Olje og Energi

fremogtilbake
09.10.2018 kl 23:13 4990

Yess,

det blir lite penger fra lisensene til APCL for både Senegal og Gambia på lang stund. Det er andre lisenshavere i begge landene som er mye nærmere å skape verdier for landene enn det APCL er, selv om de hadde fått lisensene tilbake i "morgen". Selv om de skulle treffe olje når/dersom de engang borer, er det veldig mange år til det blir noe oljeproduksjon derfra. Det er godt mulig at landene egentlig ikke har råd til å betale for deres del av kostnadene for voldgiften, men det er noe helt annet. Derfor ser jeg overhode ikke argumentet ditt om at det er Senegal og Gambia som har dårlig tid, og at APCL har allverdens tid.

Ellers ser jeg at du fortsetter å snakke om det fremførbare underskuddet, og at det sannsynligvis er verdt mange ganger dagens aksjekurs. Det er såvidt jeg ser en total misforståelse av det Lars B. har skrevet. Selv om han utmerket godt kan snakke for seg selv, så kaller han det fremførbare underskuddet en opsjon. Man kan argumentere om verdien på opsjonen (han er mer optimistisk enn meg, jeg har lite tro på at de får noe igjen for det uten at de selv kommer i produksjon), men det er greit nok. Det som er en vesentlig forskjell fra det du hevder, er nettopp at det er en opsjon og ikke et gulv.

Det vi i hvertfall ser nå, er at APCL har utpekt sin voldgiftsmann i Senegal. Nå må vi vente på at Senegal utpeker sin voldgiftsmann, så utpeker de sammen den siste. Tribunalet blir neppe ferdig satt sammen i år, slik at saksbehandlingen vil sikkert starte neste år.

Hvordan voldgiften ender opp i både Senegal og Gambia, er jeg langtfra sikker på. Jeg tror jo (som jeg har sagt før) at både Senegal og Gambia er bedre stilt enn APCL, fordi det tross alt er APCL sin manglende utførelse av arbeidsprogrammet som er grunnen til at vi er der vi er. Jeg tror dette er et viktigere poeng enn at både Senegal og Gambia har rotet det til for seg selv, men jeg er også langtfra SIKKER på at dette ender i APCL sin disfavør.

Det jeg føler meg forholdsvis sikker på, er at jeg som mulig fremtidig aksjonær har mer enn god nok tid til å gå inn igjen. Oppdateringen fra ICSID i dag, tyder på at voldgiften fortsetter, og dette er ikke en rask prosess. Om noen er i tvil, kan man bare se på situasjonen i Gambia, der gikk APCL til voldgiften for sånn omtrent et år siden (den 17. Oktober). Dette vil ta tid, i mellomtiden skjer det lite med APCL (men det går jo selvfølgelig an å håpe på at de får en kjempedeal i Sierra Leone).

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.