Fond

TB
06.06.2018 kl 15:07 2510

Ved langsiktig sparing får du mest ut av høy andel aksjer og lave kostnader. Et globalt indeksfond, evt et faktorfond, vil da være passende. Jeg har opprettet en egen aksjesparekonto for hvert av barna, men i mitt navn. Da betaler jeg selv evt skatt på formue og aksjeutbytte, og anser det som en del av sparingen til barna. For eldstemann kjøper jeg også noen enkeltaksjer, men da hovedsakelig av pedagogiske grunner, så snakker vi sammen om kursendringene og hva det henger sammen med - hun er da så gammel at hun må begynne så smått å forberede å ta ansvar for egen økonomi. Utbytte blir da brukt til ytterligere innbetaling til fondssparingen. Fordelen med å spare til barna i eget navn er også at de overtar da ikke automatisk midlene ved fylte 18 år, midt i russetiden, og jeg kan sette betingelser for når kontoen overføres til dem. Ulempen er som nevnt at jeg må skatte selv av utbytte, og ved formueskatt inngår verdien av sparingen i min formue.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.