IKT

doob
12.02.2019 kl 19:09 1096

Den amerikanska dagligvarukedjan Walmart och det Google-backade leveransbolaget Deliv har avbrutit sitt samarbete gällande hemleveranser av livsmedel, skriver Reuters.
Processtiden för enskilda förares orderupphämtning var "ett enormt problem" för samarbetet, uppger källor för Reuters. Men inte heller efterfrågan var särskilt hög för leveranser från Walmart.
Samarbetet sågs som en nyckelfaktor för Walmart att nå ut till konsumenter med e-handel av dagligvaror, efter att ett liknande samarbetsavtal med Uber och Lyft gått i stöpet.
Efter att Deliv använts i pilotprogram i San José och Miami stoppades samarbetet i slutet av januari, rapporterar nyhetsbyrån. Detta sedan leveranshanteringen vid Walmarts butiker varit för omständlig, vilket lett till långa och kostsamma väntetider för förare.
Deliv, som finns i 1.400 amerikanska städer, är en så kallad gig-tjänst, där fristående förare utför transporten mellan konsumenten och leverantören, liknande upplägget Foodora, som finns i flera svenska städer.
Sedan samarbetet gått i stöpet innebär det också att pilottestet där säkerhetsföretaget August Home ingick har avbrutits. I testet levererades Walmarts varor hela vägen in i kylskåpet även om konsumenten vid tillfället inte var hemma.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.