008

http://forumbilder.se/H82DJ/vedlegg-i-mail-fra-koa

Ha-ha. Diskusjon i ledelsen om publisering av topp-20. Da har de lite å fylle dagene med. Innsparingspotensialet er nok større ved å kutte litt der, fremfor i publiseringen av topp-20.

Det er vi som er aksjonærer som bestemmer hva som er relevant informasjon for oss, ikke ledelsen i selskapet.
Redigert 04.09.2018 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
felex
05.09.2018 kl 12:10 3445

Slik som handelen har holdt på disse dager minner ekstremt om msi (gbr) de satt urørt sist uke så er spent på liste til uka, kan ikke huske at det har vært så elendig omsetning dag etter dag så lenge jeg har fulgt med.
Mye tyder på at de som sitter inne nå holder på aksjene sine, men det er alltid en robot som hiver seg på salg / kjøps postene men det jobbes hart for å få tak i noen og ende i pluss etter børsslutt.

Noen som husker når koa pleier å starte tilbakekjøp av egne, har ikke det pleid å være uti november ?
Redigert 05.09.2018 kl 12:32 Du må logge inn for å svare

Ja imponerende hvor flinke disse folka er. Ligger nok en del stopplossordre og noen som må selge hvis kursen faller til en viss kurs så her jobbes det iherdig for å komme ned til dem,tror nå jeg da:=) Har hele tiden ment at stoppen skulle være på 9,30 men klarer dem å skvise ut overstående scenoario så kan det fort dra videre ned på 8 tallet. Spennende:=)
felex
05.09.2018 kl 12:40 3420

Det stopper når de ser at det ikke er så mye å hente, de må tross alt selge ut noe for å droppe kursen. Tidligere i år når de kvittet seg med 16 - 18 mill akser og de kjørte den ned til rundt 8.60 , så mener jeg de fikk de tilbake på et snitt på 9.30 -9.40 muligens tett oppunder 9.40 og så var det emien som var på 9,50. Kom gjerne med noe vis jeg skulle være helt på Bærtur ;-)

Å så imponerende er det ikke fryktløs for det er robotene som gjør jobben, men kynisk ovenfor oss vanlige og ser du på ordredybden nedover så er det ingen ting som ligner på noe stopp loss
Redigert 05.09.2018 kl 13:08 Du må logge inn for å svare

Takker så mye for god info og greit å få frem hva dem har gitt i snitt for aksjene for de som ikke vet det. Ja i mitt hode så er 9,30 stoppen uten at dem skal tape penger på å holde på sånn med disse robotene. Du gjør forresten en bra jobb med å informere her på forumet Felex.
felex
05.09.2018 kl 13:39 3378

Hadde vært moro nå vis det er som jeg tror ang msi gbr at når de nå er ferdig så bare plukker de alt de kan oppover, har jo sett det utallige ganger før. Lov å håpe

Ikke rare postene som ligger på salg oppover til 10`ern

Tid

Pris

Volum
For de som ikke ser hvordan de holder på fra 9.50 til 9.43 på noen hundre aksfer

15:04:35 Ned 9,43 254
15:04:34 Ingen endring 9,46 252
15:04:34 Ingen endring 9,46 74
15:04:34 Ingen endring 9,46 335
15:04:34 Ingen endring 9,46 651
14:50:48 Ned 9,46 637
14:50:48 Ingen endring 9,47 666
14:50:48 Ned 9,47 1 500
14:49:41 Ingen endring 9,50 289
Redigert 05.09.2018 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
felex
06.09.2018 kl 15:04 3286

Da er klokka passert 15.00 og det er omsatt for kr 2.14 mill det sier vel litt om hvor vanskelig det nå er å øke beholdningen nede på denne kursen
Redigert 06.09.2018 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
felex
10.09.2018 kl 10:02 3127

Se gutta øverst på lista, dette er gull og hva skrev jeg ang msi (gbr) på onsdag ?

http://forumbilder.se/H8301/koa-liste-10-09-18

Omsider fikk jeg komplett liste. Den satt nokså langt inne. Personen jeg snakket med har en tittel som indikerer at dette bør være kjent stoff. Masse snakk rundt grøten om at slike lister ikke forteller noe, og bla-bla-bla. Vedkommende virket en smule utilpass, og det styrker min oppfatning om at de helst ser småaksjonærer parkert på sidelinjen.

