Eiendom

kator
09.10.2018 kl 15:42 4473

Et lite innspill fra sidelinjen egentlig.....og litt synsing....Om man skal snakke om 1988 - og boligprisutvikling i de nærmeste årene etter - er det et poeng å få med seg at arbeidsledigheten i løpet av dette ene året (1988) ble mer enn fordoblet og steg ytterligere solid de neste 3 år.....Jeg sto midt opp i dette med en "1. gangs-bolig" i Oslo som var kjøpt sommeren 1987 og som jeg så ble nesten halvert (i hvertfall mer enn 40% fall) i verdi ila årene 1987-1992. Man fikk altså en slik utvikling i arbeidsledighet samtidig som man hadde renter på grovt 13-16% (riktignok med fullt rentefradrag skattemessig - som etterhvert ble 50% - og så 28% - så renten er ikke direkte sammenlignbar - smart å se på realrenten etter skatt. Denne var i 1987 ca 3% og økte til 7,5% i 1992 før den i årene etter ble redusert (https://www.smartepenger.no/lan/299-realrente)). Dersom man mener at det er store likhetstrekk med utviklingen i norsk økonomi nå må man gjerne gjøre det...Jeg synes ikke det. Om noen skulle synes det var interessant har jeg for egen del konkludert med - og handler ut fra - en tro om et rolig boligmarked i Oslo ut 2018 og i 2019 - og at 2020 og utover blir noe sterkere år. Skal man kjøpe bolig i Oslo tror jeg både perioden nå og frem til jul og kanskje enda mer (?) tilsvarende periode neste år (høst-jul) er gode tidspunkt. Men tror man utviklingen i norsk økonomi/arbeidsledighet mm får noen likhetstrekk med perioden 1987-92 kan man vente svært mye lengre ..Uansett er det smart å være særdeles langsiktig med sine boliginvesteringer er min erfaring og ikke bli revet med av kortsiktige svingninger...og store oppslag..selv om svingninger i seg selv er fascinerende. For egen del ble jeg sittende med boligen mye lengre enn beregnet - og leide den ut før den i 2002 ble solgt med en gevinst på ca 40% på kjøpstidspunktet. Ganske stusselig på 15 år. Hadde jeg kjøpt på bunn i 1992 hadde gevinsten kanskje vært 100-120%. Hadde jeg bare beholdt boligen og solgt idag hadde gevinsten kanskje vært 500-600% (hmm). Ellers veldig enig om at bakspeilet er den enkleste måten å finne fasit på - om ikke noe er i blindsonen.

Det jeg er helt sikker på - når jeg selv etterhvert skal planlegge for pensjonsalder (fyda - noen år igjen...forhåpentligvis) er at det er en ekstrem fordel å eie en nedbetalt bolig da. Når pensjonsinntektene kanskje blir 40-50% av det man har vært vant til så slår boliglån hardt inn i privatøkonomien. Eller enda verre leiekostnad. Har sett noen eksempler på eldre som av ulike grunner (for-) blir leietakere som pensjonister - det er oppskriften på økonomisk elendighet. Da blir timing i boligmarkedet av mindre betydning....så lenge du får nedbetalt gjeld på en ok måte gjennom lønn/andre inntekter. Om jeg skal uttrykke en bekymring er det at over tid blir forskjellene i Norge større - også på grunn av forskjellen her....mellom eiere og leiere. Så kan man selvfølgelig gjøre regnestykker som går på alternativ avkastning på børs contra bolig - og komme frem til at børs slår bolig. Og det er sikkert riktig. Over en lang nok tidshorisont(litt i tvil om regnestykkene i tilstrekkelig grad tar hensyn til forhold som gearingeffekten av at de fleste låner mye/liten ek - noe som er vanskeligere/dyrere ved aksjekjøp / skatteefekter mm). Men for de fleste blir det egentlig ikke så viktig - bolig er et basisbehov. Og en viktig del av "livskostnaden".
Redigert 11.10.2018 kl 10:19

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.