Shipping

Empire
27.05.2019 kl 19:10 1618

Ja, container på lange avtaler er kjempe kjedelig og ganske lønnsomt :)

Det har vel egentlig vært behov for refinansiering innen ymse rigg og offshore lenge nå. De fundamentale forhold som mange refinansieringsavtaler har bygget på har vært veldig svevende. "Markedet kommer tilbake, bare vent til 2020 eller 2021". Så kom 2020 og det ble ganske innlysende at en en hurtig turnaround ikke ville komme. "Det skjer i 2021", så får vi se om en del av disse selskapene som har dyttet gjeldsforfallende dit, har nok cash eller klarer å vise til nok inntjening slik at de kan rullere gjelden videre frem i tid. Jeg har snakket lenge om runde 2 og 3 med refinansieringer og tiden er begynner å nærmer seg for flere aktører.

Jeg håper ikke at SFL kjøper noe møl fra drillen for å hjelpe til. Å kjøpe nybygg er helt fint, men hvis f.eks SFL kjører noen sales/leasback avtaler med drillen for rigger som er i opplag eller som man "håper" snart skal ut i markedet, som drillen ikke klarer å håndtere, så øker også risikoen for SFL.

Jeg håper de lar rigg være rigg og sikter seg inn på båter. Fredriksen har flere andre selskaper som kan trå til hvis drillen kanter, men man vet jo aldri. Dette er jo et av de store problemene med å ha en stor og sterk eier. Man kan enten sitte på eller la være, mens storeier vil sannsynligvis gjøre det som passer helheten best og ikke nødvendigvis et enkelt selskap.
Redigert 27.05.2019 kl 19:13

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.