Bil og motor

Fjordgubben
13.06.2019 kl 17:46 906

Kommer stadig tilbake til intervjuet med Paul Rosenquist der han filosoferer bl.a om elbiler, batterier, klima etc, svært interessant:

https://m.youtube.com/watch?v=R99kJfMPeWI



Fyren har jobbet med batterier hele livet og vet ganske mye. Det han sier om utladninger er ganske interessant, han sier bl.a at dersom man lader ut Teslabatteri 300 sykluser vil det miste 20% av kapasiteten, dvs at når Teslaen som ny maksimalt kunne gå 50 mil på en lading så vil det kun gå 40 mil.

Men så kan man altså «hjelpe» batteriet ved å ikke lade det ut, kun lade opp til 80% etc, spørsmålet er jo hvor mye dette vil hjelpe? En bil skal jo tross alt vare i 20 år, iallfall en kostbar bil som en Tesla, så dette er interessant.

Ettersom tiden gå kan det bli aktuelt å kjøpe en elbil, testkjørte en Tesla for et par uker siden men noe kjøp blir ikke aktuelt på minst noen år ennå, vil først se hva som skjer med disse bilene når de begynner å bli gamle.

Som Paul R. sier i videoen på YouTube så ble det solgt batteribiler på slutten av 1800 og begynnelsen av 1900-tallet, disse gikk typisk 10-12 mil på en lading, noen faktisk opp mot 30 mil, så ikke så ulikt dagens elbiler.

Og hvor mange av elbilfolket vil innrømme det dersom batteriet er dårlig eller om batteriet ble skiftet? De fleste jeg spør om dette sier at batteriet kun har mistet ganske lite kapasitet, tror vel på hva folk sier, men vil tippe at ganske mange med elbiler plutselig vil kunne stå der med et ødelagt batteri, uten garanti og en nærmest verdiløs bil, hva dette vil gjøre med bruktprisene gjenstår å se, for de eldste Teslaene er kun 6 år gamle.
Redigert 13.06.2019 kl 17:46

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.