Shipping

OB
18.09.2018 kl 07:30 3145

Egypten har hyrt den som FSRU dvs att ligga still och omvandla LNG tillbaka till gas för konsumtion. Deras situation förändras snabbt efter ENI's stora gasfyndighet som nu kopplas in och omvandlar dom från LNG importör till troligen LNG exportör (vilket man var tidigare). Det gör både Höeghs och BWs FSRU's mindre användbara för egypterna. Som bekant kan dock moderna FSRU's även användas som vanliga LNG transport fartyg (LNGCs) vilket för närvarande är i en bull market. Det är en intressant tanke att Egypten skulle vilja använda fartyget för LNG import eller export men jag tror inte det är sannolikt.

Egypten har indikerat man vill komma ur kontraktet vad jag förstår medans Hoegh sagt att man har för avsikt att fullfölja det. Allt jag säger är att när raterna för vanliga LNG transporter för TFDE fartyg nu ökat så mycket som det gjort så öppnar det för en win win situation där Egypten har möjlighet att sänka sin kostnad för en asset man inte längre har nytta av under resten av kontraktstiden medans HLNG har möjlighet att "få dubbelt betalt" genom en liknande ö.k som Golar MLP gjort två gånger inom FSRU, dvs en rabatterad klumpsumma för att låta kunden komma ur avtalet när behovet har förändrats.

Denna tanke är ren spekulation förstås. Var och en får bedöma om det är sannolikt eller osannolikt.
Redigert 18.09.2018 kl 07:35

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.