Olje og Energi

JUICEitUP
06.11.2018 kl 20:57 3472

Tror dessverre at du kan legge spekulasjonene rundt AJE på is Gunnar. Hadde AJE vært i prosess for å bli solgt ville de aldri kjørt denne emisjonen for da hadde de brukt pengene fra salget til å finansiere dette kjøpet. Avtalen ble som det fremgår av papirene inngått i Q2 2018, og jeg antar at PEN febrilsk har forsøkt å selge AJE siden da. Når dette ikke materialiserer seg og ikke ser ut til å materialisere seg var emisjon eneste mulighet.

Så til selve emisjonen. Veldig positivt at det ble oppnådd en pris på 16,10. Det er i alle fall langt over hva jeg hadde forventet. Det betyr at vi kun snakker om ca. 15,5 millioner nye aksjer. Total aksjebeholdning blir etter emisjonen drøye 62 mill aksjer som fortsatt er veldig lavt. Hadde kun dette blitt utfallet hadde jeg vært veldig happy for da hadde vi fått rakett fart oppover i morgen. Dessverre velger de å kjøre en rep. emisjon. Det var det ingen grunn til her med så lav utvanning, sett i forhold til verdiene som tilføres. Med rep. emi vil dessverre kursen ligge å vake mellom 15 og 18 til denne er gjennomført og da er nyhetsverdien borte. Hadde gjerne avstått fra "mine" aksjer her.

Når det gjelde selve transaksjonen skal jeg være veldig forsiktig da jeg ikke har lest meg godt nok opp, men umiddelbart så vurderer jeg dette som positivt. Det mest positive er at de nå får;
1 Økt produksjon med usedvanlig lav payback tid på grunn av høy lønnsomhet pr. fat ved oljepris på 65. Jeg tror på høyere oljepris og da snakker vi enda kortere tid.
2 De får store synergier på tidligere investeringer i Tunisia. Eksisterende infrastruktur og utstyr kan benyttes for planlagte boringer m.m.
3 De får inn en partner som tar 40% av regninga i Tunisia (og selvfølgelig 40% av inntektene) som reduserer risikoen mye.
4 De får stor rabatt med tanke på 50 mill mot NPV 10 på 92 mill
5 De viktigste styremedlemmene trår kraftig til. Puslete av ledelsen, men det er greit.

Sikkert en del andre positive elementer også når jeg får lest meg opp. Samtidig er det klart at med denne transaksjonen øker kompleksiteten på selskapet voldsomt. Som det fremkommer i starten av presentasjonen øker risikoen voldsomt etter hvert som kompleksiteten øker så gidder ikke gjengi dette her. Husk - uten risiko ingen return så dette henger sammen.

Positiv på kort sikt til jeg får satt meg bedre inn i saken er min konklusjon.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.