Industri

Nå gir vi gass
06.06.2019 kl 22:01 417

NEL er nok hauset for mye, og skal/bør (?) ned i 5,- foreløpig. Det er jo voldsomt mange aksjer i selskapet.
Men : ( Fra lenken ) "Ulf Bossel fastslo allerede i 2006 at en hydrogenbil basert på komprimert hydrogen vil kreve 3 ganger så mye strøm pr. mil som en elbil."

Det var jo ikke batteri-biler som var årsaken til ønsket om mindre lokal og global forurensing. Men bensin/diesel-biler.
Og batteribiler er vel kun for de som synes det er moro å planlegge kjøringen og/eller slå seg på brystet og kalle seg miljø-riktige.
Med hydrogen som drivstoff kan man kjøre og fylle på samme måte som bensin/diesel. Uten å (over) oppgradere nettet ( som koster 30-60 milliarder)
For 20 milliarder kan vi lage sakte-lade og hydrogenproduksjon-fylle-stasjoner på ALLE landets bensinstasjoner.
ALL transport i Norge blir da forurensningsfritt.
Koster det mer ? Nei, hydrogen til transport er riktignok dyrere enn sakte-lading og stort batteri. - Men hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger er 2-3 ganger (!) så effektivt som bensin/diesel. Uten forurensning. Og vil altså bli billigere enn både bensin og diesel. Og med et lite batteri, mest for å hente inn bremseenergi.
Det er det dette dreier seg om. Om det er billigere med kun batteri, som er egnet for de få og spesielle, eller å gå eller sykle er uinteressant. Dette vil ikke gi oss noe skifte fra forurensende til ikke-forurensende transport.
Med hydrogen kan vi, mer effektivt enn bensin/diesel, gjøre ALL transport forurensningsfri.
Og alle land kan ha sin egen "olje"/energi-kilde, fornybart enten det er fra sol, vann eller vind.
Redigert 06.06.2019 kl 22:03

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.