Olje og Energi

Fluefiskeren
15.06.2018 kl 10:21 2640

Sierra Leone ja. Legger inn mine tanker om dette. La det opprinnelig ut på det gamle forumet og som vanlig uten respons

Innlegg av: Fluefiskeren (15.06.18 09:29 ), lest 198 ganger
Ticker: APCL
Endret: 15.06.18 09:41
RE^1: APCL - Sierra Leone in fourth bid to launch oil sector....
Sierra Leone lisensene er på godt og vondt.La meg ta de gode sine føst.

• Etter ressursoppdateringen er det store prospektive ressurser i størrelsesorden 2500 mmboe. Det er enormt mye for et så lite selskap som APCL. På linje med Johan Sverdrup i Nordsjøen ( bare at her er olja funnet selvsagt).
.
• Husker en presentasjon West holdt for noen år siden. Han brukte liten tid på Sierra Leone, men la til at Stuart Lake (forrige CEO) ble helt lyrisk i stemmen hver gang han snakket om et prospekt her. Lake var petroleumsgeolog av utdanning (tror jeg) og en annerkjent «oljesnuser»

Så over til det negative:

• Jeg er redd for at tiden kan løpe ut for selskapet også her. Fra børsmelding 5. desember 2017

«The Second Extension Period will expire on 23 April 2019 for the SL-03 licence and on 17 September 2019 for the SL-4A-10 licence should the Subsidiary Companies commit, prior to 1 November 2018, to drilling one exploration well in each licence area during the remaining term of the respective licence. During the next 12 months, the Subsidiary Companies will be utilising State owned well and seismic data, together with existing seismic data, to further de- risk the licences prior to deciding to commit to the drilling of an exploration well on each licence (which must be drilled prior to expiry of the respective Second Extension Period, if the Subsidiary Companies commit to drilling).»

De må altså bore en brønn innen 23. april 2019 i den ene lisensen og en innen 17. september 2019 i den andre. I tillegg må de ta en «drill or drop» avgjørele innen 1. november iår. Det igjen må vel bety at de har fått inn en partner før den tid. Da har de vel bare tiden og veien. Den pågående fjerde lisensrunde gjør det vel neppe lettere da mange av de aktuelle selskaper nok avventer resultat av lisensrunden.

• Den store dybden. Her er det all mulig grunn til å bli forvirret da den samme meldingen som over sier:

«The ultra-deep water (3,000 – 3,600 metres) setting of these licences has received limited industry interest during the low oil price environment in the last few years. »

Derimot viser kartene at deler av prospektene ligger på havdypde helt opp til 4000 m og høyere. Se f.eks. kartet på side 16 på selskapets aprilpresentasjon fra ifjor. Veldig dypt er det uansett.

http://www.africanpetroleum.com.au/system/files/uploads/financialdocs/Corporate%20Presentation%20Apr%202017.pdf

Summa summarium så vet jeg ikke selv om jeg skal være heftig og begeistret eller tvert om svært avholdende. Hver og en får gjøre seg opp sin egen mening og jeg oppfordrer til en saklig diskusjon.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.