Bil og motor

mishka
01.03.2019 kl 08:56 1635

Det jeg mente er at med eksisterende kontrakter kan de ikke ta noe grep. Det er opplagt at nye kontrakter på leasing vil bli langt dyrere. Men at dette er et salgssignal for den som sitter på dieselbiler er feil. For eieren av en diesel eller bensinbil kan faktisk bare sitte rolig i båten og i løpet av få år ha hatt et rimelig bilhold om ikke apekattene på stortinget finner på noe fanteri med nye avgifter på bruk.

PSI investor sier som vanlig det helt opplagte og fornuftige.

Kort oppsummert hvem som er vinnere og tapere:
Bilforhandlerne er de store taperne og vil måtte ta store tap.
Den som ikke har cash og leaser nye biler er også taper og vil får et langt dyrere bilhold i fremtiden om man fortsetter å lease.
Den som er i markedet som førstegangs-kjøper av bruktbil som skal beholdes lenge er vinneren.
For den som skal bytte brukt mot brukt spiller det liten rolle. begge har sunket mye i pris.
For den som kjøper nytt og skal kjøre bilen helt ned spiller det ingen rolle.

Dette problemet gjelder ikke bare Møller. Det rir hele bilbransjen som et mareritt.
Det vi nå opplever er at man i Norge får en avskriving på bruktbiler som ligner på det tyske markedet. Det betyr halv pris etter 3 år og 45K.km.
Forskjellen er bare at i Norge blir dette mye dyrere i kroner enn i Tyskland på vanlige biler pga at Norge har avgifter.

Det vi opplever er ganske enkelt at ingen vil ha bruktbil uansett elbil eller vanlig. Svært mange har ikke økonomi til annet enn leasing fordi både boliglånet og kredittkortet er "maksa". Og som kjent er det dyrt å være fattig.
Det er fint at Møller går ut med dette. Vi som kjenner blårussen i bilbransjen på gangen vet at regninga må forbrukerne til slutt plukke opp og
det er sannsynligvis ikke bare innbyttepriser og nybilpriser som får svi. Jeg tipper vi snart skal se 2000 kr. timen på et merkeverksted.

Den som har en leasingbil som de synes er god kan jo bare be om å få kjøpe leasingbilen. Firmaet jeg eier gjorde dette med en varebil for noen år siden og det var åpenbart at BOS hadde regnet hjem en lav restverdi for vi fikk kjøpt den for 30K under det tilsvarende ble solgt for på finn.no
Bilen har vi fortsatt og den har nå rullet 110K.km. og går på 7. året uten noe problemer. Rimeligere bilhold skal man lete lenge etter.
Redigert 01.03.2019 kl 09:00

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.