Olje og Energi

Fra Sidelinjen
03.10.2018 kl 19:00 2628

2bi, jeg håper du med din ydmyke og nysgjerrige fremtoning lykkes med investeringen i MSEIS.
LOI med skjulte motparter og kanselleringer som ikke avslører hvem som har forlat bordet er det jeg mener er en uheldig konsekvens av LOI. Det er historikk på selskaper som har meldt mer enn det de har hatt dekning for, f.eks Fast i sin tid. AKSO meldte en LOI på installasjon med kjent motpart, det er noen hakk mer troverdig. (Igjen, en subjektiv mening)

Jeg er enig i at MSEIS satser greit nå i forhold til hva de hadde av noder for et år siden, men man må ta i betraktning at de har vært på børs noen år nå, og hatt ambisjon om å vokse. De proffe selskapene har kapasiteten den dagen behovet er der fordi de har turt å satse i forkant, der mener jeg MSEIS har vært for passive.
Dette er blant annet grunnen til at jeg heller investerer i BDRILL; de har bygd kapasitet mens andre var negative eller ikke hadde cash til det, og kan slippe inn riggene når kontraktsvilkårene er gode nok. Samtidig er min erfaring at seismikk er først ute (check, den teorien har holdt, derfor tok jeg bettet, satset og vant). Kan være mer å hente, men det største draget er unnagjort.

Skulle jeg dog valgt å bli værende i seismikk, hadde jeg fortsatt kun holdt på PGS som aksje. Historikken viser at den har den beste betaen, og det har blitt bevist nok en i dette oppsvinget. De som ikke har gått til nå, de har jeg ikke tro på. Dette gjelder da også MSEIS for min del. Det er ikke mange investorer som sitter og leter i markedet etter seismikkselskaper nå, det skjedde for et år siden. Neste posisjonering er drilling, deretter subsea.

Flott at Matsern har doblet mange ganger, og du har helt rett i at ingen ville ha trodd deg hvis du skrev om det. Du har tatt skamfeil nå et år, både hva angår oljeprisutvikling og hvilke selskaper man skal eie og ikke minst ikke eie, og alle som kan matte vet da at du er nærmere halvering enn dobling. Lenge leve misunnelsen, og ja, vi holder nok et lokalt NAV-kontor godt fundet med våre overskudd, men ikke før den dagen vi tar verdiene ut av investeringsselskapet. Ingen vits å skatte mer enn nødvendig og ha pengene stående på bok.

Så mye for denne gang, og hvis vi skal se på nye muligheter for dobling (ikke halvering), så har jeg nå følgende i porteføljen av aksjer på Oslo Børs:
BDRILL: snitt 33
Targovax: snitt 11.2
Nano: snitt 51

Ute av PGS og AKSO, setter mer inn i hedgefond og posisjonerer meg for mer turbulens neste tre årene.

Redigert 03.10.2018 kl 19:02

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.