Shipping

Reserven
01.06.2019 kl 00:34 838

 
Forkortelsen TCE($) = Time Charter Equivalent i USD [USD = US$ = US dollars] = det som stort sett oppgis i media som dagrate.

Mer om WS = WorldScale, den siste fra TradeWinds er den lange, komplette og omstendelige, men også den beste:
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldscale
https://www.maritimeinfo.org/en/Maritime-Directory/worldscale-rate
http://generalcargoship.com/tanker-freight-worldscale.html
https://www.tradewindsnews.com/incoming/article263527.ece5/binary/What%20is%20Worldscale


WS er en tabell med en hypotetisk dagrate (WS100 = 100%) for alle mulige tenkelige kombinasjoner av strekning, skipstype og frakt.
Den koster penger, og finner du neppe komplett gratis på Internett.
Slutninger oppgis i % av WS100 for kombinasjonen strekning, skipstype og frakt. Med WS-tabellen kan en regne ut dagraten.


"270   AG/Korea   37,5   9.800"
sier at dagraten = USD 9.800 = 37,5% av WS-rate (WoldScale raten = WS100) for den strekningen (AG/Korea = Arabian-Gulf til Korea) og skipstypen (270 000 dødvekttonn) som er hyret for befraktningen.

"260   V-Afr/Kina   43,5   14.400"
sier at dagraten = USD 14.400 = 43,5% av WS100 for strekningen (Vest-Afrika til Kina) og angitt skipstype (260 000 dødvekttonn).

"280   AG/USG   18,5 -"
angir bare at slutningen er 18,5% av WS100. For å finne dagraten trenger en WS-tabellen, men 18,5% forteller at dagraten er veldig lav, og neppe lønnsom for rederiet.

Redigert 01.06.2019 kl 01:40

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.