Offshore

Fra Sidelinjen
31.10.2018 kl 09:41 2171

Trigger 1, jeg skjønte selvfølgelig at det er ironi, og at dere hater meg for å påpeke elementære facts omkring selskapet som "ødelegger" for de våte drømmene deres. Nå er den siste at Matsern sier at emisjonen blir satt på + 21 kroner, helt utrolig hva som mangler av elementær kunnskap.

Les villkårene i oppdateringen, og det står at emisjonen vil bli gjort gjennom en book-building. Her settes kursen, og den settes av de store aktørene som kun er ute etter å tyne mest mulig rabatt for å gå inn i caset.

Kall det gjerne 1 -0 Matsern for min del, han spådde kurs 20 kr på åpning, jeg så ikke noe til det. Jeg sier bare at emisjonen kommer til å bli satt langt nede i gata, med en heftig utvanning av dagens aksjonærer. Og så lenge noen tror at det nå er penger på gata å kjøpe aksjer på 18 kroner fordi emisjonen skal være på 21 kroner, da tenker jeg at de ikke burde holde på med enkeltaksjer, men sette pengene sine i fond.

Jeg skal gi dere et litt vink på hvordan dette fungerer. De to tilretteleggerne ringer rundt til sine kunder, og sier de skal gjøre en plassering i MSEIS. De selger inn storyen så godt det lar seg gjøre, og starter typisk med topp 40 på aksjonærlisten, før de jobber seg rundt mot andre potensielle investorer.

Disse andre, kall det gjerne eksterne, vil da se på kursen siste månedene, og ikke minst se på daglig omsetning i aksjen. Der vil de se at kursen har vanket mellom 16 - 18 kroner, med et daglig volum som tilsvarer promiller av det som skal hentes inn. Deretter melder disse investorene inn om de er med eller ikke, og melder inn volum og kursen disse ønsker å betale.

De vil på dette tidspunktet vite at man kommer seg ikke ut av aksjen dersom de ønsker det uten å bruke måneder på det og drepe kursen, og prisen de er villige til å betale for å gå inn vil derfor være preget av disse forutsetningene. Så for de som tror at kursen settes på 21 kroner håper jeg de tar seg bryet med å snakke med sin megler eller andre de kjenner for å verifisere hva en book-building prosess er. Det er enkelt forklart en auksjon; legg inn dine bud (pris og volum), og match dette mot aksjene som skal plasseres. MSEIS MÅ ha inn 150 MUSD her, og kjøperne sitter med all makt, og det vet de.

Men dere vil få hjelp av eksisterende store aksjonærer som via sine kanaler vil ha alt å hente på å løfte kursen mest mulig før book-buildingen starter. Jo høyere kurs dess mindre utvanning, pretty basic knowledge.
Redigert 31.10.2018 kl 09:44

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.