Shipping

Ikaros200
11.12.2018 kl 11:34 7242

Positiv i den forstand at resultatet går i pluss og driften likeså.

Det jeg reagerer på med selskapet er at selv om de tilsynelatende prøver å forbedre seg så trenger de fortsatt å bli bedre på kommunikasjon med markedet.

Negativt:
Resultatet for Q3 kom inn betydelig lavere enn jeg ventet (uten at jeg er noen autotritet på området). Jeg mener at de i Q3 skulle kommet med en profitwarning, idet de tjente betydelig mindre i Q3 enn i Q2. Samtidig var imidlertid BDI supra i snitt opp med 300 dollar dagen pr båt. JIN sitt snitt sank med 1000$ dagen. Dette kan åpenbart ikke ha kommet som noe sjokk i selskapet all den tid de inngår kontraktene. Jeg mener derfor at de burde kommunisert til markedet at driften gikk dårligere, selv om BDI i perioden var opp. Da ville heller ikke den lavere inntjeningen kommet like overraskende på.

Selskapet har nå 40 mill $ i cash (deromkring). Hva skal de med disse pengene? Det kunne vært interessant for medeierne (aksjonærene) å vite. Foreløpig kan jeg ikke se at de har sagt noe konkret om hva disse pengene skal gå til. Det bør jo foreligge noen konkrete planer, ellers kan man like gjerne betale ned dyr gjeld (medmindre ny gjeld blir enda dyrere, om man har kapitalkrevende planer). Det verste er om de kjøper enda mer eiendom med yield på et par % i året. Dette er fortsatt et shippingselskap???

Eiendom: De har nå kjøpt 3 eiendomsprosjekt. Hvor mye skal de egentlig ha? Hvor mye penger skal de bruke på dette? Det foreligger heller ikke noe konkret info rundt dette meg bekjent, utover at det er "en lur investering ift det volatile shippingmarkedet".

Selskapet må bli tydeligere og mer forutsigbare.

Positivt:
Selskapets verdier. Bokført til 2,3 mrd kroner. Skipsverdier antagelig 20%+ høyere, jf skipssalg i Q3 (gevinst) - som gav betydelig gevinst ift bokførte skipsverdier. Selskapsverdien ved slakt ligger etter dette antagelig nærmere 3 mrd enn 2 mrd. Børsverdi som kjent under 1 mrd.

Jeg kan nevne at jeg har en del aksjer i selskapet, dette er ikke en frustrasjonsfri investering. Men verdiene er der - spm blir hvordan de forvaltes fremover - og da helst på en aksjonærvennlig måte (og da mener jeg alle aksjonærer og ikke bare hovedeier). Jeg mener imidlertid at nedsiden er svært begrenset. Oppsiden er betydelig, men jeg håper at selskapet vil hjelpe litt mer til selv her fremover - ikke bare det generelle markedet.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.