Olje og Energi

polion
11.12.2018 kl 14:06 20213

oto1, jeg tror faktisk ikke vi får noe offisielt bud. Noe av det potensialet (utvikling av spennende områder i Nordsjøen) som DNO så for seg i Faroe, er nå byttet ut med noen eksisterende Equinor-felt, felt med fallende utvinning. DNO har allerede kommunisert misnøye med nevnte handel, og sannsynligheten er absolutt til stede for at Faroe-kursen etter dette skal en god del ned. Ut fra nevnte, ser jeg slett ikke bort fra DNO’s eventuelle neste bud, blir lavere enn det som allerede er gitt.

Og så til tåpeligheten der Faroe-ledelsen presiserer at de gjorde handelen/byttet med Equinor før de ble kjent med DNO-tilbudet. Tilbudsdatoen fra DNO betyr i denne sammenheng absolutt zero, da Faroe-ledelsen egentlig visste hva som ville komme. Hva som ville komme fra et DNO som for en god stund siden hadde kjøpt seg opp til nesten 30%, et DNO som også hadde uttalt Nordsjøen som satsningsområde. Faroe-ledelsen klamrer seg til taburettene, gitt – koste hva det koste vil - og selvsagt er Faroe nå adskillig mindre interessant for DNO enn forut for «bytte-skandalen».

Ser ikke bort fra at hele Equinor-ledelsen kommer til å le både lenge og vel av denne byttehandelen. Jeg kjenner en del folk i selskapet, og de ler allerede ganske godt allerede.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.