Offshore

mastermind
21.12.2018 kl 20:23 1154

Selvfølgelig skal de ikke skrape skip på kontrakter. Men spør du dem, tror jeg de vil si at markedet er ganske mettet på skip. Derfor blir det ikke bygd nye og kanskje mer fremtidsrettede skip. Når/om markedet tar seg opp, vil det føre til problemer. Jeg mener Subsea 7 gjør rett i å ta ut skip nå, og heller få inn nybygg litt frem i tid. Når det gjelder "vrakpant", er du inne på det jeg nevnte tidligere. Fartøyene har nullverdi ved vraking. Mange skip som nå ligger i opplag, ligger der for å få regnskap til å se bedre ut. Tanken er å ta de ut når markedet blir bedre, og det er regnskapsmessig rom fro det. Problemet er at mange kan bli fristet til å i stedet sende dem ut i markedet. Er heller ikke smart å selge til andre, som kjører fartøyene tilbake til markedet man prøver å stabilisere. Så noen må snart begynne å gjøre grep, og eneste grepet er å vrake slike skip.

Når det gjelder kompetanse og skip, og "grei å ha" når markedet snur, tror jeg alle selskap tenker likt. Å da vil ingenting skje. Jeg skjønner tankegangen, men mener at 2018 viser problemet. Alle ventet en ny vår for bransjen, meg inkludert. Problemet var at for mye skip gjorde at det ikke tok av. Å som tidligere nevnt, ratene i spotmarkedet er med på å sette ratene for lengre kontrakter. Man blir presset til å gi lavere pris enn nødvendig. Jeg frykter innstillingen fører til at man ser ett nytt 2018 i 2019. Å at det ikke skjer endring før ny restruktureringsprosess, og banker som krever fartøy sendt til vraking for å sikre et fremtidig sunt marked. Handlingsvegring fra bransjen, Alle skjønner hva som må til, men ingen tør å gjøre grep. Derfor slik kursutvikling.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.