Offshore

Fra Sidelinjen
31.10.2018 kl 10:30 2007

Hei 2bi!

Jeg er nok redd for at du leser meg feil hvis du oppfatter at jeg er voldsom negativ til dette, for det er jeg ikke. Jeg er uendret skeptisk til bransjen som investering og forretningside, og stoler fortsatt ikke på selskapets guiding. Det er som om det var for en måned siden, og har vist seg å være en riktig approach.
Jeg leser også nå at CEO er mer forsiktig når han snakker om dynamikken i det som ventes i 2019, selv om han har nødt til å opprettholde en sterk tro på året skal han lykkes med å hente inn denne kapitalen. (Hvis ikke hadde han ikke vært rett mann å ha som CEO).

Nå må du også huske på at guidingen som er doblet er som resultat av inntektene fra salget av utstyret, ikke fordi de har økt volumet av undersøkelser. Man får inn cash for å kvitte seg med utstyr, som igjen reduserer muligheten til å delta i kommende undersøkelser frem til de får bygd opp nytt. Ikke noe feil i det, men viktig å forstå HVA det er som gir dobling, og det er altså salget av utstyr, ikke dobling av etterspørselen av tjenester.

Og som jeg skrev over; det er positivt at selskapet tar sats og booster på, og hadde jeg vært aksjonær i selskapet med sterk tro på segmentet, hadde jeg gledet meg over at de bretter opp armene og gjør grep. Men, og det er her jeg mener mange blir bevist misledet av visse skribenter her; denne veksten kommer ikke uten at andre må ta en vesentlig del av regningen og ikke minst risikoen ved å skyte inn egenkapitalen som trengs, og de gjør ikke dette uten at risk / reward går i deres favør.

Den favøren kommer ikke før de får en akseptabel rabatt målt mot de parametrene jeg henviser til (daglig omsetning i aksjen, regnskapstall og rabatt målt mot siste tids kurser). Jeg skjønner at ikke alle forstår disse mekanismene, men book-building har sjeldent for vane å ende opp med en aksjekurs 27 % OVER siste stegningskurs, som noen her later til å tro og forespeiler andre. Derav min, kall det gjerne negativitet. Jeg finner det ekstremt uryddig å villede folk til å tro at emisjonen blir satt på 21 kroner, når den garantert må settes til en betydelig rabatt på siste omsetningskurs som var 16.60 kroner.

Utover det håper jeg for alle aksjonærers del at selskapet lykkes, og jeg er helt enig i at et kvartals resultat spiller ingen trille in the long run; enten tror man på forretningsideen eller så gjør man det ikke. Så det er ikke negativt at de henter kapital isolert sett og ønsker å vokse, jeg sier bare at man skal vite at å hente 1.6 milliarder kommer med en kostnad for aksjonærene, det er ikke en gavepakke man spretter champagnen for, i alle fall ikke hvis man ser på hva dette vil gjøre med aksjekursen de nærmeste ukene.
Redigert 31.10.2018 kl 10:33

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.