Offshore

K221B
21.12.2018 kl 19:18 1218

Å skrape ett fartøy kun med begrunnelse i alderen på skroget blir for lettvint.

Ta f.eks. SUBSEA fartøyet fra 1983 som du snakker om. Dette var opprinnelig en PSV (Design: TMV 4000) som i 2009 ble ombygd til ett SUBSEA fartøy (Fartøynavn: Skandi Hav). Fartøyet har i lengre tid vært i arbeid for Petrobrás og i 18Q3 fikk fartøyet en forlengelse på sin eksisterende kontrakt med Petrobrás på 226 dager (minimum). Dette betyr at Skandi Hav er sikret arbeid til 8. juni 2019 (minimum).

Ett annet av fartøyene fra eldre årgang, er Geosund. Ett PSV fartøy fra 2001 som ble konvertert til SUBSEA fartøy i 2006. Dette fartøyet er på arbeid i den engelske sektoren i desember 2018 og har også fått en kontrakt i perioden 19Q2 (se Oslo Børs "NewsWeb").

Videre har du Skandi Admiral. Ett Brasil flagget AHTS fartøy fra 1999. Dette fartøyet har vært på kontrakt med Petrobrás i lengre tid og fikk i 17Q4 en forlengelse, med oppstart 9. juni 2018. Dette sikrer fartøyet arbeid til 28. februar 2019 (minimum).

Videre benyttes Skandi Neptune, bygd i 2001, innenfor den fornybare industrien i Nordsjøen og påvirker derfor ikke ratene i spot markedet o.l.

Dette er 4 fartøyer av eldre årgang som alle er attraktive i de markedene de opererer, noe som vises ved at de stadig får nye kontrakter eller forlengelser av eksisterende kontrakter. I mine ører blir det feil å skrape fartøy som tjener penger.

Det neste da er AHTS fartøyet Skandi Giant fra 2002 som ligger i opplag i Singapore. Fartøyet med sine 2X6000 kW maskiner er av medium størrelse (mellom 15-18 tusen BHP). En kan argumentere for å skrape fremfor å ha liggende i opplag, men en må også ta med at selskapet ønsker å ha en tilstedeværelse i Asia og hvis du skraper fartøy så vil dette kunne føre til at DOF ikke kan tilby sine klienter det de ønsker når Asia markedet kommer tilbake. Det er også spørsmålet om lønnsomheten med å skrape fartøyet (Stålprisene opp i mot stålinnholdet i disse fartøyene gjør at det koster mer å skrape dem enn å la dem ligge i opplag).

En kan se fra Westshore at 3 PSV fartøy fra 2002 eller eldre er å finne i spot markedet (engelsk sektor) fra DOF sin side. Dette er Skandi Buchan, Skandi Foula og Skandi Rona alle fra 2002. Men disse fartøyene hører til store PSV-er med dekksareal på 912 m2 noe som gjør dem mer attraktive i nordsjømarkedet og de har en forholdsvis høy utnyttelsesgrad (selv når du sammenligner med andre PSV-er i sektoren).

Vi vet at store PSV-er er mer attraktive i dagens marked. Disse fartøyene kan ta mer nyttelast pr. tur og blir derfor billigere for selskapene som leier fartøyene inn. Enkelt sagt: Skal du ha ut 2.700 m2 med last, så vil ett fartøy på over 900 m2 kunne få dette ut på 3 turer, mens ett fartøy på 700 m2 eller mindre må bruke minst 4 turer. Det er de som leier inn PSV-en som vanligvis står for drivstoff utgiftene så du får ikke bare en ekstra tur men også høyere drivstoff kostnader med å velge nyere mindre PSV-er fremfor større eldre PSV-er. Her må en selvfølgelig også ta med i regnestykket hvilke type fremdriftsmaskineri som brukes (eldre fartøy kan f.eks. ha gjennomført batterioppdateringer men normalt sett er nyere fartøy mer drivstoff besparende), propell, baug, skrogdesign mv. (moderne stort sett alltid bedre økonomi enn eldre, hvis ikke det eldre fartøyet har gjennomført oppdateringer som utligner dette).

Drivstoff kostnadene er veldig viktig i Nordsjøen (sør for 62 grader Nord og Øst for 004 grader Vest) pga. at dette er ett område klassifisert som ett ECA område ihht. MARPOL Annex VI. I disse områdene er utslippskravene av SOx satt til 0,1 prosent svovelinnhold. Noe som allerede i dag er langt under de kravene som fullføres i 2020 (0,5 prosent svovelinnhold i resten av verden utenfor ECA områdene). Dette betyr at Nordsjøen har måtte bruke renere og dyrere drivstoff allerede (kravene kom fra 1. januar 2015). Så fartøy med lavest mulig drivstoff forbruk er av stor interesse, men det sier seg selv at det å spare en eller flere turer skal det mye til å spare inn igjen på drivstoff alene, spesielt hvis det eldre fartøyet har oppgradert maskineri og/eller installert batteripakker mv.

Ved siden av at DOF sine fartøy er forholdsvis attraktive i markedet, så er det også viktig for DOF å beholde den kompetansen rederiet har bygd opp. Ved å legge for mange fartøy i opplag eller også hugge dem opp vil mye viktig kompetanse kunne forsvinne. Dette er ikke ønskelig innenfor PSV og SUBSEA segmentet som DOF selv sier de forventer vil bli bedre allerede i 2019. I forhold til AHTS så er det enda viktigere med erfaring og kompetanse så her er det nesten av vital viktighet å få beholde kompetansen som er bygd opp over år. Se bare tilbake til alvorlige ulykker på sokkelen og hva som er grunnen til at ulykkene har skjedd.

Så når det kommer til fartøy som bør og må skrapes så må en se på mer enn alder alene og det er heller ikke nok å se på selve fartøyet. En må se på tilstedeværelse og muligheten til å betjene sine klienter til enhver tid. Kostander ved å miste kompetanse både i forhold til tapte kontrakter og i forhold til å bygge opp igjen kompetansen. Dette er en helhet som DOF (og også andre rederier) må tenke på og jeg har ingen grunn til å tro at DOF ikke vet hva de gjør i forhold til dette pr. i dag.

Har forresten pratet med DOF om salg og/eller skraping av fartøy og det er ikke det at DOF ikke ønsker å kvitte seg med fartøy som ikke er ansett som formålstjenlig å beholde. Problemet er at de ikke får nok igjen for å selge fartøyene og derfor ikke ser seg tjent med å selge fartøy til tap (og de har økonomiske muskler til pr. i dag å ikke måtte selge). Det DOF ønsker å selge er pr. i dag ikke interessant for noen (i hele verden), men når markedet tar seg opp igjen så kan dette endre seg. Ett av de fartøyene DOF er villig til å kvitte seg med er Skandi Texel, en 2006 bygd PSV med ett dekksareal på beskjedene 620 m2, men som de sa hvis jeg visste om noen som ville ha den (til rett pris) så…. (Fartøyet ligger i opplag pr. i dag).

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.