Farma

Realisten
31.10.2018 kl 21:23 2962

Limer inn et innlegg av Compundinvest på shareville, som visstnok har vært i kontakt med Kjus.

1. Selskapet sitter som kjent med 2/3 cash. Dette skyldes to (tre) ting; buffer for "margin call" på posisjonene selskapet har tatt på IMO2020 investeringene, midler til co-investment i fondsstrukturer som er vurdert etablert og en kombinasjon av CAPEX- og arbeidskapitalbehov for farmasivirksomheten og at de er fornøyd med eksponeringen mot IMO2020 p.t.
2. Den innebygde gearingen på posisjonene til Vistin mot IMO2020 er omlag 4x. Dette er noe lavere enn jeg hadde trodd, og kan tyde på at de har tatt en god del posisjoner i "tracking sertfikater" i tillegg til kontrakter på fysisk levering/rene opsjoner.
3, Kjus bekrefter mitt (og sitt) syn på at likviditeten trolig vil ta seg opp f.o.m. Q1 19 ettersom både konsumenter og investorer har en tendens til ikke å "hedge" seg lenger enn 12 mnd frem i tid.
4. Hørte om Kjus ønsket mandat til selskapsinvesteringer eller "hard assets", slik som eksempelvis raffinerer, fraktører og Scrubber-produsenter. Han ønsket det, men det betinget ansettelse av flere analytikere og mandat fra styret til å utvide virksomheten i den retningen.
5.1 Når det gjaldt avhending av farmasi-delen kunne han ikke si noe om dette, men bekrefter implisitt at det ligger i kortene og at verdsettelsen for denne virksomheten i aksjekursen (´~ 2kr om man legger til grunn at Vistin skal handles til P/B 1) ikke gjenspeiler de underliggende verdiene / potensiell salgskurs.
5.2 Han kunne heller ikke si noe om progresjon for den eventuelle fondsstruktur-virksomheten de har arbeidet med siden august- verken hva gjelder myndighetsgodkjennelse/konsesjon eller interesserte investorer. Jeg tenker at worst case blir dette ikke noe av, slik at man frigjør midler til andre investeringer, jf. pkt. 1 om midler avsatt til co-investment.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.