Farma

Korsar
02.11.2018 kl 15:34 2780

En rekke forhold som det snakkes om kan skje "svært raskt" her er helt urealistisk, jeg nevner i fleng:
- "markedsadgang veldig snart": Bare tøv, det gis ikke "markedsadgang" (les: løyve til kommersielt salg") før en rekke formalkriterier er oppfylt. Jeg anser det som usannsynlig at slik markedsadgang kan gis før 2020.
- "partneravtale hva dag som helst": det kan godt inngås partneravatler når som helst, men det som mange ikke forstår er at en forhastet partneravtale nesten alltid er å spille bort aksjonærenes verdier til fordel for storebror som kommer med "partnertilbudet".
- "risiko omtrent fjernet": Sludder igjen, saken er at svikt i prosessen i de kommende faser slår mye verre ut på kurs enn om man må redresse seg i tidligfaser.
- "nå går det rake veien til målet": man forstår ikke kompleksitet og fallgruber i den videre utvikling, og tror at de neste 2 års prosess ikke vil oppleve setbacks (les: perioder med smell på kursen)
- "markedet forstår ikke potensialet": feil igjen, markedet forstår alt jeg har nevnt ovenfor, og opererer derfor med helt andre prisningskriterier enn haussekorpset på HO
- osv.

Jeg opprettholder min prognose om at kursen vil vake i sjiktet 50-65 fram til jul (har allerede hatt rett i nesten et halvt år nå) og havne omtrent på 60 ved årsslutt. Det samsvarer omtrent med de nøytrale proffer jeg har drøftet saken med. Dette er de fundamentale forhold. Samtidig skal man ikke se bort fra at man kan få kortvarige opp- og nedturer utenfor de gjeldende prisningskriteriene (sentimentstyrt volatilitet) som forstyrrer dette bildet. Sånne perioder (enkeltdager eller lengre) bruker både jeg og andre aktive forvaltere til å trade på den nokså forutsigbare volatiliteten disse rammene setter.

God helg!

PS: Snart 61-tallet, og det er ikke min skyld!
Redigert 02.11.2018 kl 15:37

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.