Vedkommende hadde lest min mail som jeg aldri fikk svar på, og der sto det tydelig at jeg ønsket komplet liste. Likefullt får jeg dagens topp-20. Ny mail med henvisning til Næringsdep. Nå kom hele. Det er bare for dumt at de kaster bort tid på slike ting når lovverket er så tydelig.

Jeg har lagt den inn i en xlsx sammen med den som Skatteetaten har offentliggjort for siste årsskifte. Jeg har bevisst slettet den kolonnen som viser fødselsdato / foretaksnummer i filen fra KOA, for det er ingen grunn til å la slike ting flyte rundt. Det har ingen betydning for å finne ut om noen har kvittet seg med mange aksjer. Hvis noen vil ha en komplett liste får de ta en telefon til KOA.

Filen ligger på en gratistjenste som utløper om 2 døgn.

https://volafile.org/r/nntcdukr
Redigert 10.09.2018 kl 20:51 Du må logge inn for å svare

Takker så mye for jobben dere gjør Felex og Telefusken. Det var da voldsomt til økning på MSI forrige uke. Ja dette er gull og må være på kanten av loven å manipulere en aksje for å berike seg selv på denne måten dem holder på. Er ikke manipalusjon ulovlig? Her er jo alle beviser på manipulasjon.. Kanskje noen tar tak i saken?
felex
11.09.2018 kl 13:26 2927

Telefusken var det fra koa du greide å få ut liste eller kontofører ? Sitter med akkurat det samme inntrykket de ganger jeg bar bedt om lista, først sendt en mail, men får ingen respons og når jeg ringer så er det som at personen kommer med et sukk og svarer med at er det du som har sendt mail også svarer ja og ok jeg skal sende den over. Dette er kontofører.

Spennende å se hvor langt ned dem klarer å jobbe den ned. Trodde en stund at 9,30 var bånnen hehe. Nå som vi skal ned på 8 tallet så tar jeg en ny gjetning at stoppen er på kr 8,80. Håper jeg får rett denne gangen og at vi ikke skal lengre ned:=)

Jeg sendte først en mail til post.kongsberg@ka-group.com som gikk på rundgang, men uten å få noe svar.

Deretter ringte jeg KOA på Kongsberg 32770500 siden de femstår som det norske administrasjonssenteret.

Jeg sa bare at jeg ønsket aksjonærliste, og ble satt rett over til den jeg snakket med. Det kan være at vedkommende sitter i Sveits, men i følge Foretaksregisteret er selskapet godt planta i Dyrmyrgata 48 på Kongsberg, så jeg brukte det norske nummeret selv om de påstår at hovedkontoret nå er i Sveits.

Jeg la ved den kopien fra Næringsdep da jeg forklarte at det faktisk var komplett liste jeg ville ha. Prøv først med en telefon. Det kan være at de har blitt litt klokere på regelverket nå.

Det er vel ikke hemmelig hvem jeg snakket med, men jeg tror handlingne er styrt fra oven, så jeg behøver ikke å henge ut noen nå. Vedkommende er heller ikke primærinnsider i følge Oslo Børs, så det er ukjent hvor mye strategi som er kjent.

Hvis de leser med her, bør de forstå at det er vi som er aksjonærer som bestemmer hva som er relevant informasjon. Det blir for dumt for meg når de begynner med argumetasjon av typen "vi holder disse listene for oss selv så du ikke skal bli forvirret i hodet ditt".

I tillegg kom det en tåpelighet om at det ville bly mye jobb hvis 4000 aksjonærer skulle be om liste hele tiden. Javel. Det er derfor noen har oppdaget internett som en grei måte å kommunisere et budskap til mange. Det er nok ikke så mange som kommer til å mase om komplett liste, men det er klart at de som normalt ville vært fornøyd med topp-20 like godt kan be om den komplette når de først må kontakte dem.

