Olje

oto1
27.06.2018 kl 23:56 3920

Helliuhell

Det er ikke noe galt i regnestykket til sjelpner39 sitt regnestykke.
Det tar dog utgangspunkt i en produksjon på 15k/dag, altså best case basert på intervall gitt av operatør.

Mitt ankepunkt er at selv om lisensen kan produsere bra og ha bra inntjening, så er det ikke mye PEN ser til de pengene. i alle fall ikke i første omgang.
De har et lån på usd 12 mill som skal nedbetales først, så selv om PEN nok får noen kr, så vil mesteparten gå til lånet.
Og så skal det selvsagt investeres omtrent tilsvarende beløp i fase 2, som PEN må finansiere.

Og så kommer Ruche utbygging som også skal finansieres, så PEN vil ikke få nevneverdig cash fra dette på flere år.

Når alle investeringer er tilbakebetalt, så reduseres i tillegg nettoen, så det å regne P/E basert på cost inntjening blir ikke riktig heller, men det er nå så.

Det å anslå en "riktig" pris er umulig, og alle forsøk blir garantert feil.
Riktig kurs kan være 10, den kan være 20, den kan være 50.

Per nå er det for mange ukjente til å anslå særlig mye.
Aje kan være verdt 8-10 kr7aksje, eller et evig utlegg.
Tortue kan produsere 10-15k, lavere, eller høyere.
Ruche kan bli utbygd, eller ikke, de neste 2 årene.
Oljeprisen kan gå opp, eller ned.
De kan finne mye mer olje på dussafu, eller ikke.

Jeg er her for turen, og basert på nåværende plan skal jeg være tom om kursen når 35 (med 25 i snitt salgskurs).

Men inntil videre så tror jeg at kursen har nådd en aldri så liten grense inntil det skjer noe mer.
Funn på Ruche brønnen bør gi oss et par kroner til, og så får vi se hva produksjonen blir mot slutten av året.

Så jeg har ikke tenkt meg noensteder enda, og det er fint å kunne trade inn noen kroner mens man venter :)

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.