Bil og motor

Basse
12.04.2018 kl 17:01 1721

Superspinal
Hyttemarkedet viser tydelig at folk ønsker å rømme fra byene så snart de har økonomisk mulighet til det. Diesel selger godt både brukt og nytt over hele landet, >99% av alle yrkesbiler som omsettes har dieselmotor. Leasing domineres av bensin, det er finansieringskampanjene som trekker markedet der.

Brukte batterier er steindødt. Kostbare brukte EV er tungsolgt, naturlig nok, ingen vil vel betale for slitte batterier... Små EV til å spare bompenger ved pendling selger godt på nytt og brukt. Det er "engangskjøretøy", man kan kjøre de ned og kaste de. Men det er blitt tett kø i kollektivfeltene også nå så det blir marginalt med fordel å ha kortlivede EV når bompengeinnkrevingen starter og øker på fra første kvartal neste år. Oslos sliter ned markedet for EV ved å fjerne alt som er av parkeringsmuligheter. Det blir tungt å kvitte seg med pendle-EV i løpet av de neste årene.

Oslo bestiller dårlige batteribusser som koster mange ganger det en vanlig buss koster. Det er fullstendig uansvarlig bruk av skattebetalernes penger, men det bekymrer jo ikke Oslo AP, de har gjort alt klart til å dekke inn alle problemene og kostnadene med økt eiendomsskatt.
All erfaring tilsier at batteribuss vil være særdeles problemfylt i store deler av året i det norske klima. Andre land med bedre klima har måttet parkere store flåter av batteribusser.

Det blir ren gambling å satse på at kollektivtransporten kommer og går når den skal med slike kjøretøy.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.