Shipping

OB
17.09.2018 kl 14:30 2976

1. Kontraktet upphävs i förtid mot en kontantersättning motsvarande 60k per dag (istället för ditt antagande om kontraktshyra om 90k) för kvarvarande tid, tror det är ca 18 månader.

2. Skeppet är nu HLNGs ansvar. De har rätt att hyra ut det igen vilket vid antagande 90k usd för spot TFDE alltså blir 90k per dag för LNG transport från nu till våren 2020 och 60k för samma period fast i klumpsumma från Egypten. Totalt 60k +90k varav 90k hamnar hos HMLP och 60k oväntat enligt denna rena spekulation hos HLNG.

Jag säger inte att det kommer hända. Bara att Egypten får betala 90k per dag om de inte gör en sådan deal. Tidigare med dålig beläggning för världens LNGC flotta var inte Höegh intresserade utan meddelade att kontraktet gäller. Logiskt sett är Höegh mer intresserat av en deal nu.

Bästa LNG uppsida oavsett ovan ligger enligt mig i GLNG, HLNG.

Flex och Awilco har bra uppsida men också en klar risk som jag ser det att vakna upp till en 5% rabatterad finansiering närsomhelst.

GasLog partners är sämsta val. Dyr och har låst in rater över den gyllene tid som nu verkar vara på gång. Gaslog parent är bättre med flera fartyg på spot men ointressant jämfört med GLNG enligt mitt tycke. Enklast jämföra antal spot TFDE fartyg vs börsvärde för att se skillnaden i leverage mot spot LNG frakter. Då kvarstår faktum att LNGC raterna inte är det attraktiva med GLNG. Det är FLNG projekten och Powerprojekten. Detta är min åsikt, jag förstår fullt ut att andra drar andra slutsatser av existerande fakta. Facit får vi i efterhand som alltid.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.