Bil og motor

mishka
28.12.2018 kl 15:57 1033

Profitt i kassa er nok nøkkelordet her. Allerede for et år siden var det et lengre intervju med påtroppende konsernsjef hos Møller bil i Kapital. Hans hodepine var at det i fremtiden ville bli alt for mange verkstedsansatte og hva de skulle gjøre med alle de overtallige. Både Møller og Volvo med sin Polestar begynner å tenke nytt for å melke kundene. De begynner å snakke det typiske "blåruss-språket" som at "i fremtiden skal vi ikke selge biler. Vi skal selge transport og mobilitet". Og det betyr at du ikke skal være herre over hverken innkjøp av bil eller hvem eller hvor det taes service. Du skal bare melkes et visst beløp hver måned. Og når bilen f.eks. har gått 150k.km. skal nye mennesker i det den samme blårussen kaller "fremvoksende økonomier" eller på norsk: shithole-countries melkes videre med den gamle bilen for et lavere månedsbeløp.

Akkurat det samme kan man se på forbrukerelektronikk. Et eksempel: På min macbook air tok skjermen kvelden fordi jeg spraya på for mye rengjøringsmiddel som rant i mellom og kortslutta hele dritten. Eplehuset i Oslo skulle ha over 5 lapper. Vietnameseren på hjørnet skulle ha ca. 2100,- men han fikk problemer med å skaffe skjermen. Sikkert noen som ikke ville selge til ham. I Berlin skulle de ha Kr. 1600,- og til slutt ble den reparert i Ukraina hos en sjappe med Apple logo på veggen, men sikkert ikke sertifisert Appleforhandler. Topp arbeid og norske kr. 1100,- i utgift. Samme med datterens Iphone 7 med trykkfølsom skjerm som hun knuste. Kr. 500,- i Ukraina med uoriginal kinaskjerm og gudene vet hva på nærmeste kjøpesenter i Norge.

Bekymringen for å få reparert elbiler utenom merkeverkstedene tror jeg bare er et overgangsfenomen. Om noen år vil alle mulige "jalla-verksteder" tilby f.els. uorginale batterier og annen elektronikk fra kinamann for en brøkdel av prisen merkeverkstedene skal ha. Under forutsetning at du i det hele tatt får kjøpt bilen og ikke må binde de deg til en slags leasing all inklusive-avtale.
Redigert 28.12.2018 kl 15:58

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.