De hadde visst "vurdert frem og tilbake, og sett hva andre selskap også gjorde, og funnet at de kunne kutte topp-20". Deres valg, deres problem, vil jeg mene.

felex
11.09.2018 kl 18:30 2827

Godt jobba Telefusken og ser ikke ut som det er noen andre som bryr seg om lista innpå her, så tror ikke jeg gidder å legge den ut til uka.
lll8lll
11.09.2018 kl 19:00 2803

Å joda, det er det. Setter stor pris på at listene blir lagt ut her. Det er uhørt at de har fjernet infoen fra hjemmesidene sine.

Jeg prøver å tygge meg gjennom det jeg fikk, og sammenlikne med den fra Skatteetaten ved nyttår.

Det står en del aksjer uten noen eier eller anen identifikasjon i den fra Skattetaten. Det er 177 886 352 akjser fordelt på 159 eiere. Jeg har ikke prøvd å sammenlikne den med lista fra KO som har eier på alle. Jeg skal se litt på det senere en gang.

Bortsett fra det, har eiere som var der ved nyttår, og som nå er ute solgt ca. 75 mill aksjer. Det ser ut til å være ca 735 aksjonærer.
KLP / Nordea / Vibrant fond har solgt 45 928 722 av disse.
Det har kommet andre store eiere til enn de som handler via MSI. Totalt er det nå ca. 100 færre eiere enn ved nyttår, så det betyr ca. 600 nye av alle slag.

Det er noen slengere som har solgt seg ned siden nyttår, men også mange som har kjøpt seg opp, så det ser ut til å gå ca. i null der.

Det som overrasker litt, er at det ser ut som om den typiske småspareren ikke har solgt seg ut.

En korreksjon:
"Bortsett fra det, har eiere som var der ved nyttår, og som nå er ute solgt ca. 75 mill aksjer. Det ser ut til å være ca 735 aksjonærer.
KLP / Nordea / Vibrant fond har solgt 45 928 722 av disse."

Nordea dukket opp et annet sted i lista. De har ikke solgt 25 179 991 aksjer. Det betyr at det ble solgt ca 50 mill av de som hoppet av siden nyttår.. Nordea-fondene har økt til 27 889 044.

Jeg driver og teller opp hva nye aksjonærer har skaffet seg.
felex
17.09.2018 kl 09:29 2449

Oppdatert liste, 20 største innehar nå 71.58%

http://forumbilder.se/H83LT/koa-oppdatert-liste-17-09-18
Redigert 17.09.2018 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
carpe
17.09.2018 kl 20:31 2368

Bruke så mye energi og så mye tid på å fintelle KOA sin aksjonærliste1 Hva i all verden mener dere å oppnå med dette?

Kan du ikke finne deg en annen tråd å spamme?
Denne tråden handler om aksjonærlista. Da er det den som er interessant, ikke hva du ikke klarer å forstå.
carpe
18.09.2018 kl 18:07 2247

Når du nå finteller kan du jo putte på 25000 aksjer som CEO H.Jensen kjøpte idag til 9,215. Lykke til med opptellingen!

Carpe! Synes det er veldig dumt av deg å holde på sånn du gjør. Her er det faktisk mange som følger med nøye på den aksjonærlista. At du synes lista er totalt uinteresang er helt greit,men er det ikke bare å holde seg unna denne tråden og heller la oss som synes den lista er veldig viktig få diskutere her inne.. Jeg har faktisk tjent en del med å følge med på lista og hva MSI foretar seg.
carpe
18.09.2018 kl 18:45 2222

Jeg tar poenget ditt og skal slutte å kommentere mer. Lykke til videre med å trade KOA og å sitte igjen med gevinster. det er godt gjort men ikke noe for meg.

Carpe! Det går bare bra. Alle signaler som jeg ser for tiden tilsier at Koa er i bevegelse oppover og da runder vi 10-11kr fort. Snart ny kvartalsrapport :=) Ønsker deg en fin kveld og håper vi alle tjener masse pæng på Koa.
carpe
21.09.2018 kl 06:30 2058

Veldig synd at ikke KOA får være med på den oppgangen vi nå ser i markedene.
felex
21.09.2018 kl 10:03 2004

Du har ikke forstått en dritt av hva som skjer, selv om vi har matet deg med teskje

Carpe! Ikke for å være slem men Felex har rett ang at du ikke har skjønt hva som skjer og derfor disse aksjelistene er så viktig. Vi er flere som har prøvd å forklart deg hva som foregår. Eneste jeg kan tilføye i saken at nå er det stor fare for at vi rykker et stykke opp jo nærmere vi kommer q presentasjon:=) Tror vi alle kan glede oss.
lll8lll
21.09.2018 kl 11:08 1965

Må bare henge meg på her.

