Overgang til elbil fjerner ikke køene

Volven
01.09.2018 kl 10:59 1182

Baksidas råd til tobarnsmoren Alexandra i Rogaland er å kjøpe el-bil. Da slipper hun og familien unna bompengene. I tillegg slipper de unna de andre miljøavgiftene, engangsavgiftene avgift på CO2-utslipp, vekt, merverdiavgift, +25 % omregistreringsavgift på alt sammen, trafikkforsikringsavgift, drivstoffavgifter, CO2-avgift på drivstoff, + 25 % mva på drivstoffutgiftene. Så tilsammen vil hun gå en halv million i overskudd hvis hun følger Finansavisas privatøkonomiske råd.

Og ja, vi følger Finansavisas råd. Men vi kjøper stort sett nye el-biler, ikke bruktimporterte Mitsubishi i-Miev til 60000 i innkjøp, for det finnes knapt el-biler i Tyskland. Problemet som etterhvert er i ferd med å oppstå, er at alle kjører elbil, også de som tidligere gikk, syklet eller brukte kollektivtransport til jobb og fritidsaktiviteter. Og etter noen år så er køproblemene blitt enda verre enn før, støy og støvproblemene de samme som før, men ikke noe NOx og sotpartikler. Da må el-bilene også belastes med bompenger og de må betale enda høyere engangsavgifter enn de som ble pålagt bensin- og dieselbilene, for el-bilene må dekke opp for tapet av drivstoffavgiftene i statskassa. I tillegg kommer det virkelig store tapet når alle bensin- og dieselbilene skal vrakes fordi det lønner seg for familiene å gå over til el-biler, antakeligvis flere hundre milliarder om ikke det finnes et marked for bruktbilene ute i verden, men da hjelper overgangen i Norge fint lite med tanke på å redusere global oppvarming - som vel var hele vitsen med subsidieringen i utgangspunktet.

Regnestykket blir dermed et helt annet når vi regner samfunnsøkonomisk på dette enn det baksidas journalist (med tre mnd på handelsskole og sannsynligvis stryk på eksamen) er i stand til.
Redigert 01.09.2018 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
02.09.2018 kl 09:43 1080

Helt korrekt Volven - det er bompengene som vil fjerne køene, ikke elbilene.
mishka
02.09.2018 kl 10:26 1051

Og at folk flest finner seg i dette er aldeles utrolig.
For en jævla hjernevaska saueflokk det norske folk har blitt.
Volven
19.05.2019 kl 19:04 264

Overgang til el-biler fjerner definitivt statens, kommunenes og i særlig grad bompengeselskapenes inntekter. Jeg har sluttet å kjøre bil til Oslo. Kanskje kjøper jeg snart en El-bil, så kan jeg vurdere å begynne å kjøre inn til og inne i byen igjen, men jeg liker best tog eller sykkel. Sykkel aller best fordi det er gratis mosjon, dog livsfarlig. Jeg blir nesten kjørt ihjel av store Teslaer hver dag.

"Bompengeinntektene i Oslo én milliard kroner lavere enn planlagt. Bompengeinntektene for Oslopakke 3 blir én milliard kroner lavere enn planlagt. – Det blir tøffere prioriteringer fremover, sier Arild Hermstad (MDG), byråd for miljø og samferdsel." (Aft)

Hvis vi som har bensin- og dieselbiler slutter å kjøre gjennom Oslo eller til Oslo, så får ikke Oslo inn fem øre i bompenger. De fortjener ikke bompengene, egentlig burde motorveiene gått utenom Oslo.
Redigert 19.05.2019 kl 19:07 Du må logge inn for å svare
Volven
20.05.2019 kl 15:41 152

"Finansminister og Frp-leder Siv Jensen innkaller de andre partilederne i regjeringen til møte for å diskutere bompenge-krisen. Hun sier stat og kommunene må bla opp med mer penger for å skjerme bilistene." (E24)

Så ender det opp med at staten betaler alle veier med oljepenger, og køene består inn til byene fordi befolkningsøkningen rundt de store byene er den store katastrofen i tillegg til at stadig flere kjører bil, dramatisk økning i el-biltrafikken pga subsidiene.