Bil og motor

28.03.2019 kl 13:33 453

Var det ikke han som har fikk en del pepper av erfarne Tesla-eiere da, som mener at han la opp ladestoppene på en ganske noldus måte?

Selv kjørte jeg Oslo-Trondheim-Oslo denne uka. Startet hjemmefra med fullt batteri. Ladet til 80% mens jeg tok en stopp på Vinstra. Der var jeg den eneste bilen på hele ladestasjonen da jeg kom og i løpet av de 40 minuttene jeg var der så dukket det opp et par til. Pausen ble brukt fornuftig til lunsj og benstrekk og det var egentlig bare 10 minutter jeg faktisk satt i bilen og ventet. Så toppet jeg opp til 80% igjen på Klepp samtidig som jeg spiste en burrito. På Klepp ble den siste plassen ledig akkurat da jeg kom, så ingen kø der heller. Hjem igjen neste dag stoppet jeg i Alvdal, igjen på en tom ladestasjon, og skulle lade til 80%. Spiste middag mens bilen ladet og endte med å forlenge ladingen til 85% siden bilen ble klar før meg. Derfra hadde jeg nok strøm til å komme helt hjem, selv om jeg stoppet for en kaffe på Elverum også, uten å lade.

Konklusjon etter min første langtur med elbil: Null stress. Man får ladet når man trenger det og man trenger det ikke oftere enn man uansett trenger en pause for kroppen. På autobahn vil det selvfølgelig bli litt kortere rekkevidde, men jeg ville ikke ha nølt et sekund med å ta turen nedover dit heller med vår Model 3. Jeg tror ikke at vi ville blitt nødt til å stoppe oftere enn vi pleier. Den eneste forskjellen er at vi må plugge inn bilen når vi stopper, mens bensinbilen kunne gå utanket mellom to pauser.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.