Det hovedaksjonærene driver med i KOA (via MSI) har pågått over så lang tid, og er så tydelig å se, at det ikke kan avfeies som konspirasjonsteorier.

Det er sannsynsynligvis helt lovlig også, men det plagsomt.

Den ukentlige oppdateringen av aksjonærlisten gir oss et litt bedre innblikk i hva de holder på med, og gjør det mulig å tilpasse seg dersom man trader.

Jeg tenker de ønsker å kjøpe seg mest mulig opp i over en 3-5 års periode, parallellt med at de optimaliserer driften og kutter kostnader (eller "pynter brura" som det som regel kalles), og deretter selge seg ut. Frem til da ønsker de å akkumulere flest mulig aksjer til lavest mulig pris, og dermed trader de med et volum som er stort nok til å påvirke kursen, og forsterke / utnytte tekniske signaler.

At de trader dokumenteres i aksjonærlisten (og det er vel derfor de ikke liker den er lett tilgjengelig (ok - siste kommentar var konspiratorisk...).

felex
21.09.2018 kl 12:19 1936

Fint at det er noen flere som kommer med meninger innpå her, koa trådene har vært ekstremt døde og det kan jo også være greit når man ser hvordan andre selskaper blir spamma med masse dritt.
Er ikke så opptatt av hva kurs den slutter på, men er spent på om vi ser en annen sluttauksjon enn vi har gjort de siste uker.

Ble en fin stutt på uka greit volum og auksjon ble det plukket for ca 1.5 mill, fortsettelse følger til uke, sikkert litt opp å ned men volumet er tilbake å veien er opp.
Redigert 21.09.2018 kl 16:33 Du må logge inn for å svare

Årsaken til det vi ser nå, er å finne her:

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2015/11/Krever-ekstraordinaer-generalforsamling-i-KOA

https://www.laagendalsposten.no/nyheter/naringsliv/kongsberg-automotive/aksjonarer-om-ka-langt-unna-potensialet/s/5-64-127208

https://www.dn.no/kongsberg-automotive/aksjonargruppen-som-vil-bytte-ut-styret-har-fatt-overveldende-stotte/1-1-5527950

De har holdt på lenge. Inntil i fjor klarte de å holde kursen mye lavere, men de måtte gi opp. Nå prøver de å holde den under 10. Det som avgjør kursen fremover avhenger av om noen faktisk vil selge så billig. Hvor mange aksjer kan man forvente er salgbare til en gitt kurs? Det er dette som er interessant med komplett liste, ikke om Jensen har kjøpt 25k til. Ukentlig topp-20 viser at MSI i England og USA bytter aksjer, men ikke hvem som er faktiske eiere. Likevel er det interessant at det er de to som er mest aktive. Forøvrig har ikke Jensen aksjene i eget navn, eller i et norskregistrert AS hvor han har formell posisjon.
Redigert 21.09.2018 kl 17:52 Du må logge inn for å svare
felex
03.10.2018 kl 14:05 1358

Collin er du innpå her å følger med lenger ? Hadde vært moro å hørt hva du mener om koa akkurat nå, merkelige greier ang kurs skulle nesten tro det er et oppkjøp på gang.
felex
08.10.2018 kl 12:07 1180

Akkurat som forventet, pyntet seg bra topp 20 - 71.58 % Goldman økte med over 4 mill aksjer.
Håper noen har interesse av den, enkelte vet jeg ikke klarer å lese den.
http://forumbilder.se/H8CIC/lista-08-10-18

Legger ut topp 42 for de med litt mer interesse, så kan vi se hvor langt ned på lista en må for å se hvem som har kvittet seg med de aksjer topp 20 har beriket seg med, men dessverre lista er ikke lang nok ;-)
http://forumbilder.se/H8CID/topp-42
Redigert 08.10.2018 kl 14:05 Du må logge inn for å svare

Meget bra jpbbet felex😊👍

Takk.

