Olje og Energi

Kvasi
26.10.2018 kl 12:53 3598

Det måtte jo gå slik, eller konk.
Godt spørsmål, Heatseeker. Både banker og bondholders har nok «avskrevet» gjelden for lengst, men mye av kravene mot selskapet består nok i stor grad, tipper jeg. Gjeld er gjeld, og er neppe slettet, så langt jeg har fått med meg. Men her er det mye vi ikke vet.

Det var forhandlet fram en avtale om sletting av en del gjeld i Emas Offshore, men avtalen ble aldri sluttført. Kanskje noe lignende de prøver på? Tipper det blir en blanding av noe nedbetaling, noe sletting, og noe omgjort til aksjer. Noe særlig igjen til dagens aksjonærer tror jeg ikke på. Så kanskje siste verdi på 0,29 per aksje er noe å håpe på, hvis en er optimistisk. Tipper det blir voldsom utvanning, selv om det ikke står noe om dette nå.

Uansett: Salg av assets er bedre enn konk. På lang sikt kan det jo bli skapt verdier for dagens aksjonær om ikke dagens aksjonærer nulles ut helt gjennom utvanning.

Totalt sett en positiv nyhet i et skakk-kjørt selskap som traff oljenedturen veldig uheldig, fullastet med gjeld og tonnasje ingen trengte. Men den siste White Knight som var i bildet trakk seg til slutt. Det kan skje igjen, men oljeprisen er trolig redningen nå.

Noen som vet hvordan det går med Holdingsselskapet Ezra som er under chaper11 i USA? Tipper det blir oppløst nå, så slipper de å konke det.
Redigert 26.10.2018 kl 12:54

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.