Farma

Londonmannen
05.11.2018 kl 11:03 3891

Computum
Jeg har ikke noe problem med at jeg hadde større forventninger inn mot Q3 enn det som det blir i realiteten. Men det er ikke PHO sin feil at så skjer og jeg hoilder fasrt ved at dersom ledelsen leverer varene og bekrefter akselererende vekst i såvel antall scope og brukerfrekvens, da tor jeg fortsatt at kursen kan skyte mot 100 ved inngangen til desember. For det er tross alt antall scope og brukerfrekvensen som danner grunnlaget for PHO sine inntekter, men inntektene henger litt etter, samtidig som markedet normalt forskutterer veksten i aksjekursen.

At så ikke skjer i PHO denne høsten, det har flere årsaker. Den største er nok at fokus til markedsaktørene slett ikke er farmasiaksjer, men aksjer relatert til helt andre markedssegment. Hva angår fond så er det dem som har uttalt at et selskap ikke er interessant før verdien er kommet opp i 3-4 milliarder, helst over 5 mrd. PHO ligger i dag på vel en mrd.
I tillegg har vi sett utover høsten at fortiden ligger som en klam hånd over PHO. Tidligere aksjonærer sliter med å bli overbevist om at PHO i dag er noe ganske annet enn PHO før mai 2017. Det synes som de trenger mer enn Q2 18 for å bli overbevist. Jeg tenker at noen flere vil bli overbevist på torsdag, mens andre må trolig også få med seg Q4 før de innser at det ikke er tilfeldigheter at PHO opplever gjennombrudd i det amerikanske markedet.

Jeg registrerer og aksepterer at investorer på OSE er villig å betale langt mer for selskaper innen farmasi som ennå ikke har noe godkjent produkt å slå i bordet med og som fortsatt er flere år fra å kommersialisere noe som helst, forutsatt at de ikke feiler på oppløpet. Det må være opp til den enkelte hvilke risiko man er villig å ta, men i PHO synes meg den risikoen å være svært liten. Trolig enda mindre etter torsdagens presentasjon.

Ja, jeg synes det er merkelig at markedet ikke er villig å prise PHO høyere etter det vi allerede vet, men enkelte må ha ting inn med teskje før de evner å skjønne hva det er som skjer. Derfor ligger kursen der den ligger og dert er lite jeg kan gjøre med det. Men jeg innser at det letteste her i markedet er å være negativt innstilt og bli gledelig overrasket når det skjer noe som er langt mer positivt enn forventet, enn å uttrykke sin positivitet og måtte innse at optimismen ikke alltid slår til.

Vel, vel vi får se hva ledelsen har med i kofferten på torsdag. Har hørt at det er noe som heter "den som ler sist ler best hele veien til banken."

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.