Husk at du får komplett liste hvis du maser litt på dem i Kongsberg.
Jeg har ikke bedt om ny, for det er åpenbart at disse "noen" fortsetter å handle.
felex
08.10.2018 kl 18:16 1037

Har fått en grei dialog med kontofører telefusken, så gidder ikke pese på koa.
noenytt
10.10.2018 kl 10:31 894

Hei, er det noen som har peiling på hva som skjer med KOA? har ikke sett maken før.

Veldig liten omsetning hver dag på fallende kurs. Her må det være en aktør som kjører kursen ned for å plukke aksjer på SL og aksjer som er belånt. KOA er vel et selskap i vekst?
noenytt
10.10.2018 kl 11:03 851

Det jeg ikke forstår, de har jo vært i vekst og hatt store utsikter. hele greie er merkelig.
noenytt
10.10.2018 kl 11:04 848

skulle vært veldig gunstig å kjøre på disse kursene. rart at det er så liten omsettning.

@ noenytt

Kan liten omsetning tyde på at ingen ønsker å selge, og at de handlene som blir gjennomført, er mellom parter som "snakker sammen", f.eks engelsk og amerikansk MSI?

Er det mulig at "noen" har et ønske om at kursen skal være lavest mulig?

Kan det være en sammenheng mellom null info fra selskapet og "noens" mulige ønske om lav pris?

Ja kjøper den telefusken:=) spennende og jævlig irriterende å se hvor langt dem klarerå kjøre kursen ned. Kan umulig tenke meg at dem klarer å kjøre den under 5 kr men nå tror jeg faktisk alt er mulig. Tipper 40 øre ned til i morgen. Årets bomkjøp for meg dette desverre. og er nok mange som sier nok er nok og selger til MSI. Lykke til alle sammen som set penga forsvinne noe for jævlig fort hehe

Jeg er litt overrasket over hvor få småsparere som hoppet av fra nyttår til den listen jeg la ut for en stund siden. Kan tyde på at de som har kjøpt, ikke har hastverk.

Jeg har ikke tid til å rote med komplette lister nå, men når ting roer seg, kan jeg få tak i en ny komplett liste for å se hvem som hoppet av. Det er litt mye jobb å sammenlikne den jeg fikkk fra KOA med den som skatteetaten har publisert fra årskifftet, for de skrver navnene på aksjonærene forskjellig. Begge bruker helt sikkert fullt fødselsnummer som kilde, men de forkorter navn ulikt. Neste gang jeg får fra KOA bør det gå bedre. Der står fødselsdato (som jeg valgte å ikke legge ut på nettet), og med fødselsdato i en ny liste blir det mye enklrer å vaske dem. Da kan vi se endringer fra i høst.

Nå kan jo alle få fullstendig liste ved å mase litt på kontoret i Kongsberg, så det er ikke noen hemmeligheter her. Det skader ikke om flere plager dem litt heller. De vet nå at lister skal utleveres på forespørsel, selv om deres vurdering er at det er for koplisert å tolke innholdet for oss amatører.

Spesielt til deg fryktløs:
Jeg har ingen negative ting å si om din vurdering av at prisen går ned, men husk på at det er en smule risikosport å vedde mot noen som har 100+ mill aksjer å leke med. Det har snudd fort før, og det kan snu fort igjen. Selv om Kongslie har "bommet" på kursmål 15, betyr det ikke at han har feil. Han har bare en lengre horisont en deg.
noenytt
11.10.2018 kl 06:28 596

@telefusken

ja jeg tror dette er en som spiller mot seg selv og plukker noen aksjer hele veien av småsparer som selger. Hadde flere solgt hadde selvsagt omsettningen være mye større. Bare skremede at de klarer å manipulere kursen så mye og uten at noen synes nivåene er en god kjøpsmulighet.

For at noen skal se en kjøpsmulighet, må de vite om aksjen... Er det en sammenheng mellom manglede kunnskap om aksjen, og dagens ledelses arbeid med å si minst mulig, mon tro? Dagens ledelse ble som vi vet innsatt av en gruppe aksjonærer som dukket opp fra intet og krevde nytt styre.