Industri

Torz
16.06.2019 kl 10:48 3071

Jeg valgte å øke eksponering i ELK på fredag på kurs 21,62. Det sies at markedet hater risiko. Jeg tror det er en sannhet med modifikasjoner. Saken er at markedet elsker høy avkastning, og høy avkastning er forbundet med høyere risiko. Slikt sett er det vel riktig tid å gå inn når risikobildet er litt tåkete, sammen med at prissettingen er deretter.

Kursen er nå 35% under årets høy den 24. april. Årsaken her er delvis svakere resultater enn forventet, dels uvisshet rundt tollmurer og etterspørsel, og dels investorers flykt fra markedet. Likevel, ELK tjener fortsatt penger, og prising av siste fortjenesteestimater er fortsatt gunstig. Om alt skulle gå åt skogen, så har selskapet en EK som overstiger dagens kurs, og det bør i det minste fungere som en beroligende pille skulle det begynne å blåse mer enn i dag.

Basert på dagens varslede inntjening for Q2 ligger det an til et overskudd på 2,7 kr pr aksje i 2019 dersom Q2 resultat blir gjeldende for Q3 og Q4. Regn da med et utbytte på 1,20 kr. Det kan da ikke være ille det når aksjen i øyeblikket prises til 21,60 kr. Selvsagt kan dette falle ytterligere, men det kan også øke. Det er jo det som er så spennende.

Nedsiden ligger klart på tiltakende handelskrig og investors flukt, oppsiden ligger på normalisering, tryggheten ligger i EK. Jeg kjøpte noen lodd og er komfortabel med det. La oss se om 1 år om dette var skivebom, i så fall skal jeg tåle den smellen.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.