Industri

KAWAS
14.02.2019 kl 11:13 4772

Det er absolutt et godt poeng at det kan være en tabbe å ikke øke tollen 1. mars - dersom en "real deal" ikke foreligger. At en slik avtale skulle foreligge on 2 uker synes urealistisk i følge komentatorer. Jeg er helt enig med deg JBG at det å fortsette å stryke kineserne med håret er dumt, og at den situasjonen Trump har gitt oss må utnyttes til å sette kommunistiske blodkapialister på plass.

Etter det man kan lese begynner amerikanernes tiltak å ha effekt på den kinesiske økonomien. Jeg tror kineserne forstår dette. Jeg tror videre at kineserne ikke kan fortsette sin økonomiske vekst i all evighet med kun eksport som motor. Etterhvert som kinesisk økonomi modnes blir innenlandsk etterspørsel stadig viktigere. Økonomisk vekst i Kina over mange år nå har også ført til et generelt økt inntekts- og velstandsnivå, noe som igjen ført til mer "bortskjemte" kinesere og til at "velgerne" i Kina ikke nødvendigvis aksepterer alt som kommer fra Partiet like glatt. Det blir stadig mer krevende å styre Kina som et enepartivelde.

På den annen side, en demokratisering av Kina er jeg ikke sikker på hvor lurt er. Det kunne true stabiliteten på en måte ingen ønsker.

Vel, i sum - Trump bør spille kortene riktig og 1. mars er i så henseende nokså urealistisk/optimistisk. Men all verden av tid har han heller ikke, det skal være gjenvalg i USA også. Kompliserte saker altså, men vi burde heie på Trump og for en "real deal" - når enn den måtte komme. Da kommer også REC, og det er jo best å komme sammen da :